از علاقه مندان به فعالیت در حوزه های مختلف خبری دعوت به همکاری می نماید

کد خبر : 89014

101 بازدید

به گزارش خبرنگار علمی خطرنگار، همایش ملی فضای مجازی پاک از پنج سال قبل با هدف صیانت از افراد در فضای مجازی شکل گرفت و پنجمین دوره آن، بعد از ظهر امروز، شنبه هجدهم اسفندماه به میزبانی دانشگاه صنعتی شریف و با همکاری سازمان مردم نهاد «جمعیت توسعه‌گران فضای مجازی پاک (فمپ)» در حال برگزاری […]

به گزارش خبرنگار علمی خطرنگار، همایش ملی فضای مجازی پاک از پنج سال قبل با هدف صیانت از افراد در فضای مجازی شکل گرفت و پنجمین دوره آن، بعد از ظهر امروز، شنبه هجدهم اسفندماه به میزبانی دانشگاه صنعتی شریف و با همکاری سازمان مردم نهاد «جمعیت توسعه‌گران فضای مجازی پاک (فمپ)» در حال برگزاری است.
«ابوالحسن فیروزآبادی» دبیر شورای عالی فضای مجازی، «مصطفی کواکبیان» نماینده مجلس شورای اسلامی،«جواد جاویدنیا» معاون فضای مجازی دادستانی کل کشور، «محمد شریف خانی» معاون فضای مجازی سازمان صدا و سیما به عنوان سخنران در پنجمین همایش ملی فضای مجازی پاک حضور دارند.
دبیر شورای عالی فضای مجازی سخنرانی خود را با موضوع «حکمرانی و صیانت در جمهوری اسلامی ایران» ارائه کرد و گفت: اصول حاکم بر فضای مجازی، آمده تا به زندگی ما کمک کند؛ حکمرانی مجموعه‌ای از مقررات و هنجارهایی است که در یک نظام خلق می‌شود و حکمرانی در سطح ملی در حکومت‌ها صورت می‌گیرد.
وی خاطرنشان کرد: یکی از مباحث امروز این است که چه کسانی در فضای مجازی متصدی حکمرانی هستند؟ فضایی که شبکه‌ای، اطلاعات‌محور، مولد دانش و به شدت اجتماعی است، این اطلاعات توسط همه تولید می‌شود و این در برگیرندگی موجب زایش تنوعی می‌شود که در تاریخ بشر بی‌نظیر است و در این فضا بسیاری از گروه‌هایی که در طول تاریخ پنهان بودند نشو و نما پیدا می‌کنند.
فیروزآبادی اظهار داشت: در گذشته تروریست‌ها و قماربازها همدیگر را پیدا نمی‌کردند اما الان به وسیله فضای مجازی همدیگر را پیدا می‌کنند، از آن طرف روحانیون هم یکدیگر را پیدا می‌کنند. تحولات اینچنینی در تمام حوزه‌ها رخ می‌دهد که آن را به بسط فضایی تعبیر می‌کنیم؛ فضایی که به شدت در حال بسط است و شبیه بیگ بنگ عمل می‌کند.
وی با بیان اینکه ما در هر دهه شاهد تحول هستیم، گفت: نسل‌های موبایلی و نرم‌افزاری کمتر از یک دهه عمر دارند و معمولا بعد از دو سه سال از بین می‌روند و تغییر می‌کنند اما تحولات تازه فضای مجازی در طول تاریخ بی‌سابقه بوده است.
دبیر شورای عالی فضای مجازی ادامه داد: تغییرات تکنولوژیک و فضای مجازی، با تغییرات مستمر جهانی مصادف شده و تمام اینها دست به دست هم داده و تغییر حکمرانی را موجب شده است. در گذشته اصول حکمرانی که نوشته می‌شد چندین دهه حاکمیت می‌کرد در حالی که هم اکنون باید مدام مورد بازنگری قرار بگیرند.
وی در ادامه گفت: در دوران صنعتی، نظام سیاسی ما نظام پارلمانی بوده و با وکالت به نماینده‌ها واگذار می‌شد، در مباحث حکمرانی به دلیل سرعت و پیچیدگی تغییرات و تکنولوژی‌محور و چند رشته‌ای بودن، نمی‌توان پارلمانی عمل کرد و علاوه بر مقررات‌گذاری به نشانه‌گذاری هم نیاز داریم.
فیروزآبادی افزود: این که حکم‌های ما در فضای مجازی ما حاکم نمی‌شود اما حکم‌های امریکا تعریف می‌شود به این دلیل است که نظام قدرتی برای ما تعریف نشده است و باید دید چطور باید در این عرصه حکمرانی کرد.
او در ادامه گفت: پلتفرم‌های ما خارجی هستند و تولیدکنندگان محتوا نیز علاوه بر افراد خارجی، افراد داخلی نیز هستند، در این بین جایگاه حکومت کجاست؟ حکومت وظیفه دارد از تمام مردمی که در این فضای مجازی فعالیت می‌کنند، حفاظت کند و به همین دلیل در سال ۹۳ فضای مجازی پاک تاسیس شد؛ فضایی که مردم در آن به راحتی فعالیت کنند و به پیشرفت برسند.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با تاکید بر اینکه اگر بخواهیم در این فضا بازیگر باقی بمانیم باید به روابط بازیگران این فضا آگاهی داشته باشیم، افزود: یکی از مشکلاتمان این است که اغلب پایه‌های فضای مجازی ما از سوی نظام خالق فضای مجازی که نظام غرب است، تبعیت می‌کند.
