از علاقه مندان به فعالیت در حوزه های مختلف خبری دعوت به همکاری می نماید

کد خبر : 88178

53 بازدید

به گزارش خبرنگار دانشگاه خطرنگار، مقصود فراستخواه امروز چهارشنبه در همایش از مدارس نوین تا دانشگاه در ایران در مورد دارالمعلمین و دانشگاه تهران اظهار کرد: تصور من این است علم بخشی از طرح اجتماعی محسوب می شود و علم را به عنوان طرح تغییر جامعه ایران می دانم که آن را اگر ضعیف می […]

به گزارش خبرنگار دانشگاه خطرنگار، مقصود فراستخواه امروز چهارشنبه در همایش از مدارس نوین تا دانشگاه در ایران در مورد دارالمعلمین و دانشگاه تهران اظهار کرد: تصور من این است علم بخشی از طرح اجتماعی محسوب می شود و علم را به عنوان طرح تغییر جامعه ایران می دانم که آن را اگر ضعیف می دانیم، طرح اجتماعی و پروژه اجتماعی ما ضعیف است.
وی افزود: ما طرحی معطوف به تغییر، تحول یا رهایی داریم. نهادهای جدید آموزشی، مدارس نوین یا دانشگاه ها بخشی از آن پروژه بزرگ محسوب می شود. ۲۰۰ سال است ایرانیان فکری در سر دارند، رویاهای تازه ای برای خود می سازند و فکر تغییر و دگرباره اندیشیدن دارند.
این مدرس دانشگاه با بیان اینکه یک داینامیزم اجتماعی در ایران داریم، گفت: یک پویاشناسی اجتماعی در ایران داریم که بخشی از آن، نهادهای جدید آموزشی در سطوح مختلف بود در حالی که دانش و آرشیو ملی ما ضعیف است. باید کمی آشنایی زدایی کرد و دید در دنیای واقعی ایران چه خبر است.
فراستخواه ادامه داد : در ایران دوره قاجار و اوایل پهلوی، همواره با نظامی از تقاضا و عرضه اجتماعی برای ورود علوم و فنون جدید روبرو هستیم به این معنا که علم امری اجتماعی است و در خوانش اجتماعی تاریخ آموزش نوین در ایران باید به این هویت اجتماعی و نسبت تقاضا و عرضه توجه کرد.
وی تاکید کرد: بر همین اساس تاسیس دارالمعلمین و دارالمعلمات نیز برآمده از تقاضای اجتماعی آن دوران بوده و تا تاسیس دانشگاه تهران امتداد یافته است.
فراستخواه اظهار کرد: از فاصله تاسیس دارالمعلمین تا دانشگاه تهران با انبوهی از تلاش‌ های کنشگران علمی و فرهنگی برای تغییر ساخت اجتماعی ایران روبرو هستیم. تغییری که با تاسیس دانشگاه تهران شکل ملی‌ تر و توسعه یافته ‌تری به خود گرفت.
**۹۴۹۲**۱۶۰۱**

انتهای پیام /*


علمی آموزشی


دارالعملمین


دانشگاه تهران


مقصود فراستخواه

نظرات بسته شده است.