از علاقه مندان به فعالیت در حوزه های مختلف خبری دعوت به همکاری می نماید

کد خبر : 87794

89 بازدید

به گزارش خبرنگار فرهنگی خطرنگار، علی اصغر سیدآبادی روز سه شنبه در اختتامیه جام باشگاه های کتابخوانی گفت: تشکیل ۱۵هزار باشگاه کتابخوانی به این معناست که ۱۵هزار نفر آمادگی خود را برای مشارکت داوطلبانه در امر کتاب و کتابخوانی اعلام کردند.او به تاثیر اجتماعی این فعالیت اشاره کرد و افزود: این مشارکت داوطلبانه در حوزه […]

به گزارش خبرنگار فرهنگی خطرنگار، علی اصغر سیدآبادی روز سه شنبه در اختتامیه جام باشگاه های کتابخوانی گفت: تشکیل ۱۵هزار باشگاه کتابخوانی به این معناست که ۱۵هزار نفر آمادگی خود را برای مشارکت داوطلبانه در امر کتاب و کتابخوانی اعلام کردند.
او به تاثیر اجتماعی این فعالیت اشاره کرد و افزود: این مشارکت داوطلبانه در حوزه کتابخوانی علاوه بر ارزش فرهنگی، ارزش اجتماعی هم دارد، ۲۰۰هزار نفری که در جام باشگاه‌های کتابخوانی مشارکت داشتند نه به یک اندازه اما همه درباره کتاب گفت‌وگو کردند و همه ما خوب می‌دانیم که جامعه ما تا چه میزان به گفت‌وگو نقادانه و فعالیت‌های اجتماعی نیاز دارد.
سیدآبادی گفت: جام باشگاه‌های کتابخوانی به نظر من فقط یک فعالیت در حیطه کتابخوانی نیست، پاسخ به این پرسش است که چگونه می‌توان فعالیت دولتی کرد اما دولتی نشد. این رویداد از بالا برنامه‌ریزی نمی‌شود و در برگزاری باشگاه‌های کتابخوانی قرار است زمینه‌ای فراهم شود تا اعضا با کمک تسهیل‌گران برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری کنند و دولت دخالتی نکند.
این مروج کتابخوانی با تاکید بر جلوگیری از آسیب‌های احتمالی که جام باشگاه‌های کتابخوانی را تهدید می کند، ادامه داد: کنش این جام مبتنی بر فعالیت مشارکتی جمعی، غیردولتی بودن و مطالعه گروهی است. بنابراین فعالیت جام باشگاه‌ها نباید به فعالیت‌های نمایشی تقلیل پیدا کند، کتاب باید اولویت این برنامه ها باقی بماند و کارهای آئینی در این موضوع زمانی ارزش پیدا می‌کنند که در راستای کتابخوانی باشند.
وی بیان کرد: آسیب احتمالی دیگری که وجود دارد، دولتی شدن جام باشگاه‌هاست. باشگاه‌ها باید موقعیت غیردولتی خود را حفظ کنند. همیشه این وسوسه در ما وجود دارد که در قالب و چارچوب دولتی فعالیت کنیم که با نفس تشکیل جام باشگاه‌های کتابخوانی منافات دارد. یکی دیگر از آسیب‌های اجتماعی کاهش مشارکت بچه‌ها و توجه بیشتر به تصمیمات بزرگسال و تصویرگران است.
سیدآبادی طرح دوشنبه‌های کتابخوانی در مهدکودک‌های عضو را تشریح کرد و گفت: در این طرح قرار است یک روز از هفته همه فعالیت‌های مهدهای کودک به کتابخوانی اختصاص پیدا کند.
سومین دوره جام باشگاه‌های کتابخوانی با هدف نهادینه‌سازی کتابخوانی در گروه‌های سنی کودک و نوجوان و مشارکت ۱۷۴۶ شهر و روستا در چهار بخش «باشگاه برگزیده»، «بهترین فیلم موبایلی»، «بهترین نامه به نویسنده» و «بهترین کتاب به انتخاب کودکان و نوجوان‌ها» برگزار و در این راستا ۱۵هزار باشگاه کتابخوانی کودک و نوجوان با ۲۰۰هزار عضو در سراسر کشور تشکیل و امروز برگزیدگان تجلیل شدند.
فراهنگ**۹۲۱۱**۳۰۰۹

انتهای پیام /*


فرهنگی


باشگاه های کتابخوانی


سیدآبادی

نظرات بسته شده است.