از علاقه مندان به فعالیت در حوزه های مختلف خبری دعوت به همکاری می نماید

کد خبر : 84652

124 بازدید

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خطرنگار، محمد عراقی، پسر سید عزت الله عراقی روز پنجشنبه در نشست تخصصی ‘میراث دکتر سید عزت الله عراقی برای تحقق حقوق کار’ این همایش اظهار کرد: توجه به مساله سلامت روان امری جدی است که باید در سیاست گذاری ها لحاظ شود.وی در دومین همایش نقش سازمان بین المللی […]

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خطرنگار، محمد عراقی، پسر سید عزت الله عراقی روز پنجشنبه در نشست تخصصی ‘میراث دکتر سید عزت الله عراقی برای تحقق حقوق کار’ این همایش اظهار کرد: توجه به مساله سلامت روان امری جدی است که باید در سیاست گذاری ها لحاظ شود.
وی در دومین همایش نقش سازمان بین المللی کار در تحقق اهداف منشور ملل متحد که در خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار شد، افزود: در عرصه کار اجتماعی، بحث های سلامت روان تنها به مساله بهداشت محیط کار محدود نمی شود و در واقع تاکید بر ثبات نسبی فرد در کار است. اشتغال به طور کلی در سلامت روان و درک خویشتن اثرگذار است.
عراقی در ادامه با اشاره به واژه کارگر سالم یادآور شد: مفهوم کارگر سالم به شخصی اطلاق می شود که در ازای توانمندی های کاری خود مزد دریافت می کند.
این روان پزشک عنوان کرد: در رابطه با کارگران به طور پیش فرض نهاد ها و دولت ها افراد سالم را به کار گرفته و چنانچه فرد در این فرایند دچار آسیب شود، وی را از سیستم حذف می کنند. در حوزه سلامت روان این آسیب مضاعف می شود.
عراقی تأکید کرد: نمی‌توان با در اختیار داشتن بهترین منابع در کنار افرادی که زندگی خوبی ندارند، زندگی رضایت بخشی را تجربه کرد. مسائل و مشکلات اجتماعی محیط بیرونی را دچار اختلال می کند.
وی همچنین با اشاره به مفهوم عدالت اجتماعی افزود: رعایت این امر در نهایت، سبب شکوفایی جامعه می شود. این موضوع در حوزه بهداشت روان بسیار حائز اهمیت و دربرگیرنده حقوق افراد از جمله حقوق کار است.
عراقی خاطرنشان کرد: هریک از این مبحث در خصوص حقوق و عدالت نیازمند مدیریت صحیح است تا در نتیجه آن زندگی جمعی در حداکثری کیفیت قرار گیرد.

**سعید رضا ابدی، عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی نیز در این نشست به آشنایی خود با سید عزت الله عراقی در سال ۶۶ اشاره کرد و گفت: ویژگی‌های شخصیتی وی با حوزه های تدریسی و تخصصی دچار یک تضاد و تعارض بود.
وی در گرایش حقوق تخصصی،آموزش دید و به تدریس حقوق مدنی اشتغال داشت، این در حالی که است که همواره به حوزه حقوق کار گرایش داشت و نسبت بدان توجه ویژه ای داشت.
ابدی اظهار کرد: در آثار وی همواره دغدغه و نگرانی نسبت به جامعه کارگری به چشم می خورد و وی همواره درصدد از بین بردن محرومیت های طبقه کارگر تلاش می کرد.
وی با اشاره به اثر عراقی با عنوان ‘آیا می دانید حقوق کارگر و کارفرما از چه قرار است’ افزود: مرحوم عزت الله عراقی در این مجموعه تلاش کرد کارگران عامه باید از حداقل حقوق خود آگاهی یابند.
ابدی خاطرنشان کرد: امروزه نزدیک به ۲ دهه است که اقشار جامعه دچار دغدغه های شغلی نظیر قراردادهای موقت هستد و جامعه باید امنیت شغلی را فراهم کند.
**
عضو هیات علمی دانشگاه تهران دیگر سخنران این نشست عنوان کرد: مساله حقوق کار یکی از مباحث گسترده و مورد توجه سید عزت الله عراقی بود.
ولی الله رستمی افزود: مرحوم عراقی همواره به موضوع عدالت اجتماعی در حقوق کار تاکید کرده و نقش نهادها و دولت را در تامین عدالت اجتماعی و امنیت شغلی موثر می دانست. وی در آثار خود رابطه دولت و حقوق کار، حقوق فردی، جمعی و عمومی، مباحث تطبیقی، تاکید بر فراهم کردن عدالت از جانب دولت و حقوق اساسی را مورد توجه خود قرار می داد.
**
امیرحسین رنجبریان، دیگر عضو هیات علمی دانشگاه تهران نیز در این نشست در سخنانی گفت: در جامعه ایران فرصت های شغلی محدود، مشاغل ناپایدار و دستمزدها ناکافی است و برهمین اساس توجه به موضوع عدالت اجتماعی و حقوق کار بسیار حائز اهمیت است.
وی افزود: سید عزت الله عراقی نیز در خصوص این مسائل همواره نگران بود. این دغدغه در مورد کارگران پررنگ تر و همین مساله وی را به سمت حقوق کارگری کشاند.
رنجبریان همچنین با اشاره به نقش این استاد در تصویب قانون کار ایران ادامه داد: وی با فعالیت در این زمینه ها تنها قصد حمایت و پشتیبانی از طبقه کارگر را داشت.
سید عزت‌الله عراقی دارای مدرک دکتری در رشته حقوق از کشور فرانسه بود.
وی در دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران مشغول تدریس و انجام خدمات فرهنگی و علمی شد.
کتاب حقوق بین‌المللی کار عراقی در دوره هفتم کتاب سال جمهوری اسلامی ایران به عنوان کتاب برگزیده سال معرفی شد.
وی که نقشی کلیدی در جریان تصویب قانون کار ایران داشت، در سن ۷۷ سالگی درگذشت.
**۹۴۸۹** ۱۲۰۰

انتهای پیام /*


علمی آموزشی


نشست تخصصی


بزرگداشت سید عزت الله عراقی


حقوق کار

نظرات بسته شده است.