از علاقه مندان به فعالیت در حوزه های مختلف خبری دعوت به همکاری می نماید

کد خبر : 93408

62 بازدید

به گزارش روز چهارشنبه خبرنگار فرهنگی خطرنگار، ۷ فروردین برابر با ۲۷ مارس روز جهانی هنرهای نمایشی است، از سال ۱۳۹۳ برای ثبت به عنوان «روز ملی هنرهای نمایشی» در تقویم رسمی کشور مطرح و سرانجام در سال ۱۳۹۵ و در جلسه ۷۸۳ شورای عالی انقلاب فرهنگی در تقویم ملی به ثبت رسید.به مناسبت روز […]

به گزارش روز چهارشنبه خبرنگار فرهنگی خطرنگار، ۷ فروردین برابر با ۲۷ مارس روز جهانی هنرهای نمایشی است، از سال ۱۳۹۳ برای ثبت به عنوان «روز ملی هنرهای نمایشی» در تقویم رسمی کشور مطرح و سرانجام در سال ۱۳۹۵ و در جلسه ۷۸۳ شورای عالی انقلاب فرهنگی در تقویم ملی به ثبت رسید.
به مناسبت روز ملی هنرهای نمایشی با شهرام کرمی، مدیرکل اداره هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت وگو کردیم.
در این گفت وگو علاوه بر رصد مهمترین تحولات تئاتر در سال ۹۷ به مرور چشم انداز فعالیت های عرصه هنرهای نمایشی در سال ۹۸ پرداختیم، البته عیدی مدیرکل اداره هنرهای نمایشی به هنرمندان و علاقمندان تئاتر در روز ملی هنرهای نمایشی نیز مطرح شد.

** بیش از پنج و نیم میلیون مخاطب تئاتر در سال ۹۷
ایرنا: حال تئاتر در سال ۹۷ را با تمام فراز و فرودهایش چگونه ارزیابی می کنید؟
کرمی: در سال ۹۷ مانند همه سال ها، شاهد اتفاق های خوشایند و ناخوشایند در حوزه هنرهای نمایشی بودیم. تلخ ترین اتفاق سال ۹۷، فقدان چندتن از اساتید بزرگ هنر های نمایشی بود که آخرین آنها در روزهای پایانی سال ۹۷ روی داد؛ درگذشت هنرمند بزرگ محمد مطیع.
اما در طول سال ۲۶ نفر از خانواده تئاتر را از دست دادیم که از مهمترین آنها می توان به استاد انتظامی و حسین محب اهری اشاره کرد و هنرمندان دیگری که طی سال این عزیزان را از دست دادیم، امیدواریم بعد از این قدر نخبگان، پیشکسوتان و سرمایه‌های هنرهای نمایشی خود را بیشتر بدانیم.
اما در شمارش مهمترین اتفاقاتی که در سال ۹۷ افتاد می توانیم به برگزاری جشنواره های متعدد نمایشی از جمله برگزاری سی و هفتمین دوره جشنواره بین المللی تئاتر فجر به عنوان آخرین رویداد بزرگ تئاتری در بهمن و اسفند ۹۷ همزمان با چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی اشاره کنیم. جدا از آن در طول سال در کل کشور ۸۲ رویداد و جشنواره تئاتر داشتیم که برگزاری تمام آن ها کمک بزرگی به رشد تئاتر در کشور خواهد کرد.
تعداد اجراهای نمایش در شهر تهران ۹۰۰ نمایش و در سراسر کشور ۱۳۵۰ تولید نمایشی بود. این آثار از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مجوز دریافت کرده و اطلاعات آنها ثبت شده است. البته در این میان نهادهایی بودند که اجراهای نمایشی داشتند و طبق قانون آثار تئاتری را در سالن های مختص خود میزبانی می کردند، مجوزهای خاص صادر می کنند و دیگر نیازی به صدور مجوز از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نداشته ‌اند.
تعداد مجوزهای صادرشده توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای تهران ۹۰۰ و برای دیگر استان‌های کشور ۱۳۵۰ نمایش است.
نزدیک پنج و نیم میلیون نفر مخاطب در سال ۹۷ داشتیم که این آمار تا ابتدای ۱۵ اسفند استخراج شده و تا آخر فروردین ۱۳۹۸ آمار دقیق مخاطبان در سال گذشته
(۱۳۹۷) را از سوی اداره کل هنرهای نمایشی منتشر خواهیم کرد.

