از علاقه مندان به فعالیت در حوزه های مختلف خبری دعوت به همکاری می نماید

کد خبر : 92663

100 بازدید

به گزارش روز یکشنبه گروه دانشگاه خطرنگار، امروزه با افزایش سطح سلامت روان جامعه، مراجعه به روان شناس و مشاور به ویژه در میان اقشار تحصیل کرده نسبت به گذشته رواج یافته است و این مراجعه به طور حتم به مفهوم بیماری و اختلالات روانی تلقی نمی شود. این تغییر دیدگاه سبب مراجعه بسیاری از […]

به گزارش روز یکشنبه گروه دانشگاه خطرنگار، امروزه با افزایش سطح سلامت روان جامعه، مراجعه به روان شناس و مشاور به ویژه در میان اقشار تحصیل کرده نسبت به گذشته رواج یافته است و این مراجعه به طور حتم به مفهوم بیماری و اختلالات روانی تلقی نمی شود. این تغییر دیدگاه سبب مراجعه بسیاری از دانشجویان – که در دوران تحصیل خود با برخی مسائل نظیر دوری از خانواده، زندگی در خوابگاه مواجه هستند – به روان شناسان شده است.
براساس آمار وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ۲۷ درصد دانشجویان به گفته خود نیازمند مشاوره هستند و سالانه هزاران نفر نیز به این مراکز مراجعه می کنند.
مراکز مشاوره در دانشگاه ها در سال ۱۳۶۷، با هدف کاهش و رفع آسیب های اجتماعی، مواجهه مناسب و صحیح با مسائل، ارتقای سطح دانش و بینش روان شناختی دانشگاهیان، پیشگیری از بروز و شیوع مشکلات عاطفی، رفتاری و…، توسعه بهداشت روانی، اتخاذ تصمیم های عقلانی، بهبود روابط اجتماعی، سازگاری، بررسی و شناخت استعداد ها و هدایت آن در مسیر درست راه اندازی شده است.
خبرنگار گروه دانشگاه خطرنگار، در گفت وگو با حمید پیروی مدیر مرکز مشاوره دانشگاه تهران، سلمان موحدی راد، مدیر مرکز مشاوره دانشگاه علم و صنعت، شهناز بیگلری، مدیر مرکز مشاوره دانشگاه امیرکبیر در باره میزان مراجعه و نحوه مشاوره این مراکز به گفت وگو نشسته است.
پیروی مدیر مرکز مشاوره دانشگاه تهران اظهار کرد: در سال گذشته شمار مراجعان حضوری مرکز مشاوره این دانشگاه به ۸ هزار و ۸۸۵ نفر رسید که حدود ۴۴ هزار جلسه مشاوره برای آنان برگزار شد.
به گفته پیروی، براساس آمار ۶۸ درصد مراجعه کنندگان را دانشجویان دختر و ۳۲ درصد آن ها را نیز پسران تشکیل می دهند.
موحدی راد مدیر مرکز مشاوره دانشگاه علم و صنعت نیز در این باره اظهار داشت: سالانه به طور متوسط ۲ هزار و ۵۰۰ تا ۳ هزار مراجعه کننده دارد.
وی با بیان این که برنامه ریزی های تحصیلی یکی از اساسی ترین دلایل مراجعه به این مراکز است، افزود: گاه در سال های نخست مقطع کارشناسی، دانشجویان دچار افت تحصیلی می شوند و برای سازگاری با محیط جدید به مشاوره نیاز دارند.
موحدی راد تصریح کرد: مشاوران در این گونه موارد عمدتا بر روی اعتماد به نفس دانشجویان کار می کنند و با برگزاری پنج یا شش جلسه در جهت سازگاری آن ها با محیط جدید تلاش می کنند.
بیگلری، مدیر مرکز مشاوره دانشگاه امیرکبیر با استناد به نظرسنجی های انجام شده از مدیران و کارشناسان این مراکز گفت: ۵۰ تا ۷۵ درصد این مشاوره ها موفقیت آمیز بوده است.
وی در زمینه مشاوره های دانشجویی اظهار کرد: هر ساله نزدیک به ۷ هزار دانشجو به مراکز مشاوره مراجعه می کنند که اغلب آن ها مجرد و در مقطع کارشناسی تحصیل می کنند.
به گفته بیگلری، دانشجویان ساکن خوابگاه در مقایسه با دانشجویان بومی به سبب دوری از خانواده و قرار گرفتن در محیط جدید بیشتر به روان شناسان و مشاوران مراجعه می کنند.
وی گفت: در صورتی که مسائل و مشکلات دانشجویان مراجعه کننده به این مراکز برطرف نشده و یا اینکه در جهت صحیح
هدایت نشود، ممکن است زمینه ساز بروز افسردگی و اختلالات اضطرابی باشد.
مدیر مرکز مشاوره دانشگاه امیرکبیر افزود: افسردگی، روابط بین فردی، ازدواج، شکست عاطفی، مسائل خانوادگی و مشکلات تحصیلی از عمده ترین دلایل حضور دانشجویان در مراکز مشاوره است.
**۹۴۸۴**

انتهای پیام /*


علمی آموزشی


مراکز مشاوره دانشگاه ها


ارزیابی عملکرد


نتایج مثبت

نظرات بسته شده است.