از علاقه مندان به فعالیت در حوزه های مختلف خبری دعوت به همکاری می نماید

کد خبر : 93555

104 بازدید

به گزارش خبرنگار خطرنگار، از مسکو، روابط تنگاتنگی که پس از روی کار آمدن دولت ‘حسن روحانی’ در دستور کار دستگاه دیپلماسی ایران قرار گرفت در سال ۹۷ نیز در حوزه های مختلف ادامه یافت.‘ولادیمیر پوتین’ رییس جمهوری روسیه بهار امسال در ترکیه، پاییز در تهران و اواخر زمستان در سوچی در قالب نشست سه […]

به گزارش خبرنگار خطرنگار، از مسکو، روابط تنگاتنگی که پس از روی کار آمدن دولت ‘حسن روحانی’ در دستور کار دستگاه دیپلماسی ایران قرار گرفت در سال ۹۷ نیز در حوزه های مختلف ادامه یافت.
‘ولادیمیر پوتین’ رییس جمهوری روسیه بهار امسال در ترکیه، پاییز در تهران و اواخر زمستان در سوچی در قالب نشست سه جانبه سران آستانه یا تروئیکای سوریه (ایران، روسیه و ترکیه) با همتای ایرانی خود دیدار و گفت وگوهای سه جانبه و دو جانبه ای را برای رسیدن به اتفاق نظر در خصوص همکاری های منطقه ای و موضوع سوریه ادامه داد.
همکاری هایی که باعث پایان یافتن جنگ هشت ساله در سوریه شده است و این کشور را در مسیر حل و فصل بحران و بازگشت پناهندگان و آوارگان سوری به کشور خود قرار داده است.
‘محمد جواد ظریف’ وزیر امورخارجه ایران نیز در سال گذشته دیدارهای متعددی با همتای روس خود داشت، او نخست در آنکارا و در حاشیه نشست سران آستانه با لاوروف دیدار و گفت وگو کرد و یک ماه بعد در اردیبهشت ماه راهی مسکو شد تا در آستانه آغاز تحریم های آمریکا علیه ایران، آخرین مذاکرات را با یکی دیگر از اعضای برجام که به صورت جدی خواهان حفظ این توافق است، داشته باشد.
ظریف در دیدار با همتای خود گفت که ایران همکاری های بین المللی خود با روسیه را ادامه خواهد داد و ‘سرگئی لاوروف’ هم با بیان اینکه همکاری های موثر و مفیدی در مورد مسائل منطقه ای بخصوص در مورد دریای خزر با ایران داریم، گفت: در زمینه های بین المللی بویژه در مذاکرات آستانه همکاری های مفیدی صورت گرفت که از ایران بابت آن قدردانی می کنیم.
در یک سال گذشته ظریف و لاوروف چندین بار در خصوص مسائل مختلف از جمله در خصوص دریای خزر، موضوع سوریه و ونزوئلا با یکدیگر تبادل نظر و گفت وگو کرده اند ضمن اینکه آذرماه ۹۷ ‘عباس عراقچی’ معاون وزیر امور خارجه ایران راهی روسیه شد تا درخصوص همکاری های ایران و روسیه درباره برجام پس از خروج آمریکا از توافق هسته ای تبادل نظر و گفت و گو کند.
جابری انصاری دستیار ارشد وزیر امور خارجه ایران و مذاکره کننده ارشد کشورمان در امور سوریه نیز در یک سال گذشته دوبار راهی مسکو شد تا مقدمات همکاری های ایران، روسیه و ترکیه در قالب نشست آستانه را فراهم کند.
‘محسن بهاروند’ دستیار وزیر و مدیرکل آمریکای وزارت امور خارجه ایران آخرین دیپلمات ایرانی در سال ۹۷ بود که پس از تشدید بحران در ونزوئلا و به واسطه همراستا بودن دیدگاه های دو کشور در خصوص دولت قانونی مادورو راهی روسیه شد تا با همتایان خود در وزارت امور خارجه روسیه در این باره به موضعی مشترک دست پیدا کند.
در مجموع می توان گفت ایران و روسیه در یک سال گذشته ضمن گسترش و تعمیق همکاری های سیاسی و دیپلماتیک، در حوزه های قضایی، مجلس، آمبودزمان ها (مشابه سازمان بازرسی کل کشور)، مبارزه با مواد مخدر، همکاری های نظامی و انتظامی، ورزشی و فرهنگی و هنری نیز ارتباطات گسترده داشته اند که در ادامه به صورت مختصر به برخی از آنها اشاره می شود.

