از علاقه مندان به فعالیت در حوزه های مختلف خبری دعوت به همکاری می نماید

کد خبر : 82950

78 بازدید

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خطرنگار، پریچهر حناچی روز یکشنبه در میزگرد تخصصی روند همکاری های علمی بین المللی؛چالش ها و فرصت ها در نهمین نشست سراسری هم اندیشی معاونان و مدیران بین الملل دانشگاه ها، مراکز آموزش عالی، پژوهشی و پارک های علم و فناوری ادامه داد: اگر در دانشگاه ها زیرساخت ها وجود […]

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خطرنگار، پریچهر حناچی روز یکشنبه در میزگرد تخصصی روند همکاری های علمی بین المللی؛چالش ها و فرصت ها در نهمین نشست سراسری هم اندیشی معاونان و مدیران بین الملل دانشگاه ها، مراکز آموزش عالی، پژوهشی و پارک های علم و فناوری ادامه داد: اگر در دانشگاه ها زیرساخت ها وجود داشته باشد، شوک های فرهنگی کاهش می یابد.
وی در این پنل که در مجتمع امام خمینی دانشگاه علم و صنعت برگزار شد با اشاره به شرایط دانشجویان خارجی در دانشگاه های ایران، گفت: با ورود دانشجویان خارجی ، یکی از مهمترین چالش ها یعنی تفاوت های فرهنگی و کیفیت آموزش، خود را نشان می دهد. برخی از این دانشجویان دچار افسردگی و کمبود منابع مالی شده و استرس هایی را تحمل می کنند.
مدیر دفتر همکاری های بین الملل دانشگاه الزهرا در ادامه به تحقیقاتی اشاره کرد که بر روی دانشجویان خارجی شاغل به تحصیل در ایران صورت گرفته است.
وی در این زمینه، گفت: در سال های ۹۲ و ۹۳ تحقیقاتی روی دانشجویان بین الملل دانشگاه های تهران، شهید بهشتی، تربیت مدرس و علوم پزشکی صورت گرفت و مشخص شد از نژاد پرستی، افغان ستیزی و بی احترامی شکایت داشتند.
به گفته این استاد دانشگاه، در تحقیقات دیگر، مشکلات دانشجویان در زمینه اجتماعی، فرهنگی، ارتباطات فرهنگی و عدم تطابق فرهنگی آشکار شد. این دانشجویان در فهم زبان فارسی ضعیف هستند به صوری که فهم مباحث درسی را برای آنان دشوار کرده و امتحانات پایان ترم را به خوبی پشت سر نمی گذارند.
حناچی اظهار کرد: متفاوت بودن نظام آموزشی و نامناسب بودن تدریس استادان برای این دانشجویان و درک نشدن آنها از سوی استادان، چالش های پیش روی این دانشجویان عنوان شد.
نارضایتی از کتاب های درسی و دشواری های دروس عمومی برای آنها، چالش های دیگری است که این مسئول در میزگرد تخصصی امروز به آن اشاره کرد.
مدیر دفتر بین الملل دانشگاه الزهرا در بخش دیگری از سخنانش به تشریح تحقیقات دیگری در مورد دانشجویان خارجی در ایران پرداخت و اظهار کرد: احساس نا امنی و عدم تطابق با شرایط از دیگر مشکلات دانشجویان خارجی شناخته شده است.
وی برخی پیشنهادها را برای حل این مسائل مطرح کرد و گفت: برگزاری کلاس آموزش زبان فارسی و تشکیل کارگاه هایی برای اصلاح نحوه برخورد استادان با این دانشجویان، مطرح می شود. همچنین حذف حساسیت های برخی محیط برای آنها هم اهمیت دارد.
حناچی به عدم هماهنگی میان معاونت ها و بخش های مختلف دانشگاه ها اشاره کرد و افزود: این موضوع در کنار سیاست های کلی وزارت علوم مبنی بر بین المللی شدن دانشگاه ها همواره موجود دارد. در سال های گذشته، بازخوردی از موفقیت آمیز بودن بورسیه دانشجویان خارجی در ایران دریافت نکرده ایم.
وی تدریس برخی از دروس به زبان فارسی را برای تسهیل شرایط دانشجویان خارجی در ایران پیشنهاد کرد و در مورد همکاری دانشگاه الزهرا با برخی از کشورها، اظهار کرد: این دانشگاه سیاست اعزام دانشجویان به کشورهای دیگر و فرصت های مطالعاتی را در قالب تفاهم نامه هایی در پیش گرفته است و بیشترین همکاری را با کشورهای ژاپن، فرانسه و ترکیه در کنار سایر کشورها دارد.
**۹۴۹۲**۱۶۰۱**

انتهای پیام /*


علمی آموزشی


دانشگاه الزهرا


همکاری های بین المللی


دانشجویان غیرایرانی

نظرات بسته شده است.