از علاقه مندان به فعالیت در حوزه های مختلف خبری دعوت به همکاری می نماید

کد خبر : 90281

60 بازدید

به گزارش روز چهارشتبه خبرنگار گروه دانشگاه خطرنگار، ، کتاب «تاریخ مختصرعلم » شرحی است به زبان ساده و شیرین از روند رشد علم در گذر قرن‌ها. قرن‌هایی که بشر با شناختی محدود و توام با باورهای نادرست به روش‌های تجربی و اثباتی رسید. این کتاب به خوانندگانش نشان می‌دهد چگونه «حیرت» باعث پیشرفت و […]

به گزارش روز چهارشتبه خبرنگار گروه دانشگاه خطرنگار، ، کتاب «تاریخ مختصرعلم » شرحی است به زبان ساده و شیرین از روند رشد علم در گذر قرن‌ها. قرن‌هایی که بشر با شناختی محدود و توام با باورهای نادرست به روش‌های تجربی و اثباتی رسید.

این کتاب به خوانندگانش نشان می‌دهد چگونه «حیرت» باعث پیشرفت و تحول علم شده است؟! تاریخ مختصر علم روایت خود را از دوران بابلی‌ها شروع می‌کند و بعد از گشتی در یونان باستان، رهسپار اروپا و دوران جدید می‌شود. ویلیام باینم به عنوان نویسنده این کتاب قصه خود را در قالب ۴۰ داستان کوتاه نوشته است. در هر قصه برشی کوتاه از تحول علم از دوران باستان تا کنون برداشته شده و نویسنده با روایتی جذاب آن را بر روی کاغذ آورده است.

تاریخ مختصر علم پر از قصه‌های خواندنی است و از اعجاب و حیرت دانشمندان و عالمان حرف می‌زند که چگونه دانشمندان متعجب با تحیر خود علم را قدم به قدم جلو برده‌اند. قصه‌های این کتاب جذاب و خواندنی است. هرقصه هویت منحصر بفردی دارد. خواننده با بعضی از قصه‌ها با آزمایش‌ها و تلاش‌های خستگی ناپذیر دانشمندانی همراه می‌شود که به دنبال فهمی از حقیقت بوده‌اند. نویسنده کتاب با بیانی دوست داشتنی آزمایش‌های پیچیده محققان را به زبانی ساده بیان می‌کند. همین ساده‌ سازی‌ها به خواننده این احساس را القا می‌کند که دانشمندان دنیا از راه‌های ساده‌ای به کشفیات علمی رسیده‌اند.

هرچند این ساده سازی‌ها از کشفیات پیچیده علمی در پاره‌ای از موارد گمراه کننده است اما به واقع توانسته خواندن کتاب را روان و جذاب کند و علیرغم پرش‌های متعدد موضوعات کتاب از شیمی، جغرافیا و زیست‌شناسی و… اما مخاطب را با خود همراه می‌کند و موجب پرش ذهن او نمی‌شود.

کتاب قصه‌های خود را لوح‌های گلی بابلیان و اعداد در فرهنگ چین و هند باستان و یونانیان آغاز می‌کند و با چرخی در دوره باستان به دنبال نشانه‌های علم جدید و تفاوت آن را درک روحانیون ادیان قدیمی می‌گردد. وقتی کلید درهای علم جدید را به دست خواننده می‌رساند آنگاه خواننده به درهای بسته فهم بشر از محیط اطرافش می‌رساند و یکی‌یکی سوالات خواننده کنجکاو را پاسخ می‌دهد. ویلیام باینم به مخاطب خود نشان می‌دهد دانشمندان چگونه به فهم درون بدن انسان راه پیدا کردند و درباره نحوه عملکرد قلب و فشار خون و بافت‌های بدن به شناخت متفاوتی از آنچه روحانیان ادیان باستان و کشیش‌های مسیحی می‌گفتند دست یافتند. اما ویلیام باینم سفر علمی خود را در دوره رنسانس پایان نمی‌دهد و مسیر را تا کشف رادیواکتیو و سرآخر در عصر دیجیتال سوت پایان حرکت قطار این سفر علمی نواخته می‌شود.

این کتاب در ۳۶۸ صفحه توسط نشر نی به چاپ رسیده و ماندانا فرهادیان کار ترجمه را عهده‌دار بوده است. تاریخ مختصر علم برای گروه سنی نوجوانان مناسب است. کتاب چندان برای متخصصان مفید نخواهد بود، اما اطلاعات خوبی در اختیار نوجوانان قرار می‌دهد.

ب.ل**۱۶۰۱**

انتهای پیام /*


علمی آموزشی


تاریخ علم


معرفی کتاب


کتاب نوجوانان

نظرات بسته شده است.