** توافقات تاریخی و همکاری های چندجانبه اقتصادی
در حوزه اقتصادی همکاری های روسیه و ایران امسال تنگاتنگ تر از هرزمانی بود چرا که همان گونه که پیش تر گفته شد خروج آمریکا از برجام و تحریم های پی در پی علیه روسیه، تهران و مسکو را بیش از پیش به یکدیگر نزدیک کرد و مجموعه عوامل باعث شد تا همکاری های روسیه وایران شکل و ماهیت تازه ای به خود بگیرد و با تغییراتی مواجه شود.
نخستین تغییر را می توان تصویب کنوانسیون حقوقی دریای خزر خواند که پس از ۲۲ سال بحث و گفت وگو در قالب ۵۲ نشست گروه کاری سرانجام در پنجمین نشست سران کشورهای حاشیه دریای خزر با همراهی ایران و روسیه به تصویب رسید تا این پهنه آبی با ماهیت منحصر بفردش به دریای صلح و دوستی تبدیل شود.
اگر چه برخی از مخالفان تلاش کردند از امضای این کنوانسیون به عنوان موضوع تقسیم دریای خزر یاد کنند اما مقامات ایران تاکید کردند که موضوع تقسیم دریای خزر در اجلاس سران کشورهای ساحلی دریای خزر مطرح نیست و تصمیم گیری درباره آن به آینده و مذاکرات بیشتر موکول شده است.
عدم حضور نیروهای خارجی در دریای خزر را می توان بزرگترین دستاورد امضای این کنوانسیون خواند.
بی شک امضای موافقت نامه محدوده آزاد تجاری میان ایران و کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا که رهبری آن در دست روسیه است دیگر دستاورد مهم در سال ۹۷ بوده است.
دستاوردی که بلافاصله ‘بنیامین نتانیاهو’ نخست وزیر رژیم صهیونیستی را به تکاپو انداخت تا در دیدار با ولادیمیر پوتین از تمایل خود برای همکاری با اعضای اتحادیه اقتصادی اوراسیا سخن بگوید.
در یک سال گذشته این توافقنامه در کشورهای روسیه و قزاقستان تصویب شد اما مراحل قانونی تصویب آن در مجلس ایران در جریان است.
بسیاری امیدوارند با اجرای این پروژه، تراز تجاری ایران و روسیه نیز متحول شود.
بر اساس گزارش سازمان گمرک روسیه، ایران با روسیه در سال ۲۰۱۸، یک میلیارد و ۷۴۰ میلیون دلار مبادلات بازرگانی داشته که یک میلیارد و ۲۰۷ میلیون دلار آن صادرات به ایران و ۵۳۳ میلیون دلار واردات بوده است.
این در حالی است که در سال ۲۰۱۷ ایران و روسیه یک میلیارد و ۷۰۷ میلیون دلار مبادلات بازرگانی داشتند و صادرات کالاهای روسیه به ایران یک میلیارد و ۳۱۴ میلیون دلار و واردات از ایران ۳۹۲٫۲ میلیون دلار بود.
برخی کارشناسان معتقدند افزایش قیمت دلار در ایران و سود بیشتر در صادرات محصولات به خارج، باعث افزایش میزان صادرات محصولات ایرانی به روسیه بوده چرا که تغییر خاصی در نحوه تجارت میان دو کشور صورت نگرفته است هر چند که مقامات مسکو و تهران به شدت به دنبال گسترش همکاری های اقتصادی بخش های خصوصی یکدیگر هستند.
‘مهدی سنایی’ سفیر جمهوری اسلامی ایران امیدوار است با تصویب این توافقنامه و ایجاد منطقه آزاد تجاری میان ایران و اعضای اتحادیه اقتصادی اوراسیا تراز تجاری ایران با کشورهای عضو بخصوص روسیه رشد چشم گیری داشته باشد.
وی معتقد است که راه اندازی منطقه آزاد تجاری شرایط را تغییر خواهد داد و پس از اجرایی شدن، تاثیر بسزایی در روان سازی تجارت منطقه ای بر جای می گذارد و با کاهش تعرفه های گمرکی به توسعه مبادلات تجاری بین ایران و کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا کمک زیادی می کند.

