از علاقه مندان به فعالیت در حوزه های مختلف خبری دعوت به همکاری می نماید

کد خبر : 99718

136 بازدید

به خارج رفتن جرم نیست از خارج برنگشتن جرم است شهرام اصغری به‌گزارش خطرنگار، مهاجرت و فرار مغزها مشکلی است که کشورهای توسعه‌یافته بر کشوری چون ایران تحمیل می‌کنند و ما سالهاست در مورد مقابله با آن حرف می‌زنیم و بحث می‌کنیم اما، با تبدیل جهان به دهکده‌ای کوچک دیگر تظاهر و سردادن برخی شعارها […]

به خارج رفتن جرم نیست
از خارج برنگشتن جرم است
شهرام اصغری
به‌گزارش خطرنگار، مهاجرت و فرار مغزها مشکلی است که کشورهای توسعه‌یافته بر کشوری چون ایران تحمیل می‌کنند و ما سالهاست در مورد مقابله با آن حرف می‌زنیم و بحث می‌کنیم اما، با تبدیل جهان به دهکده‌ای کوچک دیگر تظاهر و سردادن برخی شعارها جواب نمی‌دهد و بی‌شک مقابله با این مشکل در درازمدت و با فرهنگ‌سازی ممکن است.

دیگر طرح اینکه فرزند چه کسی یا مسئول کدام جناح و حزبی به خارج می‌رود، فایده ندارد و همه می‌دانیم کنترل یا حبس نسل جدید با زور و ممنوع‌الخروج کردن یا تصویب برخی قوانین فصلی و موردی نمی‌تواند نتیجه‌بخش باشد اما، ما می‌توانیم کاری کنیم جوان ایرانی وقتی به خارج از کشور می‌رود، بتواند پس از چندسال یا هروقت که دلش خواست به وطن برگردد و زمینه‌های خدمت و زندگی ایمن و سالم نیز فراهم باشد.

چطور جوانان کشور چین برای ادامه تحصیل و فراگیری علوم و فنون روز دنیا به کشورهای مختلف سفر و حتی مهاجرت می‌کنند و می‌توانند بدون مشکل دوباره به کشور خود برگردند و این رویه برای آنها عادت و اصل شده اما جوان ایرانی برای بازگشت به وطن با هزار و یک مشکل و اتهام مواجه می‌شود و …؟!

اگر می‌خواهیم ایران عزیزمان آباد شود و پیشرفت کند، خارج رفتن فرزند فلان مسئول یا غیرمسئول را جرم لحاظ نکنیم، بلکه از خارج برنگشتن سرمایه‌های کشورمان را جرم و خیانت بدانیم که با رفتار و شعارهای دروغین و بی‌تفاوتی برخی از مسئولان این اتفاق تلخ برای کشور رقم می‌خورد و زمینه‌های انتقال سرمایه یا آموخته‌های ایرانیان به کشور از بین می‌رود. تصور نکنیم برکنار کردن یا استعفای یک مسئول در برهه‌ای از زمان گره و مشکل اصلی کار را از بین می‌برد، بلکه باید به فکر ایجاد بستر و زمینه‌هایی در کشور باشیم تا ایرانیان سرتاسر دنیا با شوق و اختیار کامل به وطن برگردند نه اینکه برخی برای اختلاس بیشتر و آرام بودن فضا عمداً طوری رفتار کنند که ایرانی مستعد قید وطن را بزند. خطرنگار

نظرات بسته شده است.