از علاقه مندان به فعالیت در حوزه های مختلف خبری دعوت به همکاری می نماید

کد خبر : 90369

294 بازدید

به گزارش روز پنج شنبه خبرنگار دانشگاه خطرنگار، به علت نوسانات ارزی که امسال گریبانگیر دانشجویان ایرانی خارج از کشور شد، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و سازمان امور دانشجویان تسهیلاتی را از جمله تغییر شرایط انتقال دانشجویان ایرانی خارج از کشور به دانشگاه های داخل و دریافت ارز دانشجویی به نرخ نیمایی برای این […]

به گزارش روز پنج شنبه خبرنگار دانشگاه خطرنگار، به علت نوسانات ارزی که امسال گریبانگیر دانشجویان ایرانی خارج از کشور شد، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و سازمان امور دانشجویان تسهیلاتی را از جمله تغییر شرایط انتقال دانشجویان ایرانی خارج از کشور به دانشگاه های داخل و دریافت ارز دانشجویی به نرخ نیمایی برای این دانشجویان ارائه کردند.

**شرایط بخشنامه ها برای انتقال
بر اساس بخشنامه جاری سازمان امور دانشجویان، در شرایط عادی دانشجویانی که متقاضی انتقال به دانشگاه های داخل کشور هستند باید پس از دو ترم تحصیل در خارج از کشور و رعایت سایر شرایط، درخواست خود را به سازمان امور دانشجویان ارسال کنند.
اما به علت مشکلات ارزی، این شرایط به دستور منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری تغییرکرد. وی تاکید کرد که با متقاضیان انتقال به دانشگاه های داخل به علت نوسانات ارزی مساعدت بیشتری صورت گیرد.

**تغییر موقت شرایط بخشنامه
پیرو دستور وزیر علوم، سازمان امور دانشجویان شهریورماه امسال آیین نامه انتقال دانشجویان غیرپزشکی شاغل به تحصیل از دانشگاه های خارج به داخل کشور را اصلاح کرد.
بر این اساس، به طور استثناء تا پایان اسفندماه ۹۷ دانشجویان متقاضی تنها با یک ترم تحصیل در دانشگاه های خارج می توانند درخواست انتقال خود را به این سازمان ارسال کنند.

**آخرین آمار از درخواست های انتقال به داخل
بر اساس پیگیری های خطرنگار، از سازمان امور دانشجویان و بر طبق آخرین عددی که مجتبی صدیقی رئیس سازمان امور دانشجویان اعلام کرد، بیش از ۴۰۰ دانشجو درخواست خود را برای انتقال به داخل ثبت کرده اند.
وی همچنین امروز پنج شنبه در گفت و گو با خطرنگار، این خبر را هم اعلام کرد که پذیرش دانشجویان متقاضی انتقال از دانشگاه های خارج به دانشگاه های داخل وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با بیش از ۲۰ درصد افزایش نسبت به سال ۹۶ انجام پذیرفت.
این سازمان آماری از تعداد متقاضیان انتقال به داخل امسال و سال گذشته اعلام نکرده است.

**چه کسانی حق ارسال درخواست دارند؟
بر اساس بخشنامه شرایط خاص سازمان امور دانشجویان، متقاضیان انتقال به دانشگاه ‌های داخل با مراجعه به پرتال این سازمان به نشانی portal.saorg.ir درخواست و مدارک خود را ارسال کنند.
این تسهیلات تنها برای دانشجویانی اجرا می شود که پیش از سال ۹۷ در دانشگاه ‌های خارج از کشور و مورد تایید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ثبت نام کرده اند.

**هفته آینده آخرین مهلت ارسال درخواست
صدیقی در بخش دیگری از گفت و گوی امروز خود با خبرنگار دانشگاه خطرنگار، اظهار کرد: هفته آینده مهلت ارسال درخواست دانشجویان ایرانی متقاضی تحصیل در دانشگاه های داخل با شرایط خاص به پایان می رسد و این بخشنامه صرفاً تا پایان سال جاری اعتبار دارد.
وی افزود: از سال آینده، ثبت درخواست های داخل به روال سابق بر می گردد و دانشجویان با حداکثر دو ترم تحصیل می توانند متقاضی انتقال به دانشگاه های داخل کشور باشند.

