از علاقه مندان به فعالیت در حوزه های مختلف خبری دعوت به همکاری می نماید

کد خبر : 89129

67 بازدید

به گزارش خطرنگار، پراکندگی روستاها، کوهستانی و سخت گذر بودن منطقه و انباشت شدن مشکلات و تنگناهای تاریخی از گذشته های دور به جای مانده ،کار خدمات رسانی و تلاش دولت برای اجرای طرح های عمرانی و خدماتی در این منطقه را با چالش مواجه کرده است.منطقه تنگ تامرادی بدلیل طبیعت بکر و زیبا یکی […]

به گزارش خطرنگار، پراکندگی روستاها، کوهستانی و سخت گذر بودن منطقه و انباشت شدن مشکلات و تنگناهای تاریخی از گذشته های دور به جای مانده ،کار خدمات رسانی و تلاش دولت برای اجرای طرح های عمرانی و خدماتی در این منطقه را با چالش مواجه کرده است.
منطقه تنگ تامرادی بدلیل طبیعت بکر و زیبا یکی از جاذبه های ناشناخته گردشگری در شهرستان بویراحمد است و از نظر بسیاری از کارشناسان و متولیان حوزه گردشگری ، هویت تاریخی در کنار طبیعت زیبا کلید توسعه این منطقه بوده که تاکنون به دلیل بی توجهی متولیان نتوانسته در رونق اقتصادی و بهبود وضع معیشتی مردم این دیار سهیم باشد.
تنگ تامرادی بخشی از هویت و تاریخ پرافتخار کهگیلویه و بویراحمد و شهرستان بویراحمد است که با وجود قابلیت ها و ظرفیت های متنوع در بخش های گوناگون اما همچنان با محرومیت های عمیق و نداشتن امکانات و زیرساخت های اولیه دست و پنجه نرم می کنند.
غلام محمد زارعی روز یکشنبه در گفت وگو با خبرنگار خطرنگار، اظهار داشت: مطالعات اولیه و نیازسنجی از مهمترین خواسته ها و ضرورت های این منطقه در حوزه های گوناگون انجام شده است.
وی تصریح کرد: معرفی این منطقه به عنوان طرح پایلوت محرومیت زدایی به دولت می تواند تا حدود زیادی به تامین زیرساخت ها و نیازهای ضروری آن کمک کند.
نماینده مردم بویراحمد در مجلس شورای اسلامی به سفر روز گذشته حسینعلی امیری معاون پارلمانی رئیس جمهوری و استاندار کهگیلویه وبویراحمد به منطقه تنگ تامرادی اشاره کرد و گفت: مردم امیدوار به تحقق وعده ها و رفع مشکلات و چالش های فراروی این منطقه هستند.
زارعی ادامه داد: جاده دسترسی به روستاهای تنگ تامرادی که زیرساخت مهم برای توسعه همه جانبه آن نیز محسوب می شود از ۲ مسیر سپیدار و منطقه کوشک و حدفاصل تونل شماره ۲ جاده یاسوج- بابامیدان در دست مطالعه است.
وی تصریح کرد: بر اساس برآوردی که اداره کل راه و شهرسازی و فرمانداری بویراحمد انجام داده اجرای این جاده دسترسی از طریق این ۲ مسیر رقمی افزون بر ۲۹۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد.
زارعی مساله کم آبی در حوزه کشاورزی و آب آشامیدنی را از دیگر مشکلات این منطقه دانست و گفت: باید ضمن رعایت مصرف بهینه و درک شرایط موجود کشور توسط مردم ، مسئولان و مدیران استانی و شهرستانی باید به دنبال راهکارهای کوتاه مدت برای رفع این مشکلات باشند.
وی گفت که دولت تدبیر و امید نشان داده که برای توسعه پایدار در روستاها و رسیدگی به مناطق محروم و کمتر توسعه یافته مصمم است و خدمات شایانی نیز ظرف سال های گذشته در حوزه های مختلف گازرسانی، برق رسانی، آبرسانی ، بهداشت و درمان، راه ، مخابرات و ایجاد زیرساخت های توسعه ای در روستاهای بویراحمد و دنا انجام داده است.
فرماندار شهرستان بویراحمد نیز رفع مشکلات و دغدغه روستائیان و توسعه همه جانبه در روستاها را از اولویت های اساسی مدیریت اجرایی استان و شهرستان بویراحمد دانست.
شاهرخ کناری با اشاره به پراکندگی، سخت گذر بودن و محرومیت بسیاری از روستاهای بویراحمد، اظهار کرد: در مناطق روستایی این شهرستان با وجود خدمات ارزنده ولی به دلیل عمق محرومیت های بر جای مانده از گذشته هنوز خدمات رسانی برای مردم محسوس نیست.
وی ابراز داشت: از جمله مناطقی که در سطح شهرستان بویراحمد و حتی استان به نقاط پراکنده روستایی معروف است همین منطقه تنگ تامرادی است.
وی یادآور شد: وجود همین مشکل تا حدود زیادی خدمات رسانی سریع و مناسب را به مردم قدرشناس این دیار با مشکل مواجه کرده است.
کناری ابراز داشت: تنها برای رفع ۲ مشکل عمده روستاهای این منطقه شامل تامین آب آشامیدنی و جاده دسترسی بر اساس برآورد اولیه رقمی افزون بر ۳۳۰ میلیارد ریال نیاز است.
وی یادآور شد: طرح جامع آبرسانی برای روستاهای تنگ تامرادی در دست مطالعه است که قرار است با همکاری نماینده مردم شهرستان های بویراحمد و دنا در مجلس ، استاندار و شرکت آبفای روستایی از محل صندوق توسعه ملی برای سال آینده تامین اعتبار شود.
فرماندار بویراحمد گفت: برای رفع بسیاری از مشکلات این منطقه از جمله راه دسترسی ، آب آشامیدنی سالم و اجرای طرح های توسعه ای و کشاورزی در اولویت کاری مسئولان و متولیان امر قرار دارد.
وی تاکید کرد: مطالعه طرح محرومیت زدایی از منطقه تنگ تامرادی برای ارائه به دولت و دفتر مناطق محروم ریاست جمهوری برای اهتمام ویژه و تامین اعتبارات لازم نیز در دستور کار جدی متولیان و فرمانداری شهرستان بویراحمد قرار گرفته است.
منطقه تنگ تامرادی با جمعیتی افزون بر یکهزار و ۵۰۰ نفر در قالب بیش از۳۰ روستای پراکنده در فاصله حدود ۳۰ کیلومتری یاسوج مرکز کهگیلویه وبویراحمد واقع شده است.
کهگیلویه و بویراحمد با جمعیتی حدود ۷۲۳ هزار نفر دارای یکهزار و ۶۷۶ روستای دارای سکنه بر اساس سرشماری عمومی نفوس مسکن سال ۹۵ است.
۳۰۱۶/

انتهای پیام /*


اجتماعی


نماینده مجلس


تنگ تامرادی


بویراحمد

نظرات بسته شده است.