از علاقه مندان به فعالیت در حوزه های مختلف خبری دعوت به همکاری می نماید

کد خبر : 92988

74 بازدید

محمدرضا طیبی روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگار دانشگاه خطرنگار، به دستاوردهای جهاد دانشگاهی در سال های فعالیت خود پس از پیروزی انقلاب اسلامی پرداخت و اظهار داشت: جهاد دانشگاهی با تلاش حاصل از فرهنگ جهادی توانسته است تا از کمک های دریافت شده، ارزش افزوده های چند برابری آفریده و ایجاد کند. وی […]

محمدرضا طیبی روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگار دانشگاه خطرنگار، به دستاوردهای جهاد دانشگاهی در سال های فعالیت خود پس از پیروزی انقلاب اسلامی پرداخت و اظهار داشت: جهاد دانشگاهی با تلاش حاصل از فرهنگ جهادی توانسته است تا از کمک های دریافت شده، ارزش افزوده های چند برابری آفریده و ایجاد کند.
وی در ادامه در تشریح شرایط حاکم بر دانشگاه های پیش از انقلاب گفت: دانشجوی پیش از انقلاب درک کرده بود که کشور به عمد عقب نگه داشته شده است. همچنین به عنوان یک کشور اسلامی به مسائل دینی و فرهنگی توجهی نمی شد.
طیبی افزود: در حوزه صنعتی و اقتصادی به کشوری مونتاژکار تبدیل شده بودیم و با توجه به صنعت در حال پیشرفت در جهان، به نظر می رسید غرب نیز علاقه داشت تا صنایع به کشورهای دیگری منتقل شود تا خود در زمینه تکنولوژی های جدید فعالیت کنند.
وی در باره پیشینه تشکیل جهاد دانشگاهی عنوان کرد: دانشجویان پس از انقلاب به دنبال جبران عقب ماندگی های کشور برآمدند و جهاد سازندگی را تشکیل دادند. همین مساله زمینه سازی ایجاد سازمانی به جهاد دانشگاهی با هدف توسعه بحث های علمی، فرهنگی و فناورانه بود.
رئیس جهاد دانشگاهی در ادامه با اشاره به فعالیت های فرهنگی جهاد عنوان کرد: از نظر ساختارسازی درحوزه فرهنگی، سازمان فعالیت های قرآنی ایجاد و در زیرمجموعه آن آموزش قرآن، فعالیت های ترویجی مانند مسابقات ملی قرآنی دانشجویان راه اندازی شد. در پایان دهه های ۸۰ و ۹۰ نیز مناظره های ملی دانشجویان را با هدف توسعه دانش اجتماعی و سیاسی دانشجویان برگزار شد.
طیبی در باره پیشرفت های حوزه پژوهش و فناوری نیز توضیح داد: جهاد دانشگاهی در بخش صنعت نفت ایران برای جلوگیری از پوسیدگی سازه های فلزی نفت در انتقال خطوط نفت و گاز پیشرفت و به تولیدات چشمگیری دست یافت و سپس بخش خصوصی را وارد تولید ساخت.
وی در ادامه به فعالیت های جهاد دانشگاهی در حوزه صنعت نفت ایران اشاره و عنوان کرد: جهاد در اواخر دهه ۷۰ وارد صنعت نفت ایران و سال به سال پیشرفت کرد و از قدرت یک وات به ۵۰۰ کیلو وات در حوزه های صنعت نفت تا به امروز رسید. همچنین در دهه ۷۰ تمرکز اصلی بر ساخت و شارژرها، اینورتر و کانورتر(مبدل)های صنعتی در سیستم های انتقال برق بود.
رئیس سازمان جهاد دانشگاهی کشور در ادامه چالش عمده پیش روی پیشرفت های بیشتر در عرصه فناوری و علمی کشور را عدم خودباوری میان مسئولان و مردم دانست و تصریح کرد: اصلی ترین چالش پیش روی توسعه کشور عدم خودباوری و علاقه به خرید خارجی میان مسئولان و مردم است.
وی با انتقاد از اینکه سرمایه گذاران داخلی علاقه مند به قرارداد و همکاری با شرکت های خارجی هستند عنوان کرد: بسیاری از تولیدکنندگان داخلی نیز ترجیح می دهند در کنار نام یک شرکت خارجی فعالیت خود را ادامه دهند. در حالی که ظرفیت دانش فنی و سرمایه بسیاری از تولیدات و فناوری ها در کشور موجود است اما از ظرفیت های آن بهره برداری نمی شود.
رئیس جهاد دانشگاهی افزود: ظرفیت های بسیاری در عرصه های علمی و فناوری در کشور وجود دارد که تنها نیازمند باور مردم و مسئولان است تا به درخشش های علمی بیشتر در عرصه بین المللی دست یابیم.

**۹۲۸۳**

انتهای پیام /*


علمی آموزشی


جهاد دانشگاهی


فناوری


توسعه

نظرات بسته شده است.