از علاقه مندان به فعالیت در حوزه های مختلف خبری دعوت به همکاری می نماید

کد خبر : 83440

57 بازدید

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خطرنگار، مقصود فراستخواه امروز (دوشنبه) در نخستین همایش تعامل نظام دانشگاهی و جامعه گفت: دانشگاه در ایران بروکراتیک شده است در حالی که زمانی برخی شاخص های سرمایه اجتماعی مانند اعتماد به دانشگاه بالا بود و مردم به دانشگاهیان اعتماد داشتند اما اکنون نشانه هایی از ترک برداشتن اعتماد به […]

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خطرنگار، مقصود فراستخواه امروز (دوشنبه) در نخستین همایش تعامل نظام دانشگاهی و جامعه گفت: دانشگاه در ایران بروکراتیک شده است در حالی که زمانی برخی شاخص های سرمایه اجتماعی مانند اعتماد به دانشگاه بالا بود و مردم به دانشگاهیان اعتماد داشتند اما اکنون نشانه هایی از ترک برداشتن اعتماد به اثربخشی دانشگاه به چشم می خورد.
وی در این نشست که در دانشگاه تربیت مدرس برگزار شد، افزود: نهادها در ایران مانند خانواده، مدرسه، دین، دولت و دانشگاه بحث برانگیز، ناکارکرد و بدکارکرد شده اند و بی کفایتی آن ها در جامعه کنونی ایران بسیار پرهزینه است.
فراستخواه ضمن اشاره به تغییرات جمعیتی کشور در طی سال ها گفت: گروه های جدید اجتماعی، طبقات متوسط شهری و افزایش متوسط سال های تحصیل از ویژگی های جدید جمعیت ایران است. در حال حاضر ۱۸ میلیون دانش آموخته و جمعیت در حال تحصیل داریم. از این رو جامعه ایران دارای جِرم و چگالی تازه ای شده است. رتبه استفاده از اینترنت همراه ۶۰ است، متسوط سرانه استفاده از اینترنت به ۱۲۰ دقیقه در روز رسیده است، دایاسپورای ایرانی شکل گرفته است و سازمان های مردم نهاد توسعه یافتند اند.
این جامعه شناس می گوید: در حالی که جمعیت ایران روز به روز و با شتاب بیشتری دانشگاهی می شود، شاهد دانشگاهی هستیم که اجتماعی نمی شود.
فراستخواه در ادامه با بیان اینکه حضور دانشگاه ها در جامعه ناخودآگاه به یک تحرک اجتماعی دامن زده است، تصریح کرد: دانشگاه ها در حالی باعث تحرکات اجتماعی شده اند که خود از آن ها پس افتاده اند. در شرایطی که مرتب از دانشگاه کارآفرین سخن می گوییم، به اجتماعی سازی علم و دانشگاه کمتر می اندیشیم.
وی افزود: دانشگاه از ابتدا طرحی نادرست و کج نبود. دانشگاهیان همواره دارای ویژگی خودانتقادی بودند و دانشگاه ذیل طرح اجتماعی ایران تعریف د.
فراستخواه در بیان سیر تاریخی شرایط دانشگاه در جامعه گفت: در دوره مشروطه مدرسه سیاسی مطرح بود که پاسخی به طرح اجتماعی مشروطیت به شمار می رفت. همچنین، در انقلاب اسلامی نیز فراگیر شدن آموزش عالی نیز در حوزه خاص انقلاب یعنی عدالت، صورت گرفت.
وی با بیان اینکه در هر دوره ای به تناسب نیاز دانشگاه ها و مدارس عالی به وجود آمد، تصریح کرد: دانشگاه پاسخی به نیازهای درونی جامعه بود اما تنها مشکل دانشگاه این بود که بعدها مورد تصاحب و تسخیر واقع شد.
این استاد دانشگاه در اشاره به مولفه های دانشگاه اجتماعی گفت: در این مسیر به تغییر مفهوم رفتار دانشگاهی به مفهوم کنش دانشگاهی نیاز داریم. در حالی که دانشگاهیان ما به کارمندان دانشگاه تبدیل شده اند، باید به جای محرک – پاسخ کنش را تعریف کنیم.
فراستخواه در ادامه مدلی برای بهبود عملکرد دانشگاه ها مبتنی بر مولفه های اجتماعی ارائه داد و گفت: در ابتدا باید پنجره گشایی و تعاملات در مدیریت، پایان نامه، آموزش و دپارتمان ها صورت گیرد. در مراحل بعدی این مدل، مساله گشایی، ارزیابی مشارکتی با مردم، درونی سازی موارد در پایان نامه ها و کلاس ها، علم ورزی با جامعه نه علم ورزی برای جامعه قرار می گیرد که باید به آن توجه کرد.

**۹۲۸۳**۱۶۰۱**

انتهای پیام /*


علمی آموزشی


دانشگاه


مقصود فراستخواه


تعامل نظام دانشگاهی

نظرات بسته شده است.