از علاقه مندان به فعالیت در حوزه های مختلف خبری دعوت به همکاری می نماید

کد خبر : 99986

142 بازدید

به جای حکمرانی نیروی انسانی باید به سمت حکمرانی سامانه‌های بر خط برویم/ در جریان اجرای قانون حمایت از افشاکنندگان فساد باید کار ظریفی انجام شود یک نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: در قانون حمایت مالی از افشاکنندگان فساد امضاهای طلایی را حذف و صدور مجوزها را تسهیل کردیم. به جای حکمرانی نیروی انسانی باید […]

به جای حکمرانی نیروی انسانی باید به سمت حکمرانی سامانه‌های بر خط برویم/ در جریان اجرای قانون حمایت از افشاکنندگان فساد باید کار ظریفی انجام شود

یک نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: در قانون حمایت مالی از افشاکنندگان فساد امضاهای طلایی را حذف و صدور مجوزها را تسهیل کردیم.
به جای حکمرانی نیروی انسانی باید به سمت حکمرانی سامانه‌های بر خط برویم/ در جریان اجرای قانون حمایت از افشاکنندگان فساد باید کار ظریفی انجام شود

به‌گزارش خطرنگار، مجتبی یوسفی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا گفت: درباره تصویب قانون حمایت از افشاکنندگان فساد و تخلفات مالی گفت: در بحث فساد نکته‌ای که مهم و حائز اهمیت است، پیشگیری از به وجود آمدن فساد در دستگاه‌های دولتی است و راهکارش این است که ما توجه کنیم فرآیندها در یک تصمیم‌گیری شفاف و در معرض نظارت و قضاوت مردم و نخبگان باشد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی ادامه داد: نکته بعدی این‌ است که سیستم‌ها به جای این‌که سنتی باشد و به جای اینکه در اختیار افراد قرار گیرند تا برای‌شان امتیازات خاص و امضای طلایی ایجاد کند، به صورت سامانه برخط و شفاف باشد.

وی یادآور شد: اجازه بدهید بگویم این قانون یک قانون در کنار بقیه قوانینی است که در گذشته به تصویب رسیده است. ما در گذشته ۲ الی ۳ قانون خوب در حوزه کسب و کار تصویب کردیم.

یوسفی بیان کرد: یکی از آن‌ جایی‌های که مورد سوال و سوءاستفاده افراد قرار می‌گرفت خود مجوزهای کسب و کار بود. به طور مثال ممکن بود برای فردی در یک حوزه‌ای از کسب و کار مجوز صادر شود و برای دیگری خیر، اینجا اهمیت امضاهای طلایی را می‌رساند که محدودیت‌ها و رانت‌ها را ایجاد می‌کرد، در اینجا ما آمدیم رانت‌ها را برداشتیم، گفتیم مجوزها در عین نظارت، دقت و حفظ کیفیت خدمات‌رسانی به مردم تسهیل شود امضاهای طلایی را برداشتیم و فضای غیرشفاف را حذف کردیم.

وی عنوان کرد: بالاخره جامعه نخبگانی، رسانه‌ای و افراد صاحب‌نظر ممکن است در موضوعی به این نتیجه برسند که جایی تخلفی، رانتی و سوءاستفاده‌ای صورت گرفته، در این قانون با تاکید بر حفظ حرمت افراد یعنی این‌که اگر فردی به نظرش رسید جایی تخلفی در حال رخ دادن است؛ بدون بررسی کارشناسانه، بررسی ادله و بدون حفظ آبروی افراد تهمتی نزند که گاهی این اتفاق می‌افتد و آبروی افراد را می‌برند به صرف اینکه ادعایی وجود دارد، اینجا بنایش بر این است با حفظ آبروی افراد در یک چارچوب‌ قانونی این کار انجام شود یعنی هر کسی به هر کسی نگوید متخلف یا خدایی نکرده اختلاس‌گر و قانون اجرایی شود. از همین رو اگر کسی با حفظ چارچوب و با حفظ آبروی افراد و همچنین با حفظ مباحث قانونی کمک به شناسایی یک تخلف کند، آنجا حمایت و تشویق می‌شود.

وی تاکید کرد: یک کار ظریفی باید انجام شود و آن این است که ما حرکت کنیم به سمت مدیریت سامانه‌‌ای و برویم به سمت حکمرانی سامانه‌های بر خط به جای حکمرانی نیروی انسانی و در تصمیم‌گیری‌ها، چارچوب‌بندی‌‌ها و اصلاح قوانین به این سمت و سو گام برداریم تا جلوی تهمت و افترا و ناامنی در فضای اقتصادی برای فعالیت اقتصادی را بگیریم.

این نماینده مجلس گفت: بنابراین افرادی که می‌آیند کمک می‌کنند با همه این شرایط جلوی سوءاستفاده را می‌گیرند و تخلفی که صورت گرفته است را اطلاع‌رسانی می‌کنند باید حمایت کنیم تا دچار آسیب مالی و روانی نشوند.

وی درباره قانون شفافیت قوای سه گانه و نهادها و دستگاه‌های اجرایی کشور، عنوان کرد: با این قانون موافق هستیم اما باید آخرین وضعیت آن را کمیسیون آیین نامه داخلی مجلس شرح دهد اشکالاتی بود مجلس شورای اسلامی آن اشکالات را رفع کرد و به شورای نگهبان فرستاد.
انتهای پیام/

نظرات بسته شده است.