** مشکلات ناشی از تحریم ها برای همکاری های دو کشور
همکاری های اقتصادی ایران و روسیه پس از تحریم ها به دلیل وابستگی روسیه در برخی از حوزه ها به فناوری روز آمریکا یا روابط تنگاتنگ اقتصادی برخی شرکت های بزرگ روسیه با طرف آمریکایی با مشکلاتی هم مواجه شد.
یکی از این مشکلات گریبان شرکت هواپیمایی سوخو را گرفت که بیش از ۱۰ درصد تجهیزات هواپیمای مسافربری این شرکت از طریق شرکت های آمریکا تامین می شود به عبارت دیگر سوخو برای فروش هواپیما باید از آمریکا اجازه بگیرد.
برخی از شرکت های قدرتمند و بزرگ نفتی روسیه نیز از ترس روبرو شدن با تحریم های آمریکا یا از دست دادن منافع و سرمایه گذاری های خود در دیگر کشورها یا ایالات متحده از همکاری خود با ایران که پیش تر در خصوص آن به توافق رسیده بودند صرف نظر کردند.
با این وجود همکاری در بخش های نفت و گاز، ترانزتیت و حمل و نقل، کشاورزی، گردشگری و بانکی و مالی نه تنها متوقف نشده است بلکه با نام های جدیدی در حال اجرا یا حرکت است چرا که هر دو کشور در حال بررسی راه هایی برای دور زدن تحریم های آمریکا هستند.
اواسط سال ۹۷ ‘حمیدرضا عراقی’ معاون وزیر نفت اولین مقام بلندپایه اقتصادی ایران بود که راهی مسکو شد تا درباره آینده بازار گاز پس از آغاز تحریم های آمریکا با طرف روسی رایزنی کند.
در ادامه ‘بیژن نامدار زنگنه’ وزیر نفت ایران در ادامه رایزنی های نفتی خود راهی مسکو شد تا دیداری با ‘الکساندر نوواک’ وزیر انرژی روسیه داشته باشد و از موضع روس ها در خصوص همکاری در بازار نفت مطلع شود.
اگرچه دیدار زنگنه از مسکو برای رسانه های روسی نیز خبری غیرمنتظره بود اما بار دیگر جهان را متوجه دیدار مقامات نفتی ایران و روسیه در مسکو کرد.
مذاکرات زنگنه و نوواک به مدت دو ساعت و پشت درهای بسته برگزار شد و وزیر نفت کشورمان پس از این نشست اعلام کرد دیدار بسیار خوبی بود. نوواک هم گفت که با زنگنه درخصوص مسائل انرژی و طرح های مشترک گفت وگو کرده است.
‘عبدالناصر همتی’ رئیس کل بانک مرکزی ایران دیگر مقام بلندپایه اقتصادی ایران بود که در سال گذشته راهی مسکو شد تا راهی برای مقابله با تحریم های آمریکا بیابد.
او در سفر به مسکو با همتای روس خود دیدار کرد و سپس به خطرنگار، گفت که هدف دو طرف تمرکز بر مبادله براساس پول ملی است و باید به تدریج دلار و بقیه ارزها را از روابط تجاری خود حذف کنیم ضمن اینکه راه های گسترش همکاری های مالی و بانکی بررسی شد.
محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران پس از سفر رئیس کل بانک مرکزی ایران به کشورهای چین و روسیه در مجلس شورای اسلامی اعلام کرد که چینی ها و روس ها به عنوان شرکای راهبردی ایران اعلام کرده اند که بدون پیوستن به ‘کروه ویژه اقدام مالی'(اف.ای.ت.اف) نمی توانند با ما کار کنند.
به گفته ظریف، کروه ویژه اقدام مالی ارتباط مستقیم با بسته شدن حساب دانشجویان و بازرگانان ایرانی دارد و مستقیما به عدم امکان پرداخت به ایران مربوط است، اگرچه ممکن است دلایل دیگر هم وجود داشته باشد اما این چیزی است که دوستان ما هم به ما می‌گویند. مثلا چینی‌ها که نیات استکباری علیه ایران ندارند و از نظر مواضع بین المللی شبیه جمهوری اسلامی و شریک راهبردی ما هستند به آقای همتی گفته اند بدون FATF نمی‌توانیم با شما کار کنیم.
در کنار تلاش های بخش مالی و بانکی کشور، ‘محمد اسلامی’ وزیر راه و شهرسازی هم پاییز برای ادامه و توسعه همکاری های ترانزیتی به روسیه سفر کرد. او در سفری سه روزه علاوه بر شرکت در هفته حمل و نقل روسیه با همتای خود و رئیس راه آهن روسیه نیز دیدار کرد تا به چرخ در حرکت طرح های مشترک ترانزیتی میان دو کشور سرعت بیشتری بدهد.
گفتنی است، راه گذر شمال – جنوب که هند را از طریق ایران و آذربایجان به روسیه متصل می‌ کند طرحی مهم بین ایران، هند و روسیه است که ۱۱ کشور نیز به آن پیوسته اند.
راهگذر آسیایی اروپایی شمال-جنوب از هند و ایران و جمهوری آذربایجان به روسیه و سپس به شمال اروپا و اسکاندیناوی کشیده می شود.
در صورت اجرای راهگذر شمال-جنوب، ایران، روسیه و جمهوری آذربایجان افزون بر بهره برداری های اقتصادی سه جانبه و همچنین منطقه ای در مبادلات، می توانند از مزیت های آن به عنوان پیوند دهنده دو قاره آسیا و اروپا بهره بگیرند.
با توجه به بازارهای گسترده و پرمصرف چند میلیارد نفری کشورهای مسیر راهگذر هلسینکی-بمبئی و نیازهای متفاوت، ایران، روسیه و جمهوری آذربایجان امکان پیوند فعال تر با اقتصاد بین المللی را پیدا می کنند و می توانند با استفاده از این فرصت ها، زمینه کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی را فراهم کرده و از دیگر توانمندی های استفاده نشده بهره ببرند.
به عقیده کارشناسان، افزون بر مسیر ۷۲۰۰ کیلومتری اصلی، شاخه های انشعابی این گذرگاه بین قاره ای به طول هزاران کیلومتر ده ها کشور دورتر را در آسیا و اروپا به هم پیوند خواهد داد و یکی از اقتصادی ترین مسیرهای جاده ای بین المللی می شود.
ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه پیش تر با اشاره به اهمیت طرح راهگذر شمال-جنوب اعلام کرد که همکاری های چهارجانبه در این باره جریان دارد.
‘رضا اردکانیان’ وزیر نیروی کشورمان که اکنون ریاست کمیسیون همکاری های اقتصادی بین دولتی را برعهده دارد دیگر وزیر اقتصادی ایران بود که در سرمای زمستان وارد روسیه شد تا گرمای تازه ای به روابط اقتصادی دو کشور در شرایطی بدهد که هر دو با تحریم های پی در پی آمریکا مواجه هستند.
اردکانیان پس از دیدارهای خود به خبرنگار خطرنگار، در مسکو گفت که قطعا با اتکا به ظرفیت های بسیار خوب انسانی، منابع طبیعی و با توجه به عزم رهبران دو کشور بر توسعه همکاری ها، می توان از تحریم ها به عنوان فرصت حداکثر بهره برداری را کرد.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به توافق با طرف روسی درباره تاریخ برگزاری نشست کمیسیون مشترک همکاری های ایران و روسیه در ایران اعلام کرد: پانزدهمین نشست کمیسیون مشترک ایران و روسیه و کنفرانس ایران و قفقاز شمالی چشم اندازهای همکاری بزودی در ایران برگزار شود.
توسعه گردشگری و لغو روادید و همچنین قراردادهای مربوط به احداث نیروگاه حرارتی در ایران و احتمال مشارکت گروه «مبنا» در ساخت نیروگاه های سیکل ترکیبی در منطقه قفقاز شمالی، موضوع کشت فراسرزمینی، همکاری های کشاورزی و واردات برخی کالاها و محصولات غذایی از روسیه، توسعه همکاری های دو کشور در عرصه حمل و نقل ریلی و پروازهای مستقیم از دیگر مواردی بود که در دیدارهای اردکانیان مورد توجه قرار گرفت ضمن اینکه در چند ماه گذشته اردکانیان و نوواک بیش از سه بار با یکدیگر تلفنی گفت وگو کرده اند.

