از علاقه مندان به فعالیت در حوزه های مختلف خبری دعوت به همکاری می نماید

کد خبر : 94890

162 بازدید

بازداشت سارقان و فرصت بازسازی تصویر عمومی از پلیس ✍️ محمد رستم‌پور 🔹به گزارش خطرنگار بازداشت سارقان صندوق‌های امانات، فرصت تصویرسازی مبتکرانه و مؤلفانه‌ای را برای پلیس فراهم کرده تا آنچه به دنبال آن است، یعنی معرفی «پلیس مقتدرِ قابل‌اتکای قانون‌گرا» فراهم شود. چهار نکته زیر چه بسا بتواند تهدید خدشه بر تصویر پلیس به […]

بازداشت سارقان و فرصت بازسازی تصویر عمومی از پلیس

✍️ محمد رستم‌پور

🔹به گزارش خطرنگار بازداشت سارقان صندوق‌های امانات، فرصت تصویرسازی مبتکرانه و مؤلفانه‌ای را برای پلیس فراهم کرده تا آنچه به دنبال آن است، یعنی معرفی «پلیس مقتدرِ قابل‌اتکای قانون‌گرا» فراهم شود. چهار نکته زیر چه بسا بتواند تهدید خدشه بر تصویر پلیس به دلیل همه رخدادهای پنج سال اخیر را به فرصت بازسازی تصویر پلیس ناشی از عملیات مجاهدانه پلیس در بازداشت سارقان صندوق‌‌های امانات تبدیل نماید.

🔹جزئیات مهم است: یک قانون کلی در نویسندگی می‌گوید «نگو، نشان بده». هر اندازه عملیات پلیس را ویژه و قابل تقدیر بخوانیم، اعتقاد به این ویژگی‌ها جز با بیان دقیق جزئیات سرقت، چگونگی پیگیری، شکل طراحی عملیات و نحوه بازداشت سارقان میسر نمی‌شود. باید گفت چه تعداد صندوق در چه ساعتی و با چه تکنیکی سرقت شده و سربازان و افسران و فرماندهان عملیات بازداشت سارقان چه کسانی بوده‌اند و چگونه عمل کرده‌اند.

🔹برنده مطلق ماجرا نباشید: تحقیر دشمن یا رقیب یا کلی‌گویی از توانمندی او، نمی‌تواند در افکار عمومی به نفع شما طرفداری ایجاد کند. باید به جای تبلیغات پر سر و صدا در مورد توانایی نیروی انتظامی، مشکلات و محدودیت‌ها را گفت و از سویی دیگر، کوشش و تلاش او را نیز نشان داد. اینکه مرتباً بگوییم دشمن ضعیف است و طرفی نمی‌بندد اما در عمل رخدادهایی مانند سرقت هالیوودی صندوق‌های امانات رخ می‌دهد، مخاطب را به تردید و تمسخر می‌اندازد.

🔹هنر را جدی بگیرید: متأسفانه سریال‌ها، فیلم‌های سینمایی و به صورت کلی، ژانر پلیسی در تلویزیون و سینمای ایران روز به روز کم‌رنگ و کم‌رنگ‌تر می‌شود. آخرین سریال پلیسی ماندگار در ذهن مردم «خواب و بیدار» بوده که ساخت سال ۸۰ است. دیگر تولیدات فخیم‌زاده و همکاران او با همه قوت و ارزشمندی، به تصویرسازی از پلیس منتهی نشده‌اند و صرفاً آثار سرگرم‌کننده‌ای بوده‌اند که پلیس هم در آنها حضور داشته است. اجتماعی‌سازی کار و فعالیت پلیس، سریع‌ترین میانبر برای مردم‌گرایی پلیس است. کافی است از خود بپرسیم از چند شهید نیروی انتظامی با آن دامنه و تنوع فعالیت (مرزبانی، راهور، مبارزه با مواد مخدر، فتا و …) فیلم سینمایی، سریال یا حتی فیلم تلویزیونی ماندگار و نامداری ساخته شده است؟ حتی برنامه تلویزیونی «شوک» هم که جنبه تنبیهی و آگاهی‌بخشی داشت، تعطیل شده است.

🔹به رسانه‌های غیررسمی اهمیت بدهید: عمده اشکالات و شبهات در مورد عملکرد نیروی انتظامی به دلیل فراگیری شبکه‌های اجتماعی، از دوربین تلفن‌های همراه شهروندان تولید می‌شود. برخی از این فیلم‌ها، بازدید بالایی پیدا می‌کنند و دست به دست می‌شوند و برخی خیر. شناخت از رسانه‌های غیررسمی و بسترهای تولید و توزیع پیام برای پلیس ضروری است. برخی تولیدات فرهنگی باید برای پلتفرم‌ها و شبکه‌های اجتماعی ساخته شود و برخی باید از رسانه‌های رسمی مانند صدا و سیما پخش شود. پلیس عملاً در رسانه‌های غیررسمی حضور ندارد یا اگر حضور دارد، یک حضور صوری یا بخشنامه‌ای و اطلاع‌رسانی را نمایش می‌دهد.

نظرات بسته شده است.