از علاقه مندان به فعالیت در حوزه های مختلف خبری دعوت به همکاری می نماید

کد خبر : 90003

83 بازدید

نمایندگان مجلس شورای اسلامی امروز در بررسی طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس با امکان عزل نماینده ای با اعلام هیات نظارت بر رفتار نمایندگان و حکم دیوان عالی کشور درصورت از دست دادن شرایط نمایندگی در طول دوره مجلس شورای اسلامی مخالفت کردند.بسیاری از صاحبنظران سیاسی و حقوقی این موضوع را مطرح می […]

نمایندگان مجلس شورای اسلامی امروز در بررسی طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس با امکان عزل نماینده ای با اعلام هیات نظارت بر رفتار نمایندگان و حکم دیوان عالی کشور درصورت از دست دادن شرایط نمایندگی در طول دوره مجلس شورای اسلامی مخالفت کردند.
بسیاری از صاحبنظران سیاسی و حقوقی این موضوع را مطرح می کنند که چگونه باید به تخلفات سیاسی نمایندگان رسیدگی کرد، در این زمینه «داریوش قنبری» نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی به گفت و گو نشسته ایم.
قنبری در پاسخ به سوالی در مورد مصونیت نمایندگان مجلس در مدت نمایندگی اظهارداشت: این مصونیت از لوازم دموکراسی و دفاع از حقوق مردم است. نماینده باید مصونیت داشته و ترسی در دفاع از حقوق مردم نداشته باشد و مسائلی را که به نفع مردم می داند، بیان کند.
وی افزود: نماینده در راستای دفاع از حقوق مردم باید بتواند ابزارهای لازم را داشته باشد، اگر قرار بر این باشد که نماینده را با ابزارهای خاصی محدود، عزل یا برکنار کنند، وی از ترس این مشکلات حرف دل مردم را نمی زند و در جهت تحقق آرمان ها، اهداف و منافع مردم تلاش نمی کند، چون این کار برای او هزینه دارد.
نماینده پیشین مردم ایلام در مجلس تصریح کرد: مصونیت نمایندگان به نفع مردم است، این مصونیت در اکثر نظام های دموکراسی وجود دارد، کسی حق عزل نماینده انتخاب شده توسط مردم را ندارد.
قنبری افزود: البته در نظام های پارلمانی حق انحلال مجلس به شکل کلی به رییس دولت داده می شود، یعنی اگر دولت نتواند با مجلس کار کند و امورات کشور پیش نرود، رییس دولت که توسط پارلمان انتخاب شده اگر نتواند با پارلمانی که از دل آن بیرون آمده کار کند، پارلمان را منحل می کند و در نهایت یک انتخابات زود هنگام برگزار می شود.
وی خاطرنشان کرد: این شکل از نظام پارلمانی با عزل نماینده تفاوت دارد، بحث عزل نماینده در نظام های دموکراتیک به هیچ وجه قابل قبول نیست. از این منظر که نماینده بتواند ابزار های لازم را در راستای دفاع از حقوق مردم داشته باشد و بتواند شجاعانه در راستای انجام وظایف نمایندگی اش عمل کند.
وی در پاسخ به این سوال که اگر نمایندگان دچار تخلفی شوند چه نهادی می تواند به این موضوع رسیدگی کند؟، گفت: نماینده در ارتباط با تخلفات عادی مانند افراد عادی به جرائمش رسیدگی می شود، بر اساس قانون اساسی بالاترین مقام کشور با بقیه آحاد مردم برابر هستند، نماینده و غیر نماینده یا حتی رییس جمهوری با یک فرد عادی هیچ تفاوتی ندارند. فرض کنید نماینده ای مرتکب قتل شود در این مورد مانند یک فرد عادی محاکمه می شود.
نماینده پیشین مجلس همچنین درخصوص مصونیت هایی که برای نمایندگان وجود دارد، گفت: مصونیت هایی که برای نمایندگان در نظر گرفته شده در بحث وظایف نمایندگی است. این که نماینده به خاطر اظهار نظر خود به محاکم قضایی احضار نشود، یک اصل دموکراتیک است. اگر قرار باشد نماینده را به خاطر یک نطق در مجلس احضار کنند حق موکلین از بین می رود، چون وقت نماینده متعلق به موکلین است از سوی دیگر نماینده ای که هر روز احضار شود محافظه کار می شود و نمی تواند در راستای دفاع از حق مردم حرف حق را بر زبان بیاورد.
قنبری همچنین درمورد نمایندگانی که با هویت سیاسی خاصی وارد مجلس می شوند و پس از مدتی مواضع خود را تغییر می دهند، گفت: این موضوع مرتبط با شخصیت و هویت یک نماینده است، قطعا مردم در انتخابات دور بعد تجدید نظر کرده و آن نماینده را مجازات می کنند. در شورای شهر قبلی در تهران همین تغییر موضع اتفاق افتاد.
وی توضیح داد: فردی با هویت اصلاح طلبی به مجلس رفت اما بعد تغییر موضع داد، دیدیم که نگاه منفی در افکار عمومی نسبت به وی ایجاد شد و در واقع با این کار به عمر سیاسی خود پایان داد.
نماینده پیشین مجلس افزود: نماینده هایی که چنین اقداماتی انجام می دهند در واقع خودکشی سیاسی می کنند. در مجموع خود مردم هستند که در پایان دوره نمایندگی با عدم انتخاب آن فرد او را مجازات می کنند و در واقع راه مجازات این افراد در نظام های دموکراتیک عدم رای به آنها در دوره های بعدی است.
سیام * ن . ا **۱۳۳۶

انتهای پیام /*


سیاسی


قنبری


مجلس


عزل نماینده

نظرات بسته شده است.