** آغازی تازه در روابط فرهنگی ایران و روسیه
اما ایران و روسیه گام های بلند نیز در توسعه همکاری های فرهنگی براشتند، در همین چارچوب هفته فرهنگی ایران دوازدهم شهریور ماه سال جاری به مدت یک هفته در شهرهای مسکو و اوفا برگزارد شد که با استقبال کم سابقه روس ها از فرهنگ، هنر و تمدن ایران زمین همراه شد.
در طول برگزاری هفته ایران در روسیه، برنامه های مختلفی توسط گروه های موسیقی و هنرمندان فعال در زمینه صنایع دستی، قهوه خانه و سفره خانه سنتی، نقالی، کتاب آرایی برگزار شد و محصولات ایرانی به نمایش درآمدند.
نفس، شیار ۱۴۳، پری دریایی، سکوت رعنا و فصل نرگس از جمله فیلم های ایرانی بودند که در طول هفته فرهنگی ایران در مسکو به نمایش درآمدند.
در چارچوب هفته فرهنگی ایران، ‘ابوذر ابراهیمی ترکمان’ رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی که به روسیه سفر و به باشقیرستان رفت و با وزیر فرهنگ و رئیس جمهوری این منطقه دیدار و گفت و گو کرد.
همکاری میان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و انستیتوهای فرهنگی و هنری، چاپ و انتشار کتاب، برگزاری همایش‌های علمی مشترک و جشنواره‌های فرهنگی و هنری و فیلم، از پیشنهادات ارایه شده از سوی رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در دیدار با همتایان روس بود.
در طول برگزاری نمایشگاه صنایع دستی ایران در روسیه در سال گذشته، کارگاه های مختلفی نیز توسط هنرمندان ایرانی برای آشنایی روس ها از فرهنگ و هنر ایرانی برگزار شد که مورد استقبال گسترده جوانان مسکو قرار گرفت.
کارگاه خوش نویسی احمد احمدی، شاهنامه خوانی مرشد مجتبی بیگی، مینا کاری افشین میرلوحی، حکاکی یا قلم زنی ضربی بر روی چرم شهین نظری، میناکاری و قلمزنی راحله شهسوارانی، سوخته کاری بر روی چوپ علی نصرآبادی، آموزش خاتم کاری ابراهیم گلریز خاتمی، نقاشی چوبسوز (سوخته کاری روی چوب) علی اکبر نصر آبادی، آموزش مشبک فلز زهرا شاه طوسی، ملیله کاری نقره مجید ولی دروی، آموزش نقاشی مکتب اصفهان محمدعلی حدت، نقاشی خط حسین نوروزی، نقاشی مینیاتور یوسف حسینی و سفالگری آزاده درخشان از جمله کارگاه هایی بود که در طول هفته فرهنگی ایران در روسیه به اجرا درآمد.
اما همکاری های فرهنگی ایران و روسیه در سال ۹۷ با برگزاری هفته ایران پایان نیافت چرا که آبان ماه ‘سیدعباس صالحی’ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی راهی مسکو شد تا برگ تازه ای از روابط فرهنگی میان ایران و روسیه رقم بخورد.
تاکید بر توسعه روابط در دیدار با همتایان روس، دیدار صمیمانه با ایران شناسان روس، رایزنی با مقامات موزه ارمیتاژ دومین موزه مطرح جهان برای انتقال برخی آثار به ایران برای مشاهده مردم و تاکید بر جایگاه ویژه ایران در همایش فرهنگی سن پترزبورگ تنها گوشه ای از دیپلماسی فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران در سفر به روسیه بود.

