از علاقه مندان به فعالیت در حوزه های مختلف خبری دعوت به همکاری می نماید

کد خبر : 90158

61 بازدید

به گزارش گروه تحلیل، تفسیر و پژوهش های خبری خطرنگار، هدیه کتاب، هدیه ی دانایی و آگاهی به افراد است. ضمن اینکه هدیه کتاب به معنای رونق بخشی به کار نویسنده و صنعت نشر است.چند سالی است که خانه کتاب طرح عیدانه کتاب را برگزار می کند که طی آن برخی ناشران با گذاشتن تخفیف […]

به گزارش گروه تحلیل، تفسیر و پژوهش های خبری خطرنگار، هدیه کتاب، هدیه ی دانایی و آگاهی به افراد است. ضمن اینکه هدیه کتاب به معنای رونق بخشی به کار نویسنده و صنعت نشر است.
چند سالی است که خانه کتاب طرح عیدانه کتاب را برگزار می کند که طی آن برخی ناشران با گذاشتن تخفیف ها امکانی برای خرید و فروش کتاب ها را برای مردم جهت هدیه دادن و هدیه گرفتن فراهم کرده است. امسال نیز انتظار می رود که این طرح مانند سال های قبل اجرا شود.
نیکنام حسینی‌پور مدیرعامل خانه کتاب با اشاره به مطالبه مردم برای اجرای طرح عیدانه کتاب گفته است اگر بودجه این طرح تامین شود، به این درخواست مردمی پاسخ خواهیم داد.
طرح عیدانه کتاب که تاکنون سه دوره از آن اجرا شده است، فرصتی برای علاقه مندان کتاب بوده است تا از پایان اسفند تا اواسط فروردین کتاب های مورد علاقه خود را با تخفیف بخرند.
در این طرح سقف مجاز خرید برای هر خریدار ۱۰۰ هزار تومانبوده است و خریدار می توانست در چند نوبت و از چند کتاب‌فروشی که پیش از این در طرح ثبت نام کرده اند، کتاب‌های عمومی و کودک و نوجوان را با ۲۰ درصد تخفیف بخرد.
در این خصوص پژوهشگر خطرنگار، با کاوه فولادی نسب و فاطمه عرب زاده نویسنده ادبیات داستانی به گفت و گو نشست.

** فواید طرح عیدانه کتاب
فولادی نسب در خصوص ماهیت و فواید طرح عیدانه کتاب گفت: این طرح تا به حال سه دوره است که برگزار می شود و متولی آن خانه کتاب است. این طرح یکی از طرح های حمایتی برای دامن زدن به کتاب خوانی و تشویق مردم به این سمت و سو است. به هر حال ما می دانیم که کشور ما متاسفانه یکی از کشورهایی است که میزان کتاب خوانی در آن کم است که باز هم متاسفانه آمار دقیقی در این زمینه نداریم. این آمارها در کشور ما یا مخدوش هستند و یا غیر کارشناسانه. در نتیجه به سختی می شود به آمار ها در کشور ما استناد و اعتنا کرد.
وی افزود: در زمینه مطالعه هم متاسفانه ما آمار دقیق نداریم. بعضی آمار ها میزان مطالعه را یک دقیقه در روز اعلام می کنند و برخی دیگر میزان مطالعه را ۱۸ دقیقه در ماه اعلام می کنند. در نتیجه آمارهای متفاوت و گاه متناقض هستند. اما فارغ از آمار و ارقام، ما می دانیم که عادت به کتاب خوانی در ایرانی معاصر یک عادت نهادینه شده نیست چه بسا در مدارس این موضوع آموزش داده نمی شود. کافی است که ما نگاهی کنیم به نظام های آموزشی ابتدایی در سایر سرزمین ها، خواهید دید که مطالعه شبانه جزو الزامات آموزشی است و کودکان دبستانی پیش از خواب موظف اند ۱۰ دقیقه تا یک ساعت مطالعه کرده و بعد به بستر بروند. به این ترتیب است که آموزش در آنها نهادینه می شود.
فولادی نسب افزود: از سوی دیگر ما این سنت زیبای عیدی دادن و عیدی گرفتن را داریم و کتاب می تواند یک هدیه خوب باشد، چه برای کسی که هدیه می کند چه برای کسی که آن را دریافت می کند و بنابراین طرح مفیدی است.
عرب زاده نیز در این خصوص گفت: این طرح می تواند طرح خوبی برای کسانی باشد که عیدی می دهند و می گیرند. از طرفی این طرح می تواند در پرورش فکر و رشد روحی افراد تاثیر بسزایی داشته باشد و باعث شود سرانه کتاب خوانی و فرهنگ کتاب خوانی در کشور بالا رود. انچه که آینده یک فرد را می سازد کتاب ها و افکاری است که افراد در کودکی مطالعه می کنند و به این ترتیب می توانند یک زندگی بهتر و دنیای بهتری را برای خودشان بسازند. وی گفت: داشتن تخفیف برای کتاب ها خیلی می تواند در سبد خرید خانوار موثر باشد و رغبت خانوارها را زیاد کند.

