از علاقه مندان به فعالیت در حوزه های مختلف خبری دعوت به همکاری می نماید

کد خبر : 87245

28 بازدید

به گزارش خبرنگار فرهنگی خطرنگار، محمد سلگی روز یکشنبه در آیین اختتامیه پانزدهمین جشنواره پژوهش فرهنگی سال در محل پژوهشگاه فرهنگ، هنر و معماری اظهارداشت: این جشنواره از سال ۷۵با هدف تقدیر و تجلیل از پژوهشگران حوزه مطالعات فرهنگی و کمک به رونق پژوهش فرهنگی در کشور آغاز به برگزاری کرد.وی به نداشتن اطلاع محققان […]

به گزارش خبرنگار فرهنگی خطرنگار، محمد سلگی روز یکشنبه در آیین اختتامیه پانزدهمین جشنواره پژوهش فرهنگی سال در محل پژوهشگاه فرهنگ، هنر و معماری اظهارداشت: این جشنواره از سال ۷۵با هدف تقدیر و تجلیل از پژوهشگران حوزه مطالعات فرهنگی و کمک به رونق پژوهش فرهنگی در کشور آغاز به برگزاری کرد.
وی به نداشتن اطلاع محققان و بهره مندان از مطالعات فرهنگی به جهت نبود اطلاع رسانی خوب اشاره کرد و افزود: این به معنای مغفول ماندن مطالعات فرهنگی است و هدف این جشنواره اطلاع رسانی این مطالعات بویژه پژوهش های فرهنگی صورت گرفته در استانهاست.
سلگی گفت: پژوهش در این زمینه ها باید از حالت علمی به فرهنگی اجتماعی تبدیل شود و این جشنواره در واقع گزارشی سالانه از وضعیت پژوهش فرهنگی در کشور و مسائل مورد نظر محققان این عرصه است.
رییس پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات، افزود: عموما این پژوهش ها تحت نظارت دولت و موسسات دولتی بوده است و علیرغم تلاش برای هدایت به خصوصی همچنان وزن دولتی بیشتر است.
سلگی افزود: مطالعات فرهنگی از حوزه هایی است که با زندگی روزمره در ارتباط است و با جشنواره های دیگر متفاوت است چون سنت ها ، آداب و رسوم را نیز در بر می گیرد و نتایج این تحقیقات می تواند در کلیات جامعه اثرگذار باشد.
وی گفت: از دیگر مشخصات پژوهش های فرهنگی بین رشته ای بودن این مطالعات است، از ویژگی های این پژوهش ها مساله محوری، آسیب شناسی، تجویزی و کاربدی بودن آنها است.
سلگی به دوره های گذشته جشنواره اشاره کرد و گفت: قریب به ۱۰ هزار اثر تاکنون به ۱۵ دوره جشنواره پژوهش فرهنگی سال رسیده است که ۳۲۰ اثر حایز رتبه برگزیده و لایق تقدیر بوده اند.
وی افزود: در این دوره جشنواره نیز ۹۵۰ اثر به دبیرخانه رسید که از سال ۹۵ تاکنون انجام شده اند، چون این جشنواره تا ۹۵ فعال بوده و پس از سه سال امسال بار دیگر راه اندازی دوباره شد.
وی گفت: هیات داوران ۲۰۰ نفره این دوره ۹ اثر را در ۱۰ گروه جشنواره برگزیده و لایق تقدیر شناخته اند که معرفی خواهند شد.
سلگی افزود: افزایش بودجه های پژوهش های فرهنگی، تلاش برای کاهش سهم دولت در این مطالعات، تلاش برای افزایش مشارکت وزارتخانه ها و نهادهای دیگر، بکارگیری نتایج پژوهش ها در سیاست گذاری و در برنامه ریزی های بلند و توسعه ای کشور، ضرورت توجه به مسائل بنیادی در ارزش ها، نگرش ها و سبک زندگی از تلاش های متولیان برگزاری جشنواره است.
وی گفت: بعد فرهنگی آسیب های اجتماعی و خلقیات و روان اجتماعی ایرانیان از پیشنهادات برای مطالعات و پژوهش های فرهنگی است.
اختتامیه پانزدهمین جشنواره پژوهش های فرهنگی سال هم اکنون با حضور جمعی از مسئولان فرهنگی و هنری در پژوهشگاه فرهنگ، هنر و معماری در حال برگزاری است.
فراهنگ ** ۳۰۰۹ ** ۱۳۵۵ **

انتهای پیام /*


فرهنگی


فرهنگ و ادب


اختتامیه


پژوهش های فرهنگی

نظرات بسته شده است.