** سال پر رفت وآمد ورزشکاران ایران به روسیه
در حوزه ورزشی نیز اتفاقات متعددی در یک سال گذشته میان ایران و روسیه رقم خورد، جدا از میزبانی جام جهانی فوتبال در روسیه که با حضور رضایت بخش تیم ملی فوتبال ایران به پایان رسید، نظامیان ایران نیز در مسابقات بین المللی نظامیان جهان در روسیه شرکت و مسئولان ایرانی بهترین نفرات خود را برای نمایش اقتدار و توان نیروهای مسلح جمهوری اسلامی به روسیه اعزام کردند.
مسابقات نظامیان جهان در ۲۸ رشته و به میزبانی هفت کشور ایران، روسیه، قزاقستان، چین، جمهوری آذربایجان، بلاروس و ارمنستان برگزار شد و نظامیان نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در ۱۶ رشته غواصی عمق، نبرد تانک های تی ۷۲، دسته هوابرد، کوهستان، نگهداری توپخانه، رقابت بین یگان های ش . م . ه ، رقابت بین کاربران سگ ها، گشت جاده ای، حافظان نظم، نبرد نفربرهای بی ام پی ۲، تکاوران دریایی، رقابت پهپادها، رقابت خدمه خمپاره اندازها، رقابت خدمه ناوهای جنگی، پنجگانه نظامی و تک تیراندازی از ۲۸ رشته مسابقات بین المللی نظامی ۲۰۱۸ شرکت کردند.
اما این پایان همکاری های ورزشی ایران و روسیه در سال ۹۷ نبود چرا که تیم ملی کشتی آزاد کشورمان دو بار راهی روسیه شد و نخست آذرماه موفق شد در قالب مسابقات جام ایوان یاریگین در مسکو با شکست تیم روسیه به مقام نخست برسد و در دومین رویارویی در اسفند ماه در روسیه با قبول شکست مقابل میزبان نایب قهرمان جام جهانی شود.
تیم بانوان فوتبال ایران نیز اوایل اسفند ماه در تورنمنت چهارجانبه روسیه شرکت کرد و با دو پیروزی برابر بلاروس و آذربایجان و شکست مقابل میزان به مقام دومی رسید.
درخشش پی در پی سردار آزمون در تیم روبین کازان صدرنشین لیگ برتر روسیه و مطرح شدن نام این بازیکن ایرانی در فهرست بهترین بازیکنان روسیه و همچنین پیروزی امیر علی اکبری در مسابقات MMA در چارچوب رقابت‌های سازمان ACA در روسیه از دیگر رخدادهای ورزشی ایران در روسیه طی یک سال گذشته بود.

