از علاقه مندان به فعالیت در حوزه های مختلف خبری دعوت به همکاری می نماید

کد خبر : 94905

118 بازدید

مصوبهٔ بسیار مخرب مجلس و واگذاری حکمرانی سایبری با مصوبهٔ امروز مجلس دیوان عدالت اداری حق رسیدگی به تصمیم‌های شورای عالی فضای مجازی، شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای عالی امتیت ملی را ندارد! این مصوبهٔ بسیار پرآسیب مجلس یعنی عملا طرح صیانت اجرا شود بدون نظارت و حتی امکان شکایت مردم و نماینده‌ها. یعنی […]

مصوبهٔ بسیار مخرب مجلس و واگذاری حکمرانی سایبری

با مصوبهٔ امروز مجلس دیوان عدالت اداری حق رسیدگی به تصمیم‌های شورای عالی فضای مجازی، شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای عالی امتیت ملی را ندارد!

این مصوبهٔ بسیار پرآسیب مجلس یعنی عملا طرح صیانت اجرا شود بدون نظارت و حتی امکان شکایت مردم و نماینده‌ها.

یعنی مجلس به خاطر فشار و مطالبهٔ گسترده از تصویب طرح صیانت طفره رفت و با این مصوبه عملا زمینهٔ تصویب و اجرای آن در نهادی غیرانتخابی و دور از نگاه شهروندان را فراهم ساخت.

یعنی دور زدن نهادهای برآمده از رای مردم در حکمرانی سایبری و فرهنگی (که حتی اگر انتخابات عادلانه شود هم مادامی که این مصوبه تغییر نکند برقرار است).

یعنی صاف کردن جاده برای اقتدارگرایی دیجیتال و انحصارگرایی فرهنگی و نقض گستردهٔ حقوق دیجیتال و فرهنگی ایرانیان، علی‌رغم این‌که خلاف قانون اساسی است.

یعنی واگذاری حکمرانی سایبری که نقش مهم و فزاینده‌ای در زندگی مردم دارد به نهادی که عمدتا اعضای انتصابی دارد، آن‌هم بدون امکان شکایت و نظارت شهروندان و نمایندگانشان.

یعنی علاوه بر شورای عالی فضای مجازی، حتی شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای عالی امنیت ملی که روی هم نقش زیادی در زندگی شهروندان و وضعیت فرهنگ و امنیت در ایران دارند می‌توانند با تصویب اعضایشان خلاف قانون اساسی و سایر قوانین و‌ حقوق و آزادی‌های اساسی شهروندان عمل کنند، بدون این‌که هیچ شهروندی بتواند حتی به دیوان عالی کشور شکایت کند.

یعنی کاهش اختیارات نهادهای انتخابی و افزایش اختیار نهادهای انتصابی و نظارت‌ناپذیر کردن‌شان.

این مصوبه یکی دیگر از مصوبات این مجلس بود که از قدرت شهروندان برای تاثیر بر سرنوشت‌شان و سیاست‌های کشور می‌کاهد و شاید تغییر و جبرانش سال‌ها زمان و هزینه ببرد، مثل نظارت استصوابی که ۲۷ سال قبل در مجلس تصویب شد و هنوز جامعهٔ ایران هزینه‌اش را می‌دهد. /خطرنگار

نظرات بسته شده است.