از علاقه مندان به فعالیت در حوزه های مختلف خبری دعوت به همکاری می نماید

کد خبر : 99883

140 بازدید

سرمقاله: «گاز» که میوه یا مرغ نیست! ✍️ شهرام اصغری برای ایران، کشوری با دومین ذخایر گازی جهان قابل قبول نیست که مردمش از بی‌گازی یخ بزنند و گاز برخی شهرها و روستاها قطع شود. اگر ما هم گاز نداشتیم قطعاً درد بی‌گازی را راحت‌تر تحمل می‌کردیم، اما حالا وضعیت فرق می‌کند و گاز هم […]

سرمقاله:

«گاز» که میوه یا مرغ نیست!

✍️ شهرام اصغری

برای ایران، کشوری با دومین ذخایر گازی جهان قابل قبول نیست که مردمش از بی‌گازی یخ بزنند و گاز برخی شهرها و روستاها قطع شود.

اگر ما هم گاز نداشتیم قطعاً درد بی‌گازی را راحت‌تر تحمل می‌کردیم، اما حالا وضعیت فرق می‌کند و گاز هم مرغ، میوه، خرما و … نیست که به‌دلیل گرانی یا نایاب بودن نتوانیم بخریم و دم فرو بندیم! متأسفانه قطعی گاز در سرما و زمستان سخت یعنی مرگ! مردم صبور و مظلوم ما با نبود مرغ در مغازه‌ها یا در یخچال‌هایشان کنار می‌آیند، اما انصافاً در سرما و یخ‌بندان دی‌ماه نمی‌توان بدون گاز زنده ماند! مخصوصاً که سیستم گرمایشی منازل و ساختمان‌ها متکی به گاز شده است!

از نظر فنی و علمی شاید نیاز نبود برخی شهرها و استان‌ها گاز داشته باشند و به‌صرفه بود مثلاً به‌جای گاز، انرژی خورشیدی و برق را در این شهرها جایگزین کنیم که در این‌خصوص هم سرمایه‌گذاری و آینده‌نگری نکرده‌ایم و این بی‌انصافی است که مصرف گاز ایران با مصرف گاز چین مقایسه شود! چون چینی‌ها بیشتر از انرژی‌های تجدیدپذیر پاک، انرژی‌های خورشیدی و … استفاده می‌کنند که آلودگی هوای ایران در سال‌های اخیر نیز بی‌ارتباط با افزایش مصرف گاز در کشور نیست که سم و سرب زیادتری دارد و کشنده‌تر هم هست!

شاید روزی فرا برسد که استان‌هایی مثل کرمان، یزد، سیستان‌وبلوچستان و … غالب انرژی مصرفی خود را از خورشید تأمین کنند و البته که این مسئله هم به ارتباطات و تعامل با کشورهای توسعه‌یافته و سرمایه‌گذار دارد که امیدواریم مسئولان در تفکرات خود برای تعامل با دنیا تجدیدنظر کنند.

با این‌حال همه این را بدانیم که اداره مملکت به مدیران و مردان (یا زنان) قوی و کاربلد نیاز دارد و این‌طور نیست که هر پست مهمی را به افرادی بسپاریم که تجربه، سواد و تخصصی در این زمینه ندارد و نتیجه‌اش هم نارضایتی عمومی و اعتراض‌هایی می‌شود که اگر واقع‌بین باشیم منشاء بسیاری از این نارضایتی‌ها از داخل و خودمان هستند و اگر از درون متحد و یکدل باشیم، شکست دادن دشمنان و بدخواهان خارجی هم آسان‌تر خواهد بود.

نظرات بسته شده است.