از علاقه مندان به فعالیت در حوزه های مختلف خبری دعوت به همکاری می نماید

کد خبر : 88205

65 بازدید

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خطرنگار، ناصر الدین علی تقویان امروز (چهارشنبه) در همایش ‘از مدارس جدید تا دانشگاه در ایران’ با اشاره به موضوع آموزش نوین و اقتصاد سیاسی دین اظهار کرد: نتیجه تحولات آموزشی در کشور مفهوم جدید اقتصاد سیاسی دین است که می توان به ۴ دوره دینی یا تشیعی در این […]

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خطرنگار، ناصر الدین علی تقویان امروز (چهارشنبه) در همایش ‘از مدارس جدید تا دانشگاه در ایران’ با اشاره به موضوع آموزش نوین و اقتصاد سیاسی دین اظهار کرد: نتیجه تحولات آموزشی در کشور مفهوم جدید اقتصاد سیاسی دین است که می توان به ۴ دوره دینی یا تشیعی در این موضوع اشاره کرد.
تقویان دراین نشست که در محل پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی با اشاره به چهار دوره تشیع صفوی، قجری، پهلوی و جمهوری اسلامی گفت: آموزش در نحوه دگرگونی تشیع تاثیر دارد که در این چهار دوره نیز آموزش نقش خود را ایفا می کند و آخرین شکل تشیع ایجاد می شود.
این استاد در توضیح تشیع صفوی اظهار کرد: در این دوره مثلثی داریم که سلطان، ناس و علما فرم اجتماعی زمان صفوی را تشکیل می دهند و رابطه مستحکمی دارند.
وی درباره دوره قاجار عنوان کرد: رابطه بین روحانیت و دربار دچار اختلال می شود مثل جنبش تنباکو که روحانیت از دربار جدا می شود.
دربار دچار تنزل می شود و ارزش های نمادین را از دست می دهد.
این پژوهشگر در ادامه افزود: تحولات اجتماعی اعم از شکل گیری حوزه های عمومی جدید مثل بازار، مطبوعات، مجلس و حوزه زنان نتیجه ی تشیع قجری و تاثیر آموزش نوین در دوره قاجار است . نکته مهم این است که آموزش نوین در تمامی مسائل تحول مثل ایجاد مدارس دخترانه، ترجمه رمان، عکاسی و ایجاد مدارس جدید ایجاد می کند .
وی ادامه داد: ریشه اختلاف علما با مدارس جدید این بود که مکتب خانه های آنها برچیده و بسته می شد همچنین سود و منفعت آنها محدود می شد. نتیجه تحولات این بود که برخی روحانیون محدود شدن اختیارات را پذیرفتند و وارد مناسبات جدیدی شدند.
تقویان خاطر نشان کرد: اما برخی روخانیون اختیارات را از دست ندادند و حوزه علمیه را تاسیس کردند و این تاسیس آورده ای برای دربار بود .همچنین دربار اختیارات محدود روحانیت را به رسمیت شناخت.
تقویان در پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم گفت: در اثر سیاست های پهلوی پای روحانیون به ده باز و مکتب خانه ها در آنجا احداث شد. مکتب خانه ها در دهات کار کردند که زمینه ساز شیعه پهلوی ایجاد شد.

**نظام آموزشی نوین ؛ انگلیس و فرانسه
دانشیار پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی نیز دراین همایش در باره اینکه نظام آموزشی نوین ایران تحت تاثیر کدام نظام جهانی فرانسه یا انگلیس در گذشته قرار گرفته، سخن گفت.
رضا ماحوزی اظهار کرد: در باره اتفاقاتی که در دوره عباس میرزا افتاد، تا میانه دوره ناصر الدین شاه فرانسه خاستگاه و الگو اموزشی ایران نیست زیرا با بقیه کشور ها مثل ایتالیا، انگلیس، اتریش و روسیه کار می کردیم و به این کشور ها دانشجو و مستشار می فرستادیم.
وی ادامه داد: اما فرانسه آرام آرام آمال نظام آموزشی می شود. ایران از فرانسه مدرس آورد و پای فرانسوی ها به دار الفنون باز شد. جزوات و کتاب هایی که ترجمه می شد تماما فرانسوی بود و شهرهایی مثل تبریز و تهران بوشهر به ترجمه مقالات و کتب فرانسوی پرداختند و با این موج عجین شدند.
وی ادامه داد: در اواخر قاجار با روی کار آمدن مشروطه موجی ایجاد شد که ما باید یک حکومت مستقل داشته باشیم و از کشور دیگری کمک نگیریم. و نیاز به آموزش ملی و محتوا و نیروی انسانی داخلی وجود دارد تا نشروطه نجات پیدا کند.
این مدرس افزود: زمانی که ملی گرایی و میهن پرستی وارد دروس شد کشور نیاز به فردی داشت تا ملی گرایی را عملی کند و رضا خان روی کار آمد تا ایده وحدت ملی را عملی کند.
وی این توضیح را نیز داد که براین اساس ۶۴۹ نفر برای آموزش و تربیت به فرانسه اعزام شدند .
ما حوزی با طرح این سوال که چه زمانی به سمت انگلستان چرخیدیم، عنوان کرد: از یک زمانی به بعد اندیشه گران سیستم آموزشی از پایین به بالا آمریکا و انگلیس را قبول داشتند زیرا سیستم فرانسه از بالا به پایین و متوجه سطوح بالا جامعه بود.
وی ادامه داد: در سال ۱۳۰۷ اعزام دانشجو به انگلیس و آمریکا بیشترین سهم را داشت و عمده خانواده ها فرانسه را مقصد نمی دانستند. در پایان دوره پهلوی اول انگلستان مقصد می شود و الگو پهلوی اول لیبرال و تجدد عامرانه موجود در آمریکا بود. که این دو موضوع تنش و تغییر در آموزش عالی ایجاد می کند که مشهود است.

**۹۴۶۵**۱۶۰۱**

انتهای پیام /*


فرهنگی


همایش


اقتصاد و سیاست


ناصرالدین علی تقویان

نظرات بسته شده است.