** پنج و دو دهم درصد ایرانیان مخاطبان تئاتر هستند
ایرنا: یکی از مهمترین رویدادهای سال گذشته در حوزه هنرهای نمایشی، قدرت تئاتر استان ها بود که تجلی آن را در جشنواره تئاتر فجر شاهد بودیم؛ بیش از ۶۰ درصد از برگزیدگان این جشنواره به هنرمندان استانی اختصاص داشت. هر چند در زمینه توسعه تئاتر در استان ها هنوز با نگاه ایده آل فاصله داریم؛ تقویت این نگاه در دستور کار فعالیت های اداره کل هنرهای نمایشی در سال ۱۳۹۸ نیز قرار دارد؟
کرمی: بدون شک. در جشنواره تئاتر فجر سی و هفتم، ۴۷ درصد از آثار حاضر از هنرمندان استان ها بود که نشان می دهد تئاتر علاوه بر تهران در دیگر شهرها هم رشد خوبی داشته؛ اما هنوز متاسفانه در برخی استان‌ ها و شهرستان ‌ها شاهدیم با نگاه آرمانی برای رشد و توسعه هنرهای نمایشی فاصله داریم. اما در این میان در شهرهایی؛ مانند اصفهان، شیراز، تبریز، مشهد و رشت شاهد اجرای مستمر آثار نمایشی هستیم و خوشبختانه این آثار پرمخاطب هستند.
مطابق مرکز آمار ایران، در سال ۱۳۹۶ پنج و دو دهم درصد از ایرانیان به عنوان مخاطبان تئاتر شناخته شده‌اند که این آمار در سال ۹۷ با رشد قابل اعتنایی مواجه بوده و به محض انتشار آن از سوی مرکز آمار ایران، اطلاع رسانی عمومی در این زمینه صورت خواهد گرفت. ولی از نظر تعداد سالن ها و اجراهای عمومی در سراسر کشور نسبت به جمعیت از استانداردهای مطلوب فاصله داریم؛ اما نمی‌ توانیم کتمان کنیم در یک دهه اخیر تئاتر رشد قابل توجهی داشته است.

** راه اندازی موزه تئاتر در سال ۹۸
ایرنا: یکی دیگر از مهمترین تحولات حوزه تئاتر در سال ۱۳۹۷در حاشیه برگزاری سی و هفتمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر برپایی نمایشگاه اسناد ۴۰ سال فعالیت هنر تئاتر در کشور بود. با توجه به سیر تحول هنرهای نمایشی در این ۴ دهه، برگزاری و جمع آوری این اسناد و برپایی نمایشگاه با استقبال خوبی از سوی مخاطبان و جامعه هنری مواجه شد. البته این موضوع بازتاب دهنده مطالبه ساخت موزه اختصاصی برای عرصه هنرهای نمایشی از سوی هنرمندان و مردم نیز به شمار می رود. در سال ۹۸ فراهم کردن امکانات تاسیس موزه تئاتر در دستور کار اداره کل هنرهای نمایشی قرار دارد یا خیر؟
کرمی: تاسیس موزه هنرهای نمایشی یکی از مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال ۹۴ است. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با همکاری سازمان ها و نهادها مکلف است این موزه را تاسیس کند. دو سال پیش ساختمانی برای این منظور خریده شد که در ارزیابی به این نتیجه رسیدند ساختمان باید تخریب و بازسازی شود. با شهرداری تهران تفاهم نامه ای برای راه ‌اندازی موزه هنرهای نمایشی در «سالن نصر» تهران امضا و مقرر شد سالن تئاتر نصر علاوه بر آنکه به عنوان یک میراث فرهنگی نگهداری به عنوان موزه و مرکزی برای نگهداری اسناد تئاتری استفاده شود.
ساخت این مرکز در سال گذشته آغاز؛ اما اکنون به دلیل شرایط مالی متوقف شده است و پیگیر هستیم به سرعت سازمان زیباسازی برای تکمیل بنا باردیگر فعالیت خود را آغاز کند تا در سال ۹۸ موزه رسمی هنرهای نمایشی افتتاح شود.

