از علاقه مندان به فعالیت در حوزه های مختلف خبری دعوت به همکاری می نماید

کد خبر : 85499

45 بازدید

به گزارش خبرنگار گروه علمی خطرنگار، عباس آخوندی روز یکشنبه در افتتاحیه چهاردهمین کنفرانس بین‌المللی مدیریت پروژه، سخنرانی خود را با حاکمیت قانون و تعارضات نهادی در مهندسی کشور آغاز کرد و گفت: با توجه به عدم قطعیتی که نسبت به پروژه‌ها در کشور وجود دارد، افراد معمولا سرخورده می‌شوند، پروژه یک پدیده مهندسی است […]

به گزارش خبرنگار گروه علمی خطرنگار، عباس آخوندی روز یکشنبه در افتتاحیه چهاردهمین کنفرانس بین‌المللی مدیریت پروژه، سخنرانی خود را با حاکمیت قانون و تعارضات نهادی در مهندسی کشور آغاز کرد و گفت: با توجه به عدم قطعیتی که نسبت به پروژه‌ها در کشور وجود دارد، افراد معمولا سرخورده می‌شوند، پروژه یک پدیده مهندسی است و شرط موفقیت در بهره‌برداری درست آن، مدیریت و نظم مهندسی است.
او اضافه کرد: باید ببینیم پروژه در چه بستری خلق و تصویب می‌شود، عوامل حقوقی آن چیست و توجه به محیط زیست، در کدام بخش درنظر گرفته شده است، این سوالات نشان می‌دهد که مدیریت پروژه یک بحث همه‌گیر است.
او با این توضیح به موضوع اصلی سخنرانی‌اش ورود کرد و گفت: مجموعه نهادهای مرتبط با امر مهندسی از آموزش ابتدای و پدیدآوری پروژه باید سرجمع بتوانند یک نظم کارآمد داشته باشد، به دلیل نداشتن نظم و وجود حلقه‌های مفقوده است که نتوانسته‌ایم مفهوم مدیریت و کنترل پروژه را آن طور که باید محقق کنیم.
آخوندی از هندسه به عنوان برجسته‌ترین نماد قانون طبیعت، یاد کرد و گفت: از نظر من مهندسی فقط طراحی یک پروژه نیست و مفهوم آن برمی‌گردد به اینکه ما چگونه قوانین طبیعی را بفهمیم.
او در ادامه گفت: هندسه، نماد عقل ناب است و شما در هندسه هیچ احساس، شوق و سلیقه نمی بینید بلکه خرد ناب را مشاهده می‌کنید، ولی متاسفانه در دانشگاه فلسفه هندسه را نمی‌آموزند درحالیکه هندسه، یک زندگی است و صرفا یک پروژه نیست.
آخوندی به اهمیت نحوه تجلی نظم مهندسی در جامعه اشاره کرد و گفت: زمانی که می‌گوییم کوتاه‌ترین فاصله بین دو نقطه خط مستقیم است، این قانون مستقل از قدرت، وجود خارجی دارد. آیا کسی می‌تواند بر خلاف این دستور دهد؟ نکته دوم اینکه این قاعده قابل تغییر نیست و همه جا مسلط است. وزیر باشید یا وکیل، آخر کار قوانین هندسی بر همه مسلط است و هیچ کس امکان گریز از آن ندارد.
وی با بیان اینکه انسانها با مفاهیم متعارض بزرگ می‌شوند، خاطرنشان کرد: نظام تربیتی ما بر همین اساس است و از کودکی مفاهیم متعارض را می‌آموزیم؛ این که بیرون یک شکلی باشیم و داخل یک شکل دیگر و همین مساله باعث می‌شود خیلی اوقات، فاصله دو نقطه برای ما خط فاصله نباشد، به دلیل این نظام معرفتی پر از تضاد درونی ما با نهادها دو مشکل داریم، هر نهادی وارد ایران می‌شود آن را از حقیقت تهی می‌کنیم و همان را می‌فروشیم. نکته دوم این که از امکانات تاریخی خودمان به صورت جمعی چیزی را یاد نمی‌گیریم.
آخوندی در ادامه به توضیح نظام فنی اجرایی کشور ورود کرد و گفت: ما یک هرمی را درست می‌کنیم که متکی بر قاعده نیست و روی راس نشسته است؛ نظام فنی اجرایی ما نه مانند قبل نظم سنتی دارد، نه نظمی است که از درون اجتماع آمده باشد و با نظم قبلی رقابت کند.
وزیر سابق راه و شهرسازی تاکید کرد: اولین بحث بررسی نهادی این است که نظام فنی اجرایی باید مستقل از دولت باشد، درحالیکه کل داستان وارونه است و هیچ چیز در آن به قائده نیست و ناعادلانه‌ترین نظام مربوط به همین نظام فنی اجرایی کشور است.
وی یادآور شد: قانون نظام مهندسی قرار بود متولی نظم مهندسی در کشور باشد، به محض طرح این موضوع در مجلس، دولت واکنش نشان داد و با هماهنگی دولت این نظام مهندسی به مرکز کار تبدیل شد و الان کسی نمی‌تواند کار بگیرد مگر این که از فیلتر ما رد شود و ۲۲ مجوز بگیرد.
وی گفت: دریافت پول از بهره‌بردار موجب ورود پولهای هنگفتی به سازمان می‌شود که کسی درباره آن سوال نمی‌پرسد و همین به منشا فساد تبدیل می‌شود.
آخوندی طرح مباحثی درباره احتمال انتقال نظام مهندسی به زیرمجموعه سازمان برنامه و بودجه را «عجیب» خواند و پیشنهاد کرد که پیش‌نویس یک نظام مهندسی مبتنی بر حرفه و جامعه مهندسی تدوین شود که قدرت موظف به اجرای آن باشد.
چهاردهمین کنفرانس بین المللی مدیریت پروژه، صبح امروز همزمان با گرامیداشت روز مهندس با حضور «مسعود نیلی» مشاور اقتصادی رئیس جمهوری، «امیر ناظمی» معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، «محمدحسین صبحیه» دبیر کنفرانس و جمعی از استادان و صاحبنظران فنی مهندسی و مدیریت پروژه در سالن همایش های بین المللی رازی گشایش یافت.
این کنفرانس دو روزه با میزبانی از بیش از ۱۵۰۰ نفر شرکت‌کننده، بزرگترین گردهمایی متخصصان مدیریت پروژه کشور است.
در این رویداد، علاوه بر سخنرانی مدیران، کارگاه‌های متعدد آموزشی و سخنرانی در ۶ سالن به صورت موازی برگزار می‌شود.
الزامات ساختاری تامین مالی در مدیریت پروژه، چالش‌ها و راهکارهای انتخاب و پیاده‌سازی سیستم مدیریت پروژه در سازمان‌های پروژه‌محور، ارائه مدل ریاضی استوار زمان‌بندی طرح با منابع محدود، هدف‌محوری در سازمان‌های پروژه‌محور، چالش‌های چابک‌سازی اثربخش، فرصت‌ها و خطرها، اهمیت رویکرد نهاد محور از جمله کارگاه‌های متعددی است که در این روز برای علاقه‌مندان به مدیریت پروژه برگزار خواهد شد.
علمی**۹۲۰۷** ۱۰۵۵

انتهای پیام /*


علمی آموزشی


نظام مهندسی


مدیریت پروژه


عباس آخوندی

نظرات بسته شده است.