از علاقه مندان به فعالیت در حوزه های مختلف خبری دعوت به همکاری می نماید

کد خبر : 82836

73 بازدید

در شرایطی که تحریم ها موجب کاهش صادرات نفت شده است؛ کارشناسان و فعالان اقتصادی با تاکید بر سهم مالیات در بودجه، بر ظرفیت های درآمدی آن برای رفع چالش های مالی دولت تاکید می کنند. دولت در سال آینده مبلغ ۱۲۵ هزار میلیارد تومان از بودجه را از محل دریافت مالیات لحاظ کرده است. […]

در شرایطی که تحریم ها موجب کاهش صادرات نفت شده است؛ کارشناسان و فعالان اقتصادی با تاکید بر سهم مالیات در بودجه، بر ظرفیت های درآمدی آن برای رفع چالش های مالی دولت تاکید می کنند. دولت در سال آینده مبلغ ۱۲۵ هزار میلیارد تومان از بودجه را از محل دریافت مالیات لحاظ کرده است.
به گفته یک فعال کارگری، اگر دولت مانند سالهای گذشته مالیات دریافت کند نتیجه آن چیزی جز تعطیلی کارگاه‌ها و به تبع آن بیکاری کارگران و خوشبینانه‌تر حالت، تعدیل نیرو خواهد بود. آنها با آسان ندانستن استحصال سهم پیش بینی شده مالیات در بودجه سال آینده بر «کشف» راهکارهای مالیاتی جدید تاکید کردند.
در این زمینه «محمد شریفی مقدم» دبیرکل خانه پرستار روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار سیاسی خطرنگار، با اشاره به اینکه دریافت مالیات حق دولت است، خاطرنشان کرد: «این امر به ویژه در دوران فعلی که به سبب تحریم‌های ظالمانه، فروش نفت با مشکل روبرو شده است اهمیتی دوچندان به خود گرفته است.»
وی ادامه داد: «بسیاری از نهادها و سازمان‌های بزرگ، به عناوین مختلف از پرداخت مالیات معاف هستند. اگر دولت محترم بتواند مالیات این بخش مهم از جامعه را دریافت کند، بخش عمده‌ای از مشکلات مالی فراروی دولت برداشته شده و راه برای بهبود وضعیت اولویت‌های اصلی مانند سلامت بازتر خواهد شد.»
دبیرکل خانه پرستار با اشاره به جو ایجاد شده علیه فرارهای مالیاتی گفت: «ما با هر نوع فرار مالیاتی از جمله در مشاغل مختلف مخالف هستیم.

**کارگران را قربانی کاهش درآمد مالیاتی نکنیم
حمید حاج اسماعیلی فعال کارگری گفت: دولت اگر نتواند از تمامی ظرفیت‌های مالیاتی در بودجه سال ۹۸ بهره ببرد، حاصل آن رکود بیشتر بازار و تعدیل مضاعف کارگران خواهد بود.
وی با تاکید براینکه کمبود منابع بودجه، دست دولت را در حمایت از کارگران بسته نگاه داشته است، خاطرنشان کرد: سه منبع اصلی بودجه در دولت‌های نظام جمهوری اسلامی عبارتند از نفت، مالیات و درآمدهای ارزی است. دولت در محقق شدن هر سه این موارد با تنگنا و مشکل رودررو است و به تبع آن با مضیقه مالی بالایی روبرو خواهد بود.
حاج اسماعیلی با اشاره به اینکه دولت در سال آتی ۱۲۵ هزار میلیارد تومان از بودجه را از منابع مالیاتی پیش‌بینی کرده است، اعلام کرد: با توجه به شرایط اقتصادی، دریافت چنین مبلغی چندان آسان به نظر نمی‌رسد. تنها راه استحصال چنین رقم سنگینی که قریب به یک سوم کل بودجه سال ۹۸ را به خود اختصاص داده است، تنها ‘کشف’ راهکارهای مالیاتی جدید است.
این فعال کارگری ادامه داد: اگر دولت بخواهد بر مبنا سالهای ۹۶ و ۹۷ به دریافت مالیات اقدام کند، حاصل آن در شرایط فعلی چیزی جز تعطیلی کارگاه‌ها و به تبع آن بیکاری کارگران و یا در حالت خوشبینانه‌تر، تعدیل نیرو خواهد بود.
وی با اشاره به لزوم شفافیت در امور اقتصادی تصریح کرد: رهبری، رئیس‌جمهوری، مجلس شورای اسلامی و کارشناسان اقتصادی معتقد هستند که شفافیت، مهمترین راهکار بهبود وضعیت اقتصادی در جامعه امروزی ماست. نهاد یا سازمانی که در چرخه اقتصادی حاضر بوده و خود را (با وجود فعالیت‌های گسترده اقتصادی) معاف از مالیات بداند، عملا راه به جایی نخواهیم برد.
حاج اسماعیلی افزود: بسیاری از این سازمان‌ها مدعی هستند که مالیات خود را به طرق مختلف پرداخت کرده‌اند، در حالیکه هیچگونه شفاف‌سازی در این باره از آنها دیده نشده است.
وی ادامه داد: تمامی سازمان‌ها و نهادهای برخوردار از معافیت مالیاتی باید خود را بخشی از مردم بدانند و دولت نیز باید بتواند با دریافت مالیات از شرکت‌های تحت پوشش آنها، بخشی از چالش مالیاتی خود در بودجه سال ۹۸ را مرتفع سازد.
سیام**۳۲۰۲**۱۵۳۵

انتهای پیام /*


سیاسی


بودجه ۹۸


مالیات


بودجه ملی

نظرات بسته شده است.