از علاقه مندان به فعالیت در حوزه های مختلف خبری دعوت به همکاری می نماید

کد خبر : 93165

97 بازدید

یدالله وفاداری به مناسبت روز ملی هنرهای نمایشی در گفت‌وگو با خبرنگار خطرنگار، با بیان اینکه هر روزی که به مناسبتی نام‌گذاری می‌شود روز جمع بندی عملکرد آن است اظهار داشت: اینکه در یکسال گذشته چه کارهایی باید انجام می‌گرفت یا اکنون در چه جایگاهی قرار گرفتیم و قصد پیمودن چه مسیری را داریم از […]

یدالله وفاداری به مناسبت روز ملی هنرهای نمایشی در گفت‌وگو با خبرنگار خطرنگار، با بیان اینکه هر روزی که به مناسبتی نام‌گذاری می‌شود روز جمع بندی عملکرد آن است اظهار داشت: اینکه در یکسال گذشته چه کارهایی باید انجام می‌گرفت یا اکنون در چه جایگاهی قرار گرفتیم و قصد پیمودن چه مسیری را داریم از فلسفه روزی است که به آن نام گذاری شده است.
وی افزود: در روز ملی هنرهای نمایشی هم این جمع بندی باید انجام شود تا مشکلات را پیدا کنیم و علت آنها را دریابیم.
این استاد دانشگاه با بیان اینکه مقایسه شرایط موجود و مطلوب یکی از راه های ارزیابی مناسب است تاکید کرد: روز ملی هنرهای نمایشی که همزمان با روز جهانی تئاتر گرامی داشته می شود، زمان خوبی برای مسئولان تئاتر است تا بدانند این عرصه در چه وضعیتی قرار دارد.
وی با بیان اینکه اگر دریابیم که مشکلات از قوانین است یا مجریان می‌توانیم از منشا آن را حل کنیم تصریح کرد: تشکیل اتاق فکر یک راهکار درست برای اصلاح امور در تئاتر است.
کارشناس تئاتر کودک افزود: اعضای این اتاق فکر باید با دو مشخصه تعهد و تخصص انتخاب شوند و اگر هر یک از این مولفه ها در فرد نباشد حضورش در این فضا مناسب نیست.
وی با تاکید بر تولی گری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این اتاق فکر اظهار داشت: مسئول اصلی تئاتر این نهاد است که می‌تواند با جمع کردن افراد دلسوز نمایش با تعهد و تخصص در کنار هم اقدامی برای رفع موانع این عرصه کند.
وفاداری افزود: در این اتاق فکر افراد منتخب با انگیزه باشند و اتفاقات یک سال را ارزیابی، مسیر آینده را پیش‌بینی و موانع را رفع کنند.
این پژوهشگر تئاتر خاطرنشان کرد: تجلیل از پیشکسوتان، برگزاری جشن، اجرای نمایش و ایجاد فضای مفرح در روز جهانی تئاتر خوب است اما نباید با منحرف شدن از مسیر، اصل فلسفه این روز فراموش شود و بی‌اهمیت از کنار نقاط قوت و ضعف حوزه هنرهای نمایشی گذر کنیم.
به گزارش خطرنگار، انیستیتو بین‌المللی تئاتر (International Theatre Institute) یا همان ITI از سال ۱۹۶۱ روز ۲۷ مارس را به عنوان روز جهانی تئاتر تعیین کرد. پیام سالانه این روز نیز هر سال توسط یکی از صاحب نظران و هنرمندان عرصه تئاتر نوشته می‌شود.
همچنین با موافقت مدیر کل مرکز هنرهای نمایشی، در جلسه ۷۸۳ شورای عالی فرهنگی در سال ۱۳۹۵، هفتم فروردین به عنوان روز ملی هنرهای نمایشی نام گرفت و این رویداد در تقویم ملی کشور ثبت شد و این روز با اجرای جشنی تحت عنوان «نوروزِ نمایش» گرامی داشته می شود، همچنین هر ساله پیام این روز را یکی از بزرگان تئاتر ایران می نویسد.
فراهنگ ** ۷۵۶۱ **۹۱۵۷

انتهای پیام /*


فرهنگی


روز ملی هنرهای نمایشی


ارزیابی


تشکیل اتاق فکر

نظرات بسته شده است.