** کمک های پارلمانی برای توسعه روز افزون روابط
اوایل امسال «محمد رضا پورابراهیمی» رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی نخستین نماینده ملت بود که راهی روسیه شد تا در خصوص توسعه همکاری های پارلمانی با همتایان خود دیدار و گفت وگو کند.
وی در سفری که به روسیه داشت به خطرنگار، گفت که ایران به روسیه پیشنهاد داده است هم راستا با دولت های دو کشور، مجالس نیز کمیسیون همکاری اقتصادی تشکیل دهند.
پورابراهیمی با بیان اینکه زمینه گسترده ای برای همکاری های پارلمانی وجود دارد، بیان کرد: در دیدار نوروز امسال (فروردین) ‘ویاچسلاو والودین’ رئیس مجلس دومای روسیه با ‘علی لاریجانی’ رئیس مجلس شورای اسلامی؛ پیشنهاد دادیم که کمیسیون مشترک اقتصادی در پارلمان دو کشور تاسیس شود.
وی با اشاره به اینکه این پیشنهاد از طرف لاریجانی مطرح شده است، اظهار کرد: کمیسیون مشترک اقتصادی مجالس دو کشور می تواند در کنار کمیسیون امنیت ملی و حوزه های دیگر تکمیل کننده همکاری های پارلمانی ایران و روسیه باشد.
این نماینده مجلس ادامه داد: این پیشنهاد را در دیدار با رئیس کمیسیون اقتصادی دومای روسیه و رئیس کمیسیون اقتصادی شورای فدراسیون مطرح کردیم، روس ها هم مانند ایرانی ها تحریم های آمریکا را تجربه می کنند و ارتقاء سطح همکاری های اقتصادی به نفع دو کشور است.
علی مطهری نایب رئیس مجلس شورای اسلام نیز اواخر خرداد ماه برای شرکت در همایش پارلمانتاریسم به روسیه سفر کرد و به خطرنگار، گفت: ما به روس ها و سایر مدعوین این همایش که از کشورهای مختلف جهان به روسیه آمده بودند پیشنهاد دادیم که کارگروهی پارلمانی برای تامین و برقراری عدالت در سطح جهان تشکیل شود.
پس از سفر مطهری، علی لاریجانی در راس هیاتی بلند پایه راهی شهر ولگوگراد (استالینگراد) در حاشیه ساحل رود ولگا در جنوب روسیه شد تا ضمن شرکت در نشست کمیسیون عالی مشترک پارلمانی ایران و روسیه جانی تازه به همکاری های پارلمانی دو کشور بدهد.
تاکید بر افزایش حجم معاملات تجاری دو کشور با وجود رشد ۳۰ درصدی و اعلام آمادگی روسیه برای برقی کردن قطار بندرعباس- سرخس از مهمترین دستاوردهای این سفر بود.