** فواید طرح عیدانه کتاب برای نویسندگان
فولادی در خصوص فواید طرح عیدانه کتاب برای نویسندگان گفت: این طرح به طور مستقیم فایده ای برای نویسندگان ندارد. بسیاری از قراردادهایی که با نویسندگان، مترجمان و اهل قلم بسته می شود به این ترتیب است که بعد از انتشار کتاب در بازه زمانی مشخصی مثلا سه ماهه یا چهار ماهه نویسنده حق تالیف و چاپ آن کتاب را دریافت می کند. بنابراین مادامی که چاپ آن کتاب تمام نشده، نویسنده از فروش کتاب سود مستقیم مالی نخواهد برد.
این نویسنده افزود: طبیعتا چنین طرح هایی که به کتاب خواندن و مطالعه دامن می زنند این فایده بزرگ را برای هر نویسنده دارد که مخاطبانش می توانند آثارش را در تعداد و یا مقیاس وسیعتری تهیه کنند. این افراد انگیزه بیشتری برای تهیه کتاب دارند و حرف نویسنده و پدید آور بیشتر می تواند به مخاطبش برسد. پس منفعت مالی مستقیم برای نویسنده ندارد ولی قطعا هر شکلی از دامن زدن به مطالعه، کتاب خوانی، ادبیات و داستان طبیعتا از اهدافی است که هر نویسنده ای در زندگی حرفه ای خودش دنبال می کند.

** مسائل و چالش هایی که طرح عیدانه کتاب با آن مواجه است
فولدی نسب در خصوص مسایل و چالش های این طرح گفت: یکی از مسایلی که من و دوستانم در انجمن صنفی داستان نویسان مواجه ایم و همیشه به آن فکر کرده و صحبت کرده ایم این است که طرح هایی مثل طرح عیدانه کتاب یکی از اهداف مفروضش می تواند حمایت از ادبیات داخلی باشد. بی هیچ تعارفی همه سرزمین ها اگر در زمینه خودشان تولیداتی داشته باشند حتما حمایت از تولیدات داخلی خودشان را می توانند در دستور کار قرار دهند. به این معنا که اگر سرزمینی خودش جزو تولید کنندگان خودرو است حتما برای تولید کنندگان خودرو امتیاز و مزایایی قائل می شود که برای تولید کنندگان خودروهای خارجی قائل نمی شوند.
وی افزود: در مورد ادبیات هم بالاخره ما کشوری هستیم که در دوران مدرن هم ادبیات داستانی ما توانسته است نفس بکشد و اتفاقا توانسته آثار خوب و ارزشمندی در این زمینه تولید کند. بنابراین ادبیات داستانی ما از وزارت ارشاد و خانه کتاب این توقع را دارد که به جای اینکه متولی ما باشند به سراغ تسهیلگری بروند. یکی از وجوه تسهیلگری هم حمایت از ادبیات داستانی ایرانی است.
وی افزود: طرح عیدانه کتاب هم می تواند در جهت حمایت از ادبیات تولید داخل شود. در این زمینه می توان تخفیف بیشتری به اثار تالیفی و تخفیف کمتری به آثار ترجمه داد. به این ترتیب طرح عیدانه کتاب صرفا طرحی برای دامن زدن به کتاب خوانی نخواهد بود اما گام موثری در جهت حمایت از ادبیات داستانی ایرانی هم خواهد بود. پارسال توانستیم با هماهنگی و پیگیری انجمن صنفی داستان نویسان و همراهی مدیران خانه کتاب طرح عیدانه کتاب را به این سمت هدایت کنیم که در واقع برای محصولات کتاب های داخلی ۲۵ درصد و برای کتاب های ترجمه ۱۵ درصد تخفیف در نظر گرفته شود. من فکر می کنم این فکر ایده مناسبی بوده تا طرح عیدانه کتاب به این سمت هدایت شود.

** تفاوت طرح عیدانه کتاب طی سال های مختلف
فولادی در خصوص تفاوت اجرای این طرح در طی سال های گذشته گفت: درباره این امر که این طرح امسال چه تفاوتی با سال های قبل داشته هنوز من اطلاعات دقیقی ندارم و فقط می دانم که مدیران خانه کتاب دو سه روز پیش این موضوع را مطرح کردند و منتظر بودجه از سوی وزارت ارشاد بودند و امیدوارم این طرح متوقف نشود و امسال هم اجرا شود. به هر حال امیدوارم که تداوم این طرح با بهانه های مربوط به مسائل اقتصادی مواجه نشود.

** راهکارها و پیشنهادات
فولادی نسب در خصوص راهکارها و پیشنهادات این طرح گفت: احتمالا در جریان هستید که طرح عیدانه کتاب مخصوص کتاب های عمومی و کتاب های کودک و نوجوان است. بنابراین می توان یک ارتباط خوبی بین این گروه ها برقرار کرد. طبعا از طریق طرح عیدانه کتاب این گروه ها بهتر می توانند کتاب های لازم را انتخاب کنند و میان خود رد و بدل کنند.
وی افزود: باز هم در پایان امیدوارم طرح عیدانه کتاب خوب اجرا شود و با مشکلات اجرایی برنخورد و شهروندان ایرانی بتوانند با مراجعه به کتاب فروشی های عضو این طرح کتاب های خود را با قیمت بهتری بخرند. به یقین یکی از وظایف نهادهای دولتی است که کتاب ها را با سوبسید در اختیار خریداران کتاب قرار دهند.
عرب زاده در این خصوص گفت: من به عنوان یک نویسنده شعاری در ذهن دارم که قصه، غصه های آدم را پاک می کند و روح و روان آدم را سالم و تمیز نگه می دارد و پیشنهاد می کنم علاوه بر کتاب های چاپی بهتر است کتاب های صوتی هم با توجه به وضعیت جامعه اخیر در بازار وجود داشته باشد.
پژوهشم**م.ا**۱۵۵۲

انتهای پیام /*


اجتماعی


کتاب


طرح عیدانه کتاب

نظرات بسته شده است.