**تحصیل در دوره های شهریه پرداز
رئیس سازمان امور دانشجویان پیش از این در گفت و گو با خطرنگار، اعلام کرده بود که بیشتر دانشجویان متقاضی انتقال به داخل، در مقطع کارشناسی تحصیل می کنند.
دانشجویانی که با رعایت شرایط درج شده در بخشنامه های سازمان امور دانشجویان وارد کشور می شوند، صرفاً در دوره های شهریه پرداز می توانند تحصیل کنند.

**حق انتخاب ۵ دانشگاه
هر دانشجو می تواند پنج دانشگاه را برای تحصیل در داخل انتخاب کند که با توجه به سطح دانشگاه محل تحصیل در خارج از کشور، سطح دانشگاه داخل برای ادامه تحصیل این دانشگاه نیز انتخاب می شود.

**ضوابط پذیرش دانشجویان در دانشگاه ها
در صورت کامل بودن مدارک و طرح در شورای آموزشی دانشگاه، کاربر سایت سازمان امور دانشجویان باید رای صادره را در بخش ارزیابی اولیه مدارک در صورت تایید یا عدم تایید بودن به متقاضی اعلام کند.
در صورت مخالفت تمام دانشگاه های انتخابی فرد متقاضی، درخواست در دبیرخانه شورای انتقال سازمان امور دانشجویان قرار می گیرد و دبیرخانه شورا با بررسی درخواست فرد، چند دانشگاه را به عنوان پیشنهاد دبیرخانه اعلام می کند که این درخواست ها در کاربران دانشگاهی در بخش ارسالی از دبیرخانه شورای انتقال قابل مشاهده است و این درخواست به عنوان فوریت باید مورد بررسی قرار گیرد.

**راه های راضی کردن دانشگاه ها
اما در صورتی که دانشگاه ها با درخواست های ارسالی از سوی دبیرخانه شورای انتقال نیز مخالفت کنند، درخواست های مورد نظر در شورای انتقال سازمان امور دانشجویان مطرح و در صورت رای شورا در خصوص موسسه در بخش احکام شورا به دانشگاه اطلاع داده می شود که این موارد از سوی شورای انتقال دارای رای صادره است و طبق ماده ۱۲ آیین نامه اجرایی رای صادره لازم الاجرا است.

**ماده ۱۲ چه می گوید؟
ماده ۱۲ آیین نامه انتقال خارج به داخل تاکید می کند که موسسه یا دانشگاه موظف است نسبت به ثبت نام دانشجویانی که با حکم انتقال توسط شورا به موسسه معرفی می شوند، اقدام کند و گزارش ثبت نام تمام دانشجویان انتقالی اعم از دانشجویانی که با حکم شورای انتقال معرفی می شوند و دانشجویانی که موسسه راسا نسبت به انتقال و ثبت نام آنان اقدام می کنند حداکثر تا دو ماه پس از ثبت نام اولیه به دبیرخانه شورا ارسال کند.
سپس دانشگاه با دریافت موارد ارسالی از سوی شورای انتقال در بخش احکام شورا با تایید آن به دانشجو اعلام خواهد کرد که جهت ثبت نام به دانشگاه مذکور مراجعه کند.

**نحوه ثبت نام در دانشگاه
با مراجعه حضوری فرد و ارائه اصل مدارک ممهور به مهر صحت و صدور تعلق، توسط نمایندگی وزارت امور خارجه و بررسی سوابق تحصیلی فرد در مقاطع قبلی، نسبت به ثبت نام دانشجو اقدام و در بخش ثبت نام قطعی اعلام می کنند که افراد مورد نظر ثبت نام شده و مشغول به تحصیل هستند.
**۹۴۹۲** ۱۲۰۰

انتهای پیام /*


علمی آموزشی


سازمان امور دانشجویان


انتقال دانشجویان به داخل


وزارت علوم

نظرات بسته شده است.