** نزدیکی مواضع قضایی و گسترش همکاری های انتظامی
در حوزه قضایی و حقوق بشری، «ناصر سراج» رئیس سازمان بازرسی کل کشور آبان ماه سال ۹۷ در دومین کنفرانس بین المللی صیانت از حقوق بشر در اوراسیا و اجلاس اتحادیه آمبودزمان های اوراسیایی در مسکو شرکت کرد و ضمن دیدار با سایر همتایان خود از دیگر کشورها با همتایان روس نیز دیدار و تبادل نظر کرد و بر گسترش همکاری و تعامل تهران و مسکو در خصوص مسائل حقوق بشری تاکید کرد.
سردار ‘اسکندر مومنی’ دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر کشورمان نیز اواسط اسفند ماه راهی مسکو شد تا یک هفته پیش از نشست سازمان ملل برای آزاد سازی کانابیس ها (مشتق های شاهدانه، گل، ماریجوانا و حشیش) با روس ها در خصوص رسیدن به مواضع مشترک در این باره تبادل نظر کند؛ ایران در کنار روسیه و چین از مخالفان آزاد شدن کانابیس ها هستند.
اروپام ** ۱۳۴۶**۲۰۴۰

انتهای پیام /*


سیاسی


روسیه


ایران


روابط

نظرات بسته شده است.