از علاقه مندان به فعالیت در حوزه های مختلف خبری دعوت به همکاری می نماید

کد خبر : 90992

50 بازدید

به گزارش شنبه خطرنگار، ظریف در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت: ابتدا وقوع آن را انکار کردند. سپس ایران را مقصر خواندند. اما وقتی روشن شد که متحد خودشان با تسلیحات شیمیایی آن ها دست به این حمله زده، سکوت کردند. غرب شاید دوست داشته باشد که فجایع دهشتناک به حلبچه و سردشت را […]

به گزارش شنبه خطرنگار، ظریف در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت: ابتدا وقوع آن را انکار کردند. سپس ایران را مقصر خواندند. اما وقتی روشن شد که متحد خودشان با تسلیحات شیمیایی آن ها دست به این حمله زده، سکوت کردند. غرب شاید دوست داشته باشد که فجایع دهشتناک به حلبچه و سردشت را که ۳۱ سال پیش رخ داد، فراموش کند اما نه ما و نه برادران کُردمان آن را فراموش نخواهیم کرد.
به گزارش خطرنگار، حمله شیمیایی به حلبچه که به ‘کشتار حلبچه’ یا ‘جمعه خونین’ نیز شناخته می شود، یک نسل کشی مردم کُرد بود که در ۱۶ مارس ۱۹۸۸ (۲۵ اسفند۶۶) با بمباران شیمیایی توسط نیروهای بعثی عراقی در شهر حلبچهٔ کردستان عراق، در روزهای پایانی جنگ ایران و عراق روی داد و جان هزاران انسان بی گناه را گرفت.
رژیم بعثی عراق همچنین با استفاده از بمب های شیمیایی گاز خردل چهار نقطه پر ازدحام شهر سردشت را در هفتم تیرماه سال ۱۳۶۶ بمباران کرد که در این حمله ناجوانمردانه ۱۱۹ نفر از ساکنان غیرنظامی شهر شهید و بیش از هشت هزار نفر نیز در معرض گازهای سمی قرار گرفتند و دچار مصدومیت شیمیایی شدند.
براساس اسناد منتشر شده از این حادثه هولناک ، ساعت ۱۰ صبح ۲۵ اسفندماه ۱۳۶۶ بمباران حلبچه آغاز شد و در عرض پنج ساعت بمباران شیمیایی شهر حلبچه توسط جنگنده های رژیم بعث صدام به ازای هر ساعت بمباران یک هزار نفر کشته شدند تا در مجموع تعداد کشته ها به پنج هزار نفر و زخمی ها به ۷ هزار نفر برسد.
شبک**۹۴۲۳**۱۳۹۲

انتهای پیام /*


سیاسی


محمدجواد ظریف


حلبچه


سردشت

نظرات بسته شده است.