از علاقه مندان به فعالیت در حوزه های مختلف خبری دعوت به همکاری می نماید

کد خبر : 88912

36 بازدید

به گزارش خبرنگار خطرنگار، ابوطالب قزلسفلو روز شنبه درجلسه شورای پیشگیری از قوع جرم گلستان که در ایستگاه تولید نهال چپرقویمه گنبدکاووس برگزار شد، افزود: در صورت مدیریت نشدن این عرصه ها و ادامه زراعت در اراضی کم بازده مناطق شمالی استان، آسیب های جدی از جمله خطر ریزگردها گلستان را تهدید می کند.وی اضافه […]

به گزارش خبرنگار خطرنگار، ابوطالب قزلسفلو روز شنبه درجلسه شورای پیشگیری از قوع جرم گلستان که در ایستگاه تولید نهال چپرقویمه گنبدکاووس برگزار شد، افزود: در صورت مدیریت نشدن این عرصه ها و ادامه زراعت در اراضی کم بازده مناطق شمالی استان، آسیب های جدی از جمله خطر ریزگردها گلستان را تهدید می کند.
وی اضافه کرد: از سه سال پیش و به دنبال اختصاص اعتبارات بیابان زدایی به استان، برخی طرح ها از جمله تولید یک میلیون بوته مرتعی و کاشت آن و احداث بندهای خاکی با هدف احیای مراتع و جلوگیری از بیابانی شدن این عرصه ها انجام شده است.
قزلسفلو گفت: در سه سال گذشته در سطح تقریبی ۱۵ هزار هکتار اقدامات مقابله ای با بیابان زایی انجام شده و برای سرعت بخشیدن به اجرای چنین طرح هایی که هزینه های زیادی نیز ندارد، علاوه بر توجه ویژه به تخصیص اعتبار از مرکز، نیازمند همکاری دیگر ادارات و نهادها برای احیای مراتع هستیم.
وی تصریح کرد: اگر تنها به اعتبارات و فعالیت های منابع طبیعی و آبخیزداری درحوزه جلوگیری از بیابانی شدن مراتع و پدیده ریزگردها اکتفا شود، با روند فعلی اجرای طرح های احیای مراتع، افزون بر ۶۰ سال زمان برای تکمیل اقدامات نیاز است.
مدیرکل منابع طبیعی گلستان، تهدیدات زیست محیطی، توسعه بیابان و ریزگردها را سه چالش جدی این استان برشمرد و گفت: اگر این چالش ها مدیریت نشود، با مهاجرت و تخلیه روستاهای مرزی و حاشیه نشینی مواجه خواهیم شد.
قزلسفلو افزود: منابع طبیعی در سال های اخیر و با استفاده از مشارکت مردم و دامداران ذینفع، برخی طرح های احیای مراتع و آبخیزداری را در مناطق شمالی گلستان انجام داده اما نیاز به همکاری بیشتر مردم و نیز دیگر ادارات و نهادها برای سرعت بخشیدن به این طرح ها دارد.
وی اضافه کرد: اراضی کم بازده مناطق شمالی گلستان که زیر ۲۰۰ میلیمتر بارش سالانه دارند، دیگر مستعد زراعت غلات نیستند و بایستی به مرتع خصوصی برای پرورش دام تبدیل شده و یا به کشت گیاهان دارویی اختصاص یابند.
وی خاطرنشان کرد: منابع طبیعی در تبدیل این اراضی به مرتع خصوصی یا کشت گیاهان دارویی، بوته و بذر لازم را به صورت رایگان در اختیار ذینفعان قرار می دهد.
قزلسفلو گفت: درصورت ادامه روند کشت غلات در اراضی کم بازده شمال گلستان، فرسایش خاک سرعت گرفته و پدیده ریزگردها در سراسر استان و حتی در استان های همجوار فراگیر می شود.
به گزارش خطرنگار، دراین جلسه که رییس کل دادگستری گلستان و دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان حضور داشتند، بخشدار بخش داشلی برون گنبدکاووس نیز در سخنانی پیشنهاد کرد تا برای جلوگیری از تخریب مراتع و تبدیل آن به اراضی زراعی، مدیریت و بهره برداری مراتع ملی به صورت قراردای چند ساله بدون تغییر کاربری در اختیار جوامع محلی قرار گیرد.
حاجی نظر شیرمحمدلی گفت: در صورتی که چنین اقدامی صورت گیرد، جوامع محلی با احساس مسئولیت بیشتری درحفظ و نگهداری از منابع طبیعی ملی تلاش کرده و پرورش دام که شغل بیشتر مردم مرزنشین است، نیز رونق بیشتری می گیرد.
به گزارش خطرنگار، مختار مهاجر رییس سازمان جهادکشاورزی گلستان نیز دراین جلسه برلزوم تسریع در احداث سد چایلی برای تامین منابع آب دامداران و کشاورزان منطقه و نیز تغییر الگوی کشت در اراضی کم بازده مناطق شمالی گلستان از غلات به کشت گیاهان مرتعی و دارویی تاکید کرد.
شهرستان گنبدکاووس با ۳۵۰ هزار نفر جمعیت درشرق استان گلستان واقع افزون بر ۳۴۱ هزار هکتار مرتع دارد.
/۳۰۳۹/۱۸۶۰

انتهای پیام /*


اقتصاد


منابع طبیعی


بیابانزایی


گنبدکاووس

نظرات بسته شده است.