از علاقه مندان به فعالیت در حوزه های مختلف خبری دعوت به همکاری می نماید

کد خبر : 89233

32 بازدید

قاسم محبعلی روز یکشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خطرنگار، افزود: عراق با مسئله تروریسم و تخریب گسترده مواجه بوده است و نیاز به بازسازی دارد، در این راستا فرصت های زیادی برای روابط مهندسی و خدمات در زمینه بازسازی بین ایران و عراق وجود دارد. در عین حال ایران محدودیت هایی دارد که آن […]

قاسم محبعلی روز یکشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خطرنگار، افزود: عراق با مسئله تروریسم و تخریب گسترده مواجه بوده است و نیاز به بازسازی دارد، در این راستا فرصت های زیادی برای روابط مهندسی و خدمات در زمینه بازسازی بین ایران و عراق وجود دارد. در عین حال ایران محدودیت هایی دارد که آن هم به مسئله تحریم‌ها، نقل و انتقال مالی و پولی برمی‌گردد.
وی در پاسخ به این پرسش که رییس جمهوری روز دوشنبه به عراق سفر می کند، ایران چقدر می تواند از ظرفیت های این کشور و دیگر کشورهای منطقه در راستای مراودات و مبادلات مالی استفاده کند؟ اظهار داشت: ما فرصت‌های زیادی در عراق داریم عراق همسایه ماست که جدا از پیوند های سرزمینی و تاریخی، پیوندهای مذهبی و قومی با ما دارد. عراق به دلیل اینکه چند جنگ‌ را پشت سر گذاشته و به خصوص مشکلاتی که بعد از سقوط صدام با آن مواجه شد، به کمک های فنی، مهندسی و مشورتی ایران نیاز دارد.
محبعلی تاکید کرد: تا کنون ایران به عراق کمک همه جانبه کرده است، چون در شرایط جنگ و مبارزه با تروریسم قرار داشت و شرایط اقتضا می کرد ایران به این کشور کمک کند. ایران بدون هیچ چشم داشتی کمک های خود را نسبت به عراق انجام داد و طبیعتا عراقی‌ها این روابط و کمک‌ها را فراموش نمی‌کنند، آنها توانستند از کمک‌های ایران بهره‌برداری و به ثبات نسبی برسد.
استاد روابط بین الملل ادامه داد: در این مدت عراق تولید نفت خود را هم به شدت افزایش داد به گونه ای که بازار ایران را هم تحت شعاع قرار داده است، مسائل دیگری هم وجود دارد که به موضوعات امنیتی – سیاسی، از جمله مسئله مرزی مربوط است، قرار داد ۱۹۷۵ ایران و عراق که توسط صدام یک طرفه فسخ شد، همچنان بلاتکلیف است. بازگشت به این معاهده مسئله مهمی است.
وی عنوان کرد: به نظرم باید در این سفر به حوزه های مشترک گازی و نفتی پرداخته و تعیین تکلیف شود به طوری که دو کشور بدون اختلاف بتوانند از این منابع بهره برداری مشترک کنند، این در حالی است که عراق از آن طرف مرز در حال بهره برداری است.

**FATF مانند سازمان هوانوردی بین المللی عمل می کند
محبعلی در پاسخ به این پرسش عدم تصویب لوایح CFT و پالرمو چقدر می تواند در روابط اقتصادی، تجاری، اداری، مالی و بانکی بین ایران، عراق، ترکیه، هندوستان و دیگر کشورهای دوست تاثیر منفی بگذارد؟ گفت: مشکل لوایح FATF یک مشکل عمومی است، رابطه کنوانسیون های ۴۲ گانه FATF که نقش تسهیل کننده مبادلات بانکی و پولی بین کشورها و بانک های سراسر دنیا را دارد، مانند رابطه ای است که فیفا با فدراسیون‌های فوتبال کشورها دارد.
وی ادامه داد: اگر کشوری در قالب این پروتکل ها عمل نکند با جریمه و حذف مواجه می شود، FATF مانند سازمان هوانوردی بین المللی عمل می کند که دارای کنوانسیون هایی است که همه کشورها خود را موظف به اجرای آن می دانند، اگر کشوری استانداردهای پرواز را رعایت نکند چون برای مجموعه کشورهای عضو خطرناک است، سازمان هوانوردی بین المللی می تواند آن کشور را جریمه و حتی در لیست سیاه خدمات پرواز قرار دهد.
استاد روابط بین الملل اضافه کرد: اگر ما به طور کامل به FATF نپیوندیم، مبادلات بانکی ما با همه کشورهای عضو آن سازمان با مشکل مواجه می شود. فرقی نمی‌کند که دولتی با ما دوست باشد یا نباشد، زیرا این کشورها مجبورند استانداردهای سازمان بین المللی دولتی مبارزه با پولشویی را رعایت کنند و کشوری که نپیوسته است قادر نیست با آنها ارتباط مالی و بانکی تعریف شده و منظمی برقرار کند.
کارشناس مسایل خاورمیانه بیان کرد: جدا از اینکه پیوستن ما به این سازمان چقدر فایده و زیان دارد، هر کشور و سامان اقتصادی که بخواهد با دنیا کارکند لاجرم باید یک سری از قواعد و قوانین بین المللی را بپذیرد. نمی تواند بگوید بدون ارتباط مالی و بانکی با دنیا، خودگردانی می‌کند. چون مجبور است با دستگاه های تجاری و اقتصادی دنیا کار کند باید در قالب پروتکل های مالی و بانکی آن سازمان عمل کند.
وی تاکید کرد: کشورهای عضو با کشورهای غیرعضوی که مورد تایید FATF نبوده و در لیست سیاه آن سازمان هم قرار داشته باشند، کار نمی کنند، لذا برای ارتباط مالی با همه کشورها و داد و ستد و مراوده مالی با آنها مجبوریم به FATF بپیوندیم. در صورتی که نتوانیم با دنیا، منطقه آسیا و هرجا مراودات مالی و بانکی استاندارد و متعارف انجام دهیم به مشکل می خوریم.
محبعلی در پاسخ به این پرسش که چرا مخالفان تصویب پالرمو و CFT نگرانند؟ خاطر نشان کرد: این بحث به جای این که کارشناسی و ملی باشد تبدیل به یک مسئله جناحی شده است، وزیر خارجه نباید وارد مناقشات و منازعات جناحی شود چرا که او وزیر خارجه همه ایرانیان است، وزیر خارجه برآیند اجماع همه گروه های داخل کشور است.
این استاد روابط بین الملل افزود: بنابراین در این مورد بحث های جناحی به وجود آمد و جناح‌ها بنا به منافع و آن درکی که از موضوع دارند شروع به مخالفت با لوایح کردند و اکنون این مسئله برای برخی جناح های سیاسی مسئله حیثیتی شده است. آنها بدون توجه به منافع ملی اصرار و تاکید می‌کنند که این تصویب و عضویت برخلاف منافع ملی است.

