از علاقه مندان به فعالیت در حوزه های مختلف خبری دعوت به همکاری می نماید

کد خبر : 84078

20 بازدید

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خطرنگار، محسن رنانی عصر سه شنبه در نشست تخصصی ‘تحولات امیدبخش توسعه پس از انقلاب اسلامی’ اظهار کرد: جامعه ایران پس از انقلاب اسلامی به طور ناخواسته سبب دستیابی به یک جهش در راستای توسعه شد. وی در این برنامه در سالن شهید چمران دانشگاه تربیت مدرس ، افزود: ایران […]

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خطرنگار، محسن رنانی عصر سه شنبه در نشست تخصصی ‘تحولات امیدبخش توسعه پس از انقلاب اسلامی’ اظهار کرد: جامعه ایران پس از انقلاب اسلامی به طور ناخواسته سبب دستیابی به یک جهش در راستای توسعه شد.
وی در این برنامه در سالن شهید چمران دانشگاه تربیت مدرس ، افزود: ایران در سه عصر انقلاب کشاورزی، صنعتی، کشف نفت دچار تحول شد و امروز باردیگر در عصر فناوری اطلاعات تغییر را تجربه می کند.
وی به تعریفی از مفهوم توسعه پرداخت و گفت: توسعه یک فرایند طبیعی در زندگی بشری و محصول عملکرد جامعه جهانی است.
رنانی گفت: در پی این فرایند طبیعی دو بعد مادی و معنوی جامعه تغییر می کند و در نتیجه آن رفاه و رضایت رخ می دهد.
این تحلیل گر اقتصادی ادامه داد: دو تحول عمده مدرنیته و مدرنیزاسیون جهت وقوع این فرآیند ضروری است. مدرنیته (نوگرایی) تحول فکری، فرهنگی و روان شناسی جامعه و مدرنیزاسیون نیز تغییر بعد کمی و مادی تمدنی جامعه است.در حقیقت مدرنیته کسب رضایت بیشتر با هزینه کمتر است.
این مدرس دانشگاه افزود: در نتیجه مدرنیته عقلانیت به جای سنت و علم به جای اعتقادات می نشیند. دین به عرصه شخصی محدود شده و از سیاست حذف می‌شود. روابط اجتماعی گسترده تر و در سنت های ملی و… دگردیسی رخ می دهد.
به عقیده وی نظام جمهوری اسلامی در حوزه مدرنیته به سبب برخی از کج کارکردها یک جهش را تجربه اما در خصوص مدرنیزاسیون (رشد کمی اقتصادی) عملکرد قابل قبولی را ارائه کرد.
وی افزود: رشد و گسترش دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی، سرمایه گذاری در صنعت و پتروشیمی و رشد برخی از شاخص های اقتصادی حاکی از این مسأله است.
رنانی تاکید کرد: نظام جمهوری اسلامی در کشور به طور ناخواسته محافظان سنت را تضعیف و کشور را به سمت ارزش های مدرن سوق داد.
به عقیده وی زنان، روحانیون و روستاییان از اساسی ترین مدافعان سنت بودند.
رنانی تصریح کرد: علاوه بر محافظان، بازاریان، نهاد مسجد و… نیز به عنوان حامیان سنت هم از جامعه حذف شدند. این در حالی است که تغییر سنت ها به ویژه سنت های مذهبی همواره دشوار است.
رنانی با اشاره سه روش توسعه به نام های توسعه قطاری، اتوبوسی و موتوری، اظهار کرد: سومین مدل‌ از توسعه (موتوری) که انسان ها در آن دارای حق انتخاب هستند و می‌توانند هویت منفرد یابند، توسعه حقیقی است.
این استاد دانشگاه جدایی ایمان از شریعت را یکی دیگر از تحولات بنیادین این نظام دانست و افزود: دین دارای ٣ لایه ایمان، شریعت و ایدئولوژی است. در این بین ایمان با توسعه سازگار و ایدولوژی بر ضد آن است.
وی گفت: امروزه جامعه با جوانانی روبرو است که اغلب به لحاظ درونی معتقد هستند، اما در جهت انجام اعمال و مناسک دینی ضعیف عمل می کنند.
رنانی در این خصوص به گرایش جوانان به عرفان، گسترش کلاس های معنوی و رواج ازدواج سفید اشاره کرد.
این تحلیل گر ادامه داد: چنان چه جامعه دچار یک جنبش (انقلاب) نشود، بسترهای توسعه فراهم می گردد، چرا که نسلی در حال ظهور است که در کنار فناوری بسیار قدرتمند است.
به عقیده وی وقوع انقلاب نیازمند انرژی کافی، رهبری منسجم و قدرت نظامی سرکوب گر بوده و این پتانسیل در حال حاضر در جامعه وجود ندارد.
وی در پایان با ابراز امیدواری به آینده ایران خاطرنشان کرد: نسل جوان باید جهت گذار از این تحول درونی مدارا کند تا بستر شکوفایی آزادانه فراهم شود.

**کشور نیازمند مدیریت صحیح اقتصادی است
در پایان این نشست امیرحسین مزینی، عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس نیز گفت: تغییر و تحولات جامعه در بستر تاریخی اتفاق می افتد. یکی از این بسترهای تحول، اقتصاد است.
وی افزود: کشور در وضعیت کنونی به جهت برخی از فشارهای اقتصادی نظیر تحریم، کاهش تولید و فروش نفت چنان چه مدیریت صحیحی نداشته باشد، دچار مشکلات بسیاری می شود.
مزینی همچنین با اشاره به پیری جمعیت و بحران اقلیم (کمبود آب و…) عنوان کرد: پیری جمعیت و بازنشستگی این گروه حجم عظیمی از بار مالی را بر دوش دولت گذاشته و چنان چه بستر اقتصاد به خوبی مدیریت نشود، برای کشور بسیار پرهزینه است.
لطفعلی عاقلی دیگر سخنران این نشست و استاد دانشگاه تربیت مدرس نیز طی سخنانی در خصوص دستاوردهای انقلاب اسلامی ایران گفت: بسیاری از شاخص های توسعه نظیر باروری، مرگ و میر نوزادان و… نشان از رشد و توسعه بوده است.
وی افزود: شاخص نوین تعدیل شده که اشاره به سرمایه های زیست محیطی دارد نیز، حاکی از رشد جامعه در این چهل سال بوده است.
وی تأکید کرد: اگرچه کشور در این سال ها فراز و نشیب‌های بسیاری را تجربه کرده و امروزه نیز با فشارهای اقتصادی روبرو است اما می‌توان با مدیریت صحیح از آن گذر کرد.
**۹۴۸۹**۱۶۰۱**

انتهای پیام /*


علمی آموزشی


چهل سالگی انقلاب


محسن رنانی


دوران گذار سنت

نظرات بسته شده است.