** پرداخت معوقات از پنجم فروردین ماه
ایرنا: شهرام کرمی به عنوان مدیر کل هنرهای نمایشی وزارت ارشاد آیا قولی در طول سال ۱۳۹۷ به جامعه تئاتر ایران داده که انجام نداده؟
کرمی: همواره واقع‌بینانه و به تناسب شرایط قول می دهم و صحبت می کنم. برای همین خاطر ندارم قولی داده باشم که عمل نکرده باشم، همواره گفته ام برای رونق خانواده خودم یعنی تئاتر تلاش خواهم کرد؛ شاید مهمترین قولی که در سال گذشته مطرح شد تلاش برای پرداخت مطالبات و معوقات هنرمندان به ویژه مطالبات متعلق به شش ماه نخست سال ۹۷ بود که گفته بودم تا پایان روزهای ۹۷ این معوقات را پرداخت خواهیم کرد.
این مطالب را در روز پایانی اسفند دریافت کردیم؛ اما به دلیل تراکم بالای کار بانک ها در روزهای پایانی سال و برخورد به تعطیلات نوروزی، بخشی از آن مطالبات پرداخت شد و بخشی نیز از روز پنجم فروردین پرداخت شده است. شاید این مهم‌ترین قولی بود که در سال ۹۷ آن را داده بودم؛ اما در اجرای ۱۰۰ درصد آن موفق نبودم. ولی خوشبختانه بعد از تامین شدن بخش مالی این معوقات توسط وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و معاون هنری وزارتخانه از تاریخ پنجم فروردین بخش باقیمانده از مطالبات هنرمندان در شش ماه نخست سال ۹۷ در حال پرداخت است.

** آغاز ثبت مجدد گروه های نمایشی و برپایی نمایشگاه اسناد تئاتر ایران
ایرنا: چشم‌انداز مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سال ۹۸ در حوزه تئاتر ایران؟
کرمی: ابتدا باید از رسانه ها به دلیل سهم زیاد در رونق تئاتر، معرفی فعالیت‌ها و ارزیابی اقدامات هنرهای نمایشی همچنین آسیب شناسی و تحلیل نقاط ضعف و تقویت نقاط قوت تشکر کنم.
امروز (هفتم فروردین ماه ۱۳۹۸) همزمان با «روز ملی هنرهای نمایشی» در سالن انتظار مجموعه تئاترشهر بار دیگر شاهد برگزاری «نمایشگاه اسناد چهل ساله تئاتر» کشور هستیم. این نمایشگاه در طول ایام برگزاری جشنواره تئاتر فجر با استقبال هنرمندان و مخاطبان روبرو شد و همزمان با روز ملی هنرهای نمایشی این نمایشگاه را در سالن انتظار مجموعه تئاترشهر برپا کردیم تا فرصت و زمان بیشتری برای مخاطبان، علاقمندان، پژوهشگران و البته هنرمندان خانواده تئاتر برای دیدن اسناد و داشته‌های هنر تئاتر ایران در چهار دهه اخیر فراهم شود.
اما در مورد چشم انداز چنانچه شورای سیاستگذاری در ۱۰ بند مهم‌ ترین برنامه ‌های سال جاری را مطرح کرد، تلاش می کنیم در سال جاری برای تحقق این اهداف گام برداریم. هدف دیگر توسعه و رونق تئاتر در سال ۹۸ و توجه به گروه های نمایشی در حوزه استان‌ ها و شهرهای ایران در دو حوزه تولید و آموزش در سطح کشور است.
گام بعدی ثبت گروه های نمایشی را بار دیگر آغاز و تلاش می کنیم با این کار گروه های نمایشی در استان ها را تقویت کنیم.
گفت و گو: از امین خرمی
فراهنگ**۹۲۶۶

انتهای پیام /*


فرهنگی


روز ملی تئاتر


شهرام کرمی

نظرات بسته شده است.