*مسئولان سود و زیان کشور را ملاک تصمیم خود قرار دهند
وی یادآور شد: در حالی که موضوع FATF یک بحث کاملا فنی و دارای قواعد مخصوص به خود است که خوب یا بد واقعیتی مهم محسوب می شود. قواعد و قراردادها نسبی هستند، هیچ قانونی در دنیا مطلق نیست، ب
محبعلی ادامه داد: سود پیوستن به این سازمان شفافیت بین المللی بیشتر از زیان آن است. موضوع مهم این است که برای انتقال پول، مناسبات و مبادلات مالی بین المللی نیاز به قواعدی داریم، که این قواعد را FATF در اختیار دیگر کشورها قرار می دهد، اینکه این سازمان خوب است یا بد است و چه کسی و کشوری آن را بنا کرده است مسئله ای فرعی است.

*کفگیر تجاری آمریکا به ته دیگ خورده است
محبعلی در خصوص معافیت های مالیاتی یا «نظام تعمیم یافته اولویت ها» (GSP) که آمریکا برای هند و ترکیه در نظر گرفته بود، گفت: اکنون ترامپ به کنگره پیشنهاد این تسهیلات تجاری برداشته شود، این برای نوعی چانه زنی است یا در ادامه سیاست‌های ترامپ هست که می خواهد تسهیلاتی که در گذشته آمریکا در روابط تجاری خود با دیگر کشورها اعمال می کردند را لغو کند.
وی خاطرنشان کرد: کفگیر تجاری آمریکا علی‌رغم سیاست‌هایی که در پیش گرفته است به ته دیگ خورده است، شرایط اقتصادی آمریکا اکنون برخلاف آن وعده هایی است که ترامپ درتبلیغات انتخاباتی قول آن را داده بود. او قول داده بود که کسری تجاری آمریکا را نسبت به کشورهایی مانند چین، هند، کشورهای شرقی و غربی کاهش دهد ولی هنوز آمریکا در مناسبات اقتصادی خود با کشورهای رقیب عقب است و برخلاف انتظار کسری تجاری هنوز پابرجاست و پیشرفتی نداشته است.
محبعلی یادآور شد: آمریکایی ها برای این که بتوانند روابط خود را پیش ببرند و بخشی از شرکت های آمریکایی دردیگر کشورها سرمایه گذاری کنند این تسهیلات و معافیت ها را ایجاد کرده، با این کار شرکت های آمریکایی کالاهای خود را بدون تعرفه، بعد مسافت و با نیروی انسانی ارزان در شرق و غرب به فروش می رسانند.
وی ادامه داد: در مقابل کالاهای کشورهایی مانند هند و ترکیه از معافیت‌هایی مانند نپرداختن مالیات برخوردارمی شدند، ظاهراً آقای ترامپ قصد دارد این تسهیلات را قطع کند، به نظر می رسد هدف ترامپ فشار بر ایران و خریداران نفت ایران توسط نظیر هندوستان است، راهی که آمریکا در پیش گرفته در راستای ترساندن شرکای تجاری ایران است.
این کارشناس مسایل بین المللی افزود:اگر آمریکا با ترکیه و هند وارد مذاکره و چانه زنی شود ممکن است مشکلاتی برای رابطه ما با کشورها ایجاد کند چراکه آنها منافعشان را در نظر می گیرند، طبیعی است که ناچار می‌شوند بین تجارت با ایران یا آمریکا یک انتخاب صورت بدهند. به نظر می‌رسد کشورهایی مانند هند و ترکیه تلاش کنند رابطه با ایران را به خاطر منافع متقابل و جذابیت بازار ایران حفظ کنند.
محبعلی ادامه داد: فعلاً آمریکایی‌ها رسماً چیزی را اعلام نکرده اند، پیشنهادی از طرف ترامپ به کنگره بوده است، به نظر می‌رسد در چارچوب قول های انتخاباتی ترامپ است که بعد از قدرت رسیدن هم قول پیگیری منافع آمریکا را داده بود.
سیام*۱۷۴۴*۱۵۳۵

انتهای پیام /*


سیاسی


کارشناس مسایل خاورمیانه


قاسم محبعلی


سفر حسن روحانی به عراق

نظرات بسته شده است.