وی ادامه داد: همان طور که امریکایی‌ها برای ما سیستم عامل و مموری می‌سازند، فضای ذهنی ما را برای تنظیم روابط فضای مجازی قالب‌بندی می‌کنند و واژه‌هایی که به کار می‌برند بازار آنها را توسعه می‌دهد بدون آن که به سوالات اساسی ملت پاسخ بدهند.
فیروزآبادی در تشریح این موضوع گفت: امریکایی‌ها برای این که بازارشان توسعه پیدا کند، سالها شعار آمادگی الکترونیکی دادند، بعد به کشورهای دیگر گفتند دولت الکترونیکی پیاده‌سازی کنید و بعدتر گفتند شکاف دیجیتالی را بردارید.
وی با تاکید بر چاره اندیشی برای رفع شکاف تکنولوژیک گفت: شکاف تکنولوژیکی که بین امریکا و بقیه جهان وجود دارد بسیار عجیب است، به دنبال این شکاف، شکاف ارزشی نیز به وجود می‌آید و این شکاف صرفا در سخت‌افزار و نرم‌افزار نیست بلکه در پلتفرم‌ها نیز وجود دارد.
دبیر شورای عالی فضای مجازی تاکید کرد: در این پلتفرم‌ها مرز و فیلتر وجود ندارد و ماهیت نظام آن یکپارچه است، شخصیت و سبک زندگی در همین پلتفرم‌ها شکل می‌گیرد، در همین فضا محصولاتی تولید می‌شود و رفته رفته بازار اقتصادی شکل می‌گیرد.
وی افزود: به این شکل از مدخل فضای مجازی، کل فضای واقعی تسخیر می‌شود، ما هیچ چیز از برنامه‌های آن‌ها نمی‌دانیم و حتی تضمینی وجود ندارد که شغل‌هایی که ایجاد شده‌اند را از بین نبرند، مانند شرکت اپل که چندی قبل اپ‌های ایرانی را بست و صدای کسی هم در نیامد.
فیروزآبادی در اعتراض به اقدام اخیر شرکت اپل در مسدود کردن اپلیکیشن‌های ایرانی در اپ‌استور گفت: شرکت اپل یک گوشی به ما فروخته چطور اجازه دارد اپلیکیشنی که افراد نخبه ما با زیرساخت‌های کشورمان ساخته‌اند را قطع کند، اگر این اتفاق در بازار اندروید رخ می‌داد چه می‌شد؟ شکوفایی ما در حوزه اقتصاد دیجیتال که تا الان مسیر شگفت‌انگیزی را طی کرده به کدام سمت خواهد رفت؟ این همان شکاف دیجیتالی است که درباره‌اش صحبت کردم.
وی تصریح کرد: ما باید طرفدار توسعه فضای مجازی باشیم چراکه این از الزامات تاریخی است که ما را از فضای صنعتی به فرا صنعتی می‌برد. کسی که بگوید ما این دوره را نمی‌خواهیم محکوم به فنا و نابودی است.
فیروزآبادی در ادامه گفت: کشور ما با چند هزار سال تاریخ و تمدن روشن، نباید به فضای مجازی بی‌تفاوت باشد، فضای مجازی باید پاک باشد، حوزه‌های علمیه در مقابل آن چه مخالف فضای دین است موضع‌گیری می‌کنند اما در حوزه اقتصاد آیا چنین عکس‌العملی نسبت به فضای پاک وجود دارد؟
او بیان داشت: این‌ها کارهایی است که بر خلاف شعار نظام یکپارچه بشری است، در واقعیت یک نظام تک قطبی و یک فضای مجازی خطرناک شکل می‌گیرد که در آن، اقتصادی در حال شکل‌گیری است که به هیچ عنوان دولت‌ها را به رسمیت نمی‌شناسند و از قدرت کاربران استفاده می‌کنند.
فیروزآبادی توضیح داد: به این شکل دولت‌ها را در مقابل واقعیتی به نام «حکمرانی آشفته» قرار می‌دهد، در چنین حالتی باید با همان اصول قبلی قدم برداریم اما نخبگان و مسئولان دانشگاهی و بخش خصوصی ما باید آگاه باشد، ما نظام استانداردگذاری جهانی و داخلی نداریم بنابراین ما باید این فضا را درک کنیم فضایی که بازیگران ملی می‌خواهد.
او گفت: باید مراقب شکاف دیجیتال باشیم، هیچ وقت به مردم یاد ندادیم این محصول امریکایی که وارد می‌کنیم مشابهی در داخل کشور یا اصلا در کل دنیا دارد یا نه؟ و به همین دلیل است که ۹۸ درصد از فعالیت‌های ما در سرورهای خارجی انجام می‌شود.
دبیر شورای عالی فضای مجازی یادآور شد: فضای مجازی فضای مشارکتی است و حتی نظام دموکراسی نیز به سمت مشارکتی شدن رفته است، مردم در بسیاری از شرایط دخالت مستقیم دارند و بسیاری از رفتارها را تغییر می‌دهند. باید این مساله را نظام‌مند کنیم و حکمرانی در اصل فضای مجازی، استفاده از نخبگان است و کارها باید با مشارکت تمام ذینفعان انجام شود.
علمی۹۲۰۷* ۱۰۵۵

انتهای پیام /*


علمی آموزشی


فضای مجازی


ابوالحسن فیروزابادی


فضای مجازی پاک

نظرات بسته شده است.