از علاقه مندان به فعالیت در حوزه های مختلف خبری دعوت به همکاری می نماید

کد خبر : 85662

104 بازدید

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خطرنگار، محمد فاضلی عصر دوشنبه در اختتامیه همایش ملی ارتباط علوم انسانی، تولید و صنعت اظهار کرد: آنچه که تحت عنوان پیوند دانشگاه و صنعت و به تبع آن علوم انسانی، تولید و صنعت مطرح می شود، به دلیل کسب منابع مالی است و نسبتی با رشد و توسعه واقعی […]

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خطرنگار، محمد فاضلی عصر دوشنبه در اختتامیه همایش ملی ارتباط علوم انسانی، تولید و صنعت اظهار کرد: آنچه که تحت عنوان پیوند دانشگاه و صنعت و به تبع آن علوم انسانی، تولید و صنعت مطرح می شود، به دلیل کسب منابع مالی است و نسبتی با رشد و توسعه واقعی ندارد.
وی در این برنامه که در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار شد، افزود: تخصیص اعتبارات میان دانشکده ها براساس میزان کسب درآمد از منابع بیرونی است و به همین جهت علوم انسانی نیز ناگزیر به درآمدزایی می شود.
مشاور اجتماعی وزیر نیرو با بیان اینکه ارتباط علوم انسانی با صنعت بسیار حائز اهمیت بوده اما وظیفه اصلی این علم، اداره سیاست های جامعه است، افزود: علوم انسانی و اجتماعی به عنوان صدای گروه های ناشنیده جامعه وظیفه دارند که شرایط حکمرانی معطوف به توسعه پایدار را تبیین کنند.
این استاد جامعه شناسی گفت: علوم انسانی و اجتماعی علوم حکمرانی بوده واین کارکرد در جامعه باید مورد توجه قرار گیرد.
وی با انتقاد از تولید مقاله به عنوان تولید علم تصریح کرد: رتبه ایران در تولید مقالات و ثبت در نمایه های بین المللی ظرف ٢٠ سال از ۵٢ به ١۶ ارتقا یافته است. اما آیا این مسأله موجب بهبود کیفیت شاخص های زندگی نیز شده است؟
فاضلی یادآور شد: نقش موثر علوم انسانی در فرآیندهای تولیدی، نیازمند ارتباطات میان رشته‌ای است. این علوم چنان چه در بازه های زمانی میان مدت و بلند مدت به‌ کار گرفته و ارزیابی شود، می‌تواند سهمی در تولید و صنعت نیز داشته باشد.
این تحلیل گر مسائل اجتماعی با بیان اینکه علاوه بر اثربخشی این علوم در عرصه صنعت، نیازمند نقش موثر کنشگران مرزی نیز هستیم، خاطر نشان کرد: کنشگران مرزی به عاملان انتقال دانش به عرصه حکمرانی و مسائل حکمرانی به حوزه دانش اشاره دارند.
وی اظهار داشت: نگاه یک سویه درجهت ضعف درونی علوم انسانی و اجتماعی و همچنین عدم وجود شرایط نهادی موثر برای غنای درونی آن راهگشا نخواهد بود.
فاضلی خاطرنشان کرد: چنانچه یک علم به رشد و شکوفایی حقیقی برسد، بی تردید عرصه تولید و صنعت نیز از ثمره آن بهره مند می شود.

**صنعت خودرو نماد فن آوری و حاکمیت دولت است
به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خطرنگار، همچنین امیرحسن کاکایی در نخستین همایش ملی ارتباط علوم انسانی، تولید و صنعت در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی اظهار کرد: تربیت مهندس تک بعدی بوده و مهندسان درک درستی از علوم انسانی ندارند و کمتر از تجربه گذشتگان عبرت می گیرند.
کاکایی با بیان اینکه علوم انسانی در بلند مدت به نیازهای جامعه پاسخ می دهد، ادامه داد: البته به برخی از نیازها نیز باید در کوتاه مدت پاسخ داد و راه حل هایی را برای آن اتخاذ کرد.
وی یکی از دلایل تحریم صنعت خودرو را نقش معنادار آن در اقتصاد کشور دانست و گفت: ساختار صنعت خودرو شامل خودروساز، قطعه ساز(تامین کنندگان قطعه) و خدمات رسانی بعد از فروش است.
کاکایی با طرح این پرسش که آیا می توان با کشیدن دیوار در اطراف کشور و جلوگیری از ورود فن آوری به صنعت خودرو، محصولات خوبی داشته باشیم؟، تصریح کرد:صنعت خودرو از نظر مدیریتی به روز است و مشکلی از نظر سواد تخصصی ندارد.
این استاد دانشگاه بهره وری پایین و زیان ده بودن این صنعت در کشور را از مشکلات اصلی این صنعت دانست و ادامه داد: رقابت ناسالم و نامتوازن، عدم توسعه دائمی در محصول و زنجیره تامین از دیگر دلایل مشکلات صنعت خودرو است.
کاکایی ریشه های مشکلات و موانع توسعه بر سر راه صنعت را نگاه نادرست دولت به خودروسازی بیان کرد و افزود: ناپایداری قوانین در زمانهای مختلف، مدل نامناسب توسعه و حمایت‌های ظاهری از این صنعت از ریشه های مشکلات این صنعت است.
این استاد دانشگاه مدیریت ظاهری مهندس ها و حاکمیت سیاست را از دیگر ریشه های مشکلات صنعت عنوان کرد و گفت: باید بر اساس اصول مهندسی مدیریت کرد و مدیریت بر اساس اصول سیاست را کنار گذاشت.
کاکایی تصریح کرد: باید تمرکز کافی برای توسعه همه جانبه فرهنگی و ایجاد جامعه صنعتی و فرا صنعتی در تمامی سطوح جامعه را داشته باشیم.
**۹۴۸۴**۸۳۹۸**۱۶۰۱**

انتهای پیام /*


علمی آموزشی


همایش علوم انسانی


دانشگاه شهید بهشتی


تولید و صنعت

نظرات بسته شده است.