از علاقه مندان به فعالیت در حوزه های مختلف خبری دعوت به همکاری می نماید

کد خبر : 90419

66 بازدید

محمد حسین کریمیان روز پنجشنبه در گفت و گو با گروه دانشگاه خطرنگار، اظهار کرد: در خصوص افزایش سهمیه خانواده شهدا و ایثارگران در سال گذشته دانشگاه ها اعتراض کردند تا در صحن مجلس رد شود اما مصوبه با اخلاف کمی رای آورد.وی با اشاره به اینکه دانشگاه ها برای اصلاح مصوبه در تلاش هستند، […]

محمد حسین کریمیان روز پنجشنبه در گفت و گو با گروه دانشگاه خطرنگار، اظهار کرد: در خصوص افزایش سهمیه خانواده شهدا و ایثارگران در سال گذشته دانشگاه ها اعتراض کردند تا در صحن مجلس رد شود اما مصوبه با اخلاف کمی رای آورد.
وی با اشاره به اینکه دانشگاه ها برای اصلاح مصوبه در تلاش هستند، اضافه کرد: توازن دانشجویان در دانشگاه برهم خورده است و به این دلیل اضافه بر ظرفیت برای دانشجویان دارای سهمیه اعلام می شود زیرا این افراد در همان تعداد اعلام شده دانشگاه قرار نمی گیرند و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در تلاش است تا افرادی که استحقاق دارند از پذیرش جا نمانند و به آموزش برسند.
معاون آموزشی دانشگاه تصریح کرد: قوانین از نظر دانشگاه ها و افراد متخصص دارای اشکالاتی است، نیاز است روزی که این موضوعات به صورت قانون در می آید از آن جلوگیری شود.
وی با اشاره به قانون افزایش سهمیه خانواده شهدا و ایثارگران در دوره کارشناسی ارشد گفت: یک تبصره دارد این قانون مشکل ایجاد کرده است. دو سهمیه پنج و ۲۵ درصد وجود دارد که می گوید اگر ظرفیت ۵ درصد تکمیل نشد، می توانید با سهمیه ۲۵ درصد ظرفیت خالی را تکمیل کنید.
کریمیان افزود: برای این قانون در گذشته این تبصره را نداشت. اگر ظرفیتی تکمیل نمی شد، خالی می ماند. اما در حال حاضر دانشجویان در سهمیه دیگر ریزش کرده در نتیجه تمام ۳۰ درصد سهمیه تکمیل می شود.
معاون آموزشی دانشگاه امیر کبیر تصریح کرد: در سال های گذشته ظرفیت های خالی تکمیل نمی شد و تعداد دانشجو توازن داشت.
وی در ادامه گفت: تمامی دانشجویان دارای سهمیه بدون کیفیت نیستند، زیرا برخی دانشجویان روزانه نیز کیفیت لازم را ندارند و مشکل در طریقه جذب دوره های تحصیلات تکمیلی است. ولی زمانی که ورودی ها سهمیه بندی می شود، سهمیه بخش کامل جامعه که ۷۰ درصد است، محدود می شود.
کریمیان اضافه کرد: در سهم ۳۰ درصدی دانشجو با کیفیت لازم جذب نمی شود زیرا بخش بزرگی به تعداد کمی تعلق میگیرد. و شاید در تعداد دیگر شانس های بیشتری وجود داشته باشد بنابراین طیف بزرگتر صدمه می خورد.

** امیرکبیر ۴۰۰ نفر اضافه بر ظرفیت داشته است
معاون آموزشی دانشگاه امیر کبیر همچنان گفت: در سال جاری در ورودی های ۹۷ کارشناسی ارشد مجلس طرحی را برای خانواده شهدا و ایثارگران در ورودی های دوره کارشناسی ارشد تصویب کرد که موجب افزایش بیش از حد ظرفیت و ایجاد مشکلاتی شد.
وی اظهار کرد: حدود ۱۸ درصد اضافه بر ظرفیت، دانشگاه امیر کبیر در سال ۹۷ جذب دانشجو داشته است. تعداد دانشجو پذیرش شده برای دوره ارشد حدود هزار و ۷۰۰ نفر اعلام شده بود اما تعداد دانشجوی که به دانشگاه معرفی کرده اند حدود دو هزار ۱۰۰ نفر بوده است، که همه ی این تعداد برای ثبت نام نیامده اند.
معاون آموزشی دانشگاه با بیان اینکه تعداد ثبت نام در دانشگاه حدود ۱۷۰۰ نفر بوده است، اضافه کرد: اضافه بر ظرفیت دوره ارشد سال ۹۷ بدون برنامه ریزی بود و سازمان سنجش این موضوع را از پیش تعیین نشده اعلام کرد که مشکل برای دانشگاه ایجاد کرد.
کریمیان در باره مسائلی که اضافه بر ظرفیت برای دانشگاه ها داشته است، اظهار کرد: کمبود خوابگاه و امکانات از جمله مشکلات حائز اهمیت به دلیل ازدیاد دانشجو اضافه بر ظرفیت است.
وی توضیح داد: زمانی که دانشگاه ظرفیتی را به عنوان مثال ۱۷۰۰ نفر اعلام می کند به طور یقین ریزش داشته و به طور مثال ۱۴۰۰ نفر ثبت نام می کنند. اما زمانی که تمامی ۱۷۰۰ نفر ثبت نام کنند باید برای ۳۰۰ نفر اضافه بر ظرفیت خوابگاه و امکانات رفاهی فراهم شود و تامین نیاز دانشجویان هزینه بسیار دارد.
طبق تبصره بند الف ماده ۹۰ قانون برنامه پنجساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران، در صورتی که سهمیه ۲۵درصدی ایثارگران توسط داوطلبان مشمول سهمیه تکمیل نشود، خالی مانده آن، ابتدا به مشمولین سهمیه ۵ درصدی ایثارگران که شرایط و حد نصاب لازم را داشته باشند، تخصیص یافته و اگر باز هم این ظرفیت خالی ماند، باقیمانده آن به داوطلبان سهمیه آزاد اختصاص می یابد.
**۹۴۶۵**۱۶۰۱**

انتهای پیام /*


علمی آموزشی


سهمیه ایثارگران


مصوبات مجلس


ظرفیت دانشجویان ارشد

نظرات بسته شده است.