از علاقه مندان به فعالیت در حوزه های مختلف خبری دعوت به همکاری می نماید

کد خبر : 94663

29 بازدید

به جای کارگر ساده افغانستانی کمی هم مهندس و کارآفرین تحصیل‌کرده اروپایی جذب کنیم جلوی فاجعه و خطر جمعیتی افغانی‌ها را بگیرید شهرام اصغری، فعال رسانه‌ای و کارشناس ارشد مطالعات فرهنگی و رسانه در تعطیلات عید نوروز ۱۴۰۱ هر بوستان یا تفرجگاهی که سر می‌زدی، با آمار زیادی از اتباع کشور افغانستانی مواجه می‌شدی که […]

به جای کارگر ساده افغانستانی کمی هم مهندس و کارآفرین تحصیل‌کرده اروپایی جذب کنیم

جلوی فاجعه و خطر جمعیتی افغانی‌ها را بگیرید

شهرام اصغری، فعال رسانه‌ای و کارشناس ارشد مطالعات فرهنگی و رسانه

در تعطیلات عید نوروز ۱۴۰۱ هر بوستان یا تفرجگاهی که سر می‌زدی، با آمار زیادی از اتباع کشور افغانستانی مواجه می‌شدی که فرد ایرانی به‌نوعی احساس خلاء یا خطر می‌کرد!
البته انصافاً برادران افغانی ما تاکنون بی‌حاشیه و کم‌آزار بوده‌اند و در امور مربوط به ساخت‌وسازها به‌خوبی و با حواشی کم کار و فعالیت می‌کنند اما با توجه به کاهش زادوولدها در ایران و افزایش مهاجرت جوانان کشور، مسئولان ما باید به‌شدت احساس خطر کنند و به هشدارهای کارشناسان و دلسوزان گوش فرا دهند.

شاید اکثر مسئولان کشور تصور نمی‌کردند هشدارهای کارشناسان در مورد بحران کم‌آبی به این زودی آثار خودش را نمایان سازد که همگی دیدیم کشاورزان و مردم برخی شهرها و روستاها چطور به خشم آمدند و به خیابان ریختند. لااقل در مورد حضور پناهجویان بی‌حساب و کتاب اتباع افغانستانی! این هشدارها را جدی بگیریم و نگذاریم موضوع تبدیل به فاجعه و بحران شود. اتباع کشور همسایه‌ای که اکثراً پسران جوان، مجرد، بیکار، بی‌سواد و بی‌مهارت هستند و نیاز به برنامه‌ریزی، کنترل و هدایت دارند.

در کشورهای اروپایی برای جذب پناهجو کمپ آموزشی در نظر می‌گیرند و افراد را بنا به نیاز کشور آموزش می‌دهند اما ما اینجا از برادران افاغنه نه شناسنامه می‌گیریم و نه اثر انگشت! واقعاً چه کسی می‌خواهد در آینده پاسخگوی این روند و مشکلات پیش‌رو باشد؟!

فعلاً روال جذب پناهجویان افغانی این‌طور است که آنها با دادن پول کافی به قاچاقچیان انسان، ۱۰ یا ۱۵ نفره، سوار پژو یا تویوتاهایی می‌شوند که سرعت بالایی دارند! و اگر تصادف نکنند در اسرع وقت به شهرهای بزرگ از جمله تهران می‌رسند و بدون داشتن شناسنامه و بدون مشخص شدن هویت و سوابق خود و حتی بدون آزمایشات پزشکی، شروع به‌کار می‌کنند و توکلت علی‌ا…

واقعاً این رویه برای جذب پناهجو رویه درستی نیست که نه آمار مشخصی داریم و نه اطلاعات شناسنامه‌ای این اتباع همسایه ثبت می‌شود و نه از توانمندی‌های آنها خبر داریم، ضمن اینکه ظرفیت رشد و تولید کشور را هم در نظر نمی‌گیریم! ما لااقل به بهانه جذب این‌همه پناهجو می‌توانیم امکانات آموزشی و حتی تولیدی (برای کارگاه‌های خُرد و بخش خصوصی) بیشتری از کشورهای خارجی جذب کنیم. همچنین چه ایرادی دارد به جای جذب کارگران ساده افغانستانی به جذب مهندسان و کارآفرینان اروپایی و … هم کمی برنامه بگذاریم؟!

فعلاً که انگار بدون توجه به آینده و بدون نظارت و دوراندیشی، اکثر جوانان افغانی را از مرزها عبور می‌دهند تا صدای اعتراض و هشدار کارشناسان و پژوهشگران دلسوز ایران اسلامی بلند شود و …
باشد که این صداها تا دیر نشده به گوش مسئولان برسد و قبل از تبدیل به فاجعه، جلوی آن گرفته شود.

نظرات بسته شده است.