از علاقه مندان به فعالیت در حوزه های مختلف خبری دعوت به همکاری می نماید

کد خبر : 84453

56 بازدید

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خطرنگار، محمد رضا سپهری در همایش نقش سازمان بین المللی کار در تحقیق اهداف منشور ملل متحد در خانه اندیشمندان علوم انسانی اظهار کرد: سازمان بین المللی کار در سال ۱۳۱۹ پس از انقلاب اکتبر تأسیس شد.وی افزود: هدف از تأسیس سازمان بین المللی کار این بود که با روی […]

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خطرنگار، محمد رضا سپهری در همایش نقش سازمان بین المللی کار در تحقیق اهداف منشور ملل متحد در خانه اندیشمندان علوم انسانی اظهار کرد: سازمان بین المللی کار در سال ۱۳۱۹ پس از انقلاب اکتبر تأسیس شد.
وی افزود: هدف از تأسیس سازمان بین المللی کار این بود که با روی کارآمدن نظام سرمایه داری با برقراری صلح و تحکیم عدالت اجتماعی سوپاپ اطمینانی برای مردم ایجاد شود.
رییس موسسه کار و تامین اجتماعی با اشاره به اینکه پس از انقلاب صنعتی فشار کار و استثمار کارگران در حد اعلا بود، یادآور شد: پس از انقلاب صنعتی کارگران بیش از هفده ساعت به کار مشغول بودند، در این شرایط مصلحان، خیراندیشان، جامعه شناسان با تأسیس این سازمان تلاش کردند تا شرایط کار با تدوین استانداردها را تحقق بخشند.
به اعتقاد سپهری، پس از یکصد سال تحول در دروان کار تلاش های سازمان بین المللی کار تحسین کننده است.
وی چهار دوره برای قوانین مربوط به کار در نظر گرفت و گفت: دوره اول از زمان تأسیس سازمان بین المللی کار تا سال ۱۹۴۴ است که در آن زمان تنها درباره شرایط کار صحبت به میان می آمد.
رئیس موسسه کار و تأمین اجتماعی درباره دوره دوم تحول قوانین کار در جهان اظهار کرد: از سال ۱۹۹۴ پس از اعلامیه فیلادلفیا مبنی بر اینکه کارگر یک کالا نیست، آرمانگرایی و پیوست آن با واقعیت گرایی یعنی دوره شکوفایی حقوق بین المللی کار دیده می شود.
سپهری با اشاره به اینکه از پایان جنگ سرد تا ۱۹۹۸ که اعلامیه حقوق بنیادین و بشری مطرح می شود، گفت: از سال ۱۹۴۴ تا پایان جنگ سرد کنوانسیون های کار متفاوت از دوره اول است.
به گفته وی، دوره چهارم تحول قوانین کار از ۱۹۹۸ تا کنون است که انقلاب صنعتی چهارم و هوشمند سازی رباط ها رخ داد.
رئیس موسسه کار و تأمین اجتماعی با اشاره به اینکه در این چهار دوره سازمان بین المللی کار با رویکرد توسعه فعالیت کرده، خاطرنشان کرد: این سازمان به علت ساختار سه جانبه به حقوق کارگران نگاهی توسعه ای و اقتصادی دارد.
سپهری با اشاره به تلاش سازمان بین المللی کار برای ایجاد شرایط کار شایسته اظهار کرد: کار شایسته علاوه بر معیشت به کمیت و کیفیت کار توجه می کند و حفظ عزت نفس، احترام و امنیت کارگران را در اولویت قرار می دهد.
وی افزود: ویژگی منحصر به فرد سازمان بین المللی کار با دیگر سازمان ها داشتن رویکرد انسانی است.
رئیس موسسه کار و تأمین اجتماعی با بیان اینکه آینده وضعیت کار در آینده با موانع بسیاری روبه رو است، ادامه داد: هر کشوری باید بازارکار منعطفی را در خصوص امنیت در قرارداد، بیمه کارگران ، مبارزه با بیماری ها و سایر تهدیدات اجتماعی بوجود آورد.
سپهری یادآور شد: بازار کار به تحرک و سیالیت نیروی کار نیاز دارد تا فرار مغزها در جامعه پیش نیاید.
به اعتقاد وی، یک کارفرما برای بکار گیری نیروی کار با مشکلات بسیاری رو به رو است بنابراین در کشوری مانند ایران که سیستم هایی با حداقل مزد جوابگوی نیازهای کارگری نیست، باید شرایطی برای تحول بازار کار ایجاد شود.
رئیس موسسه کار و تأمین اجتماعی با اشاره به اینکه در سازمان بین المللی کار کمیسیون ابعاد اجتماعی جهانی شدن راه اندازی شده، اظهار کرد: مهم ترین ویژگی عصر جدید این است که کار در قید زمان و مکان نمی گنجد و تعادل کار و زندگی برهم خورده است، افراد حتی در روزهای تعطیل کار را از طریق اینترنت انجام می دهند یعنی بین کار و زندگی خط کشی زمان گذشته وجود ندارد.
سپهری افزود: تشکل های کارگری و نهاد بازار کار همان تشکل ها سنتی نیست با کمپین ها در شبکه های اجتماعی سندیکاهای سنتی با تهدیدات جدی رو به رو شده اند.
وی معتقد است که در فناوری های امروز مشاغل غیر استاندارد یعنی کار داوطلبانه روی کار آمده است، در این دوره کسب و کار دیجیتالی جایگزین کارگران سابق شده اند.
سپهری فناوری امروز را ضرورت دانست و گفت: تکنولوژی امروزهزینه ها را کاهش می دهد از این رو با استقبال مردم رو به رو می شود.
**۹۴۹۱** ۱۲۰۰

انتهای پیام /*


علمی آموزشی


رییس موسسه کار و تامین اجتماعی


محمد رضا سپهری


کار انسان محور

نظرات بسته شده است.