از علاقه مندان به فعالیت در حوزه های مختلف خبری دعوت به همکاری می نماید

کد خبر : 86013

75 بازدید

«مهدی صفاری‌نیا» روز سه‌شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار علمی خطرنگار، افزود: براساس مطالعه جهانی استارتاپ ژنو که هر ساله زیست‌بوم‌های استارتاپی جهان را رتبه‌بندی می کند، ایران در جمع ۲۰ رتبه نخست زیست‌بوم نواحی نوآوری دنیا قرار ندارد.وی بیان کرد: رتبه نخست نواحی نوآوری در دنیا مربوط به سیلیکون ولی، نیویورک، لندن و پکن است […]

«مهدی صفاری‌نیا» روز سه‌شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار علمی خطرنگار، افزود: براساس مطالعه جهانی استارتاپ ژنو که هر ساله زیست‌بوم‌های استارتاپی جهان را رتبه‌بندی می کند، ایران در جمع ۲۰ رتبه نخست زیست‌بوم نواحی نوآوری دنیا قرار ندارد.
وی بیان کرد: رتبه نخست نواحی نوآوری در دنیا مربوط به سیلیکون ولی، نیویورک، لندن و پکن است و هرچند برای قرار گرفتن در جمع بهترین‌ها فاصله داریم، اما شاخص‌های این رتبه‌بندی عمدتا بر میزان نیروی انسانی، مارکت، حضور سرمایه‌گذاران و زیرساخت‌هاست که بر اساس همین شاخص‌ها در برخی از آنها وضعیت ایران خوب است.
صفاری‌نیا گفت: ۳۶ میلیون نفر جمعیت جوان، ۱۴میلیون فارغ‌التحصیل دانشگاهی، بازار منطقه‌ای ۶۰۰ میلیون نفری و تجربه راه‌اندازی پارک علم و فناوری، از جمله داشته‌های ما به لحاظ علوم انسانی است و با وجود اینکه در جمع رتبه‌های نخست زیست‌بوم‌های نواحی نوآوری دنیا نیستیم اما از ظرفیت‌های بسیار خوب نیروی انسانی در این زمینه برخورداریم.
وی به فعالیت حدود ۳۰ صندوق سرمایه‌گذاری تکنولوژی و صندوق‌های پژوهش و فناوری و سرمایه‌گذاری خطرپذیر در کشور اشاره کرد و گفت: با تکیه بر داشته‌های خود و درصورت برنامه‌ریزی، تمرکز و اراده، می‌توانیم در حوزه اکوسیستم‌های نواحی نوآوری دنیا، جایگاه خوبی کسب کنیم.
صفاری‌نیا بیان داشت: جایگاه فعلی ایران در زمینه نواحی نوآوری جهان مشخص نیست و به نظر می‌رسد تاکنون وضعیت کشورمان را بررسی نکرده‌اند، بنابراین باید خود را به این عرصه وارد کنیم تا ایران را جزو رتبه‌بندی و ارزیابی‌های بین‌المللی در این حوزه قرار دهند.
رئیس پارک فناوری پردیس بیان کرد: الان در فضای استارتاپی دنیا در حوزه علوم و نانو مطرح هستیم، در حوزه کسب‌وکار و نوآوری نیز معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری کار کرده است و اکنون باید داده‌های خود را برای ارزیابی در رتبه‌بندی نواحی نوآوری دنیا ارائه دهیم و پارک فناوری پردیس این کار را در دستور کار خود قرار می‌دهد.
وی با اشاره به بازدید روز شنبه دکتر «حسن روحانی» رئیس جمهوری از نمایشگاه دستاوردهای علم و فناوری در پارک فناوری پردیس افزود: در این بازدید، برنامه توسعه پارک علم و فناوری پردیس در قالب ناحیه نوآوری پردیس تشریح شد، ظرفیت‌های پارک و خروجی‌های آن برای کشور بیان شد.
صفاری‌نیا توضیح داد: از آنجا که ایجاد ناحیه نوآوری پردیس، یک پروژه ملی و فراتر از کار پارک است، درخواست کردیم که درصورت موافقت دولت، این موضوع در شورای عالی انقلاب فرهنگی به بحث و بررسی گذاشته شود.
وی افزود: رئیس جمهوری در این بازدید و سخنرانی، رویکرد ملی خود را به فناوری و نوآوری در کشور بیان داشت و بر نقش پارک‌ها و تسهیل بروکراسی ادارات دولتی برای شرکت‌های دانش‌بنیان و پارک‌ها تاکید کرد.
رئیس پارک فناوری پردیس با اشاره به تاکیدات رئیس جمهوری برای حضور نمایندگانی از اداراتی همچون بیمه و مالیات در پارک‌های علم و فناوری، تصریح کرد: معتقدم با رویکرد ارزشمند رئیس جمهوری به دانش‌بنیان‌ها، شرکت‌ها و پارک‌های علم و فناوری، نقش آنها پررنگ‌تر می‌شود.
صفاری‌نیا گفت: ایجاد ناحیه نوآوری پردیس از برنامه‌های توسعه‌ای پارک است، علاوه برنامه توسعه فیزیکی پارک، محتوای پارک نیز در نظر گرفته شده است.
وی توضیح داد: برنامه نوآوری پارک پردیس چهار رکن از قبیل «زیرساخت‌های شهری، تاسیساتی و حمل و نقل»، «تسهیل کسب و کار و بحث استقرار ادارات دولتی در ناحیه نوآوری و امتداد مزایای قانونی»، «حمایت مالی از فعالان اکوسیستمی در ناحیه و برندها و تسهیلات مالی که برای شرکت‌های فناور و سرمایه‌گذاران ارائه می‌شود و منابعی که برای هم‌افزایی بین حوزه‌های مشترک شرکت‌ها» و همچنین «استقرار عناصر اکوسیستم» است که در کنار اینها باید یک تمرکزی روی دانشگاه‌ها، موسسات پژوهشی و آزمایشگاه‌های تخصصی داشته باشیم.
صفاری‌نیا گفت: پیشنهاد ما این بود که توسعه این فضاها در تهران در این ناحیه اتفاق بیفتد، برنامه ناحیه نوآوری پردیس یک افق ۲۰ ساله دارد اما برنامه‌ها ۴ ساله دیده شده در افق ناحیه پردیس در نظر داریم که به هزار هکتار با ۱۱ هزار شرکت و بیش از ۵۰ هزار شغل فناورانه برسیم که بتوانیم فروش حداقل ۱۵۵هزار میلیارد تومانی را محقق کنیم، فروش فعلی شرکت‌های دانش‌بنیان پارک فناوری پردیس، ۶ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان است.
علمی** ۹۳۴۰** ۱۰۵۵

انتهای پیام /*


علمی آموزشی


رتبه بندی جهانی نواحی


نوآوری


پارک فناوری پردیس

نظرات بسته شده است.