از علاقه مندان به فعالیت در حوزه های مختلف خبری دعوت به همکاری می نماید

کد خبر : 81523

64 بازدید

به گزارش خطرنگار، IOT یا اینترنت اشیا یا اینترنت چیزها یعنی وصل کردن چیزها به یکدیگر از طریق اینترنت و اجازه دادن به آنها تا با ما و نرم‌افزارها و با دیگر وسایل ارتباط برقرار کنند.«مدیریت انرژی» را می توان یکی از پیشرفته ترین بخش های فناوری اینترنت اشیا دانست. وسایل اندازه گیری هوشمند، ترموستات […]

به گزارش خطرنگار، IOT یا اینترنت اشیا یا اینترنت چیزها یعنی وصل کردن چیزها به یکدیگر از طریق اینترنت و اجازه دادن به آنها تا با ما و نرم‌افزارها و با دیگر وسایل ارتباط برقرار کنند.
«مدیریت انرژی» را می توان یکی از پیشرفته ترین بخش های فناوری اینترنت اشیا دانست. وسایل اندازه گیری هوشمند، ترموستات های هوشمند و روشنایی هوشمند از جمله قدیمی ترین کاربردهای اینترنت اشیا هستند. امروزه با افزایش تقاضا در مصرف انرژی، این تکنولوژی به کمک نیروی انسانی آمده تا نقش موثری در ایجاد شبکه های هوشمند برای مدیریت انرژی ایفا کند.
صنعت برق در عین این که یکی از صنعت های پرخرج به حساب می آید، اما به نسبت درآمدزایی بالایی دارد. اگر در مدیریت مصرف این انرژی، نظارت درستی صورت نگیرد و حتی مقدار ناچیزی از آن هدر برود، به میزان زیادی از درآمدزایی اش کاسته می شود. می توان با استفاده از کنتورهای هوشمند و سنسورهای مختلفی که برای این کار تولید شده از تلفات انرژی به طرز باورنکردنی جلوگیری کرد.

**یک ارتباط دو طرفه
هدف از ایجاد این شبکه های هوشمند، انتقال دو طرفه توان انرژی و تبادل اطلاعات است. این شبکه قابلیت پایش و پاسخگویی به هر نوع تغییرات در شبکه را دارد. از منابع تولید گرفته تا مصرف کنندگان و تجهیزات. پایشی که باعث بهره برداری بهینه و اقتصادی از شبکه و در نتیجه کاهش هزینه های مصرف کنندگان می شود.
علاوه بر این ها، شناسایی و خروج وسایلی که در شبکه منجر به خطا شده و تشخیص سریع جریان نشتی از دیگر ویژگی های بارز توزیع انرژی به صورت هوشمند است.
مصرف کنندگان این شبکه ها با مدیریت هوشمندانه مصرف، می توانند میزان انرژی مصرفی شان را تا حد ممکن پایین بیاورند. در واقع شبکه های هوشمند با بهره گیری از فناوری های مخابراتی و دیجیتالی، ارتباط دو نفره ای را بین تولیدکننده و مصرف کننده انرژی فراهم می کنند.
به کارگیری فناوری های نوین ارتباطات و اطلاعات و استفاده از زیرساخت های ارتباطی در سیستم های توزیع، در کلیه بخش های تولید، انتقال، توزیع و مصرف ضروری است. یکی از اقداماتی که در راستای بهره برداری از اینترنت اشیا در مدیریت هوشمند انرژی انجام شده، استفاده از کنتورهای هوشمند است که با برقراری ارتباط دو طرفه، اطلاعات بار مصرفی را به واحد تامین کننده برق مخابره می کنند.

**کم خطا و به صرفه
کنتورهای هوشمند در محاسبه اطلاعاتی که مورد نیاز است، خطای کمتری دارند و خوانش دقیقی را برای مشترکین و سرویس دهندگان، فراهم می کنند. میزان مصرف انرژی توسط مشترک، می تواند به صورت آنی، از راه دور و بدون نیاز به کنتورخوان به مرکز فرستاده شود. یکی از مشکلاتی که در گذشته وجود داشت، این بود که مشترکان گاهی کنتورهای خود را دستکاری می کردند تا میزان مصرف برق، آب و گاز را جعل کنند، اما با نصب کنتورهای هوشمند انجام این قبیل کارها غیرممکن است و به راحتی می توان هر گونه جعل و تخلف را شناسایی و با آن برخورد کرد.
مدتی قبل وزارت ارتباطات با همکاری وزارت نیرو اقدامات لازم را برای تهیه زیرساخت های لازم جهت نصب و استفاده از کنتورهای هوشمند، انجام داد. در حال حاضر این پروژه به صورت پایلوت در خراسان رضوی انجام شده و نتایجی که تا الان به دست آمده، به خوبی تفاوت استفاده از این کنتور را نشان می دهد.
در شهر مشهد حدود ۳۰هزار کنتور برق هوشمند نصب شده که از این تعداد، ۱۰هزار دستگاه کنتور «دیماندی» است و بقیه کنتور تجاری و مسکونی. با نصب این کنتورها دیگر نیاز نیست مامور کنتورخوان هر ماه برای خواندن کنتور به در خانه یا محل کار مشترکان مراجعه کند. اگر کنتور زمانی قطع شود شرکت برق به سرعت از این قطعی مطلع می شود و برای برطرف کردن عیب آن اقدام می کند.

**مدیریت مصرف برق
کنتورهای هوشمند این اجازه را به مشترک می دهند که مقدار برق مصرفی مد نظر را مشخص و مدیریت کند. در این صورت اگر مشترک از مرز میزان مورد نظرش بگذرد، کنتور فرمان قطع برق می دهد. این کار در مدیریت میزان مصرف برق بسیار کارآمد است.
یکی دیگر از مزایای استفاده از کنتور هوشمند دریافت اطلاعات از کنتورهای آب و گاز است. این دستگاه می تواند اطلاعات را جمع آوری و از طریق پروتکل پی ال سی پاورلاین کریر (P.L.C Power Line Carrier) برای یک دستگاه دیجیتال کوچک ارسال کند. این دستگاه دیجیتالی که به آن دستگاه جمع آوری اطلاعات گفته می شود، قابلیت نصب سیم کارت دارد و می توان از این طریق اطلاعات را رصد کرد.
کنتورهای هوشمند به عنوان مهم ترین زیرساخت هوشمندسازی شبکه برق به حساب می آید و استفاده از آن می تواند علاوه بر کمک به اقتصاد جامعه، زمینه ساز خاموشی های اجباری کمتر در زمان اوج مصرف برق در کشور باشد.
مرجع : مرکز روابط عمومی و طلاع رسانی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات
علمی*م.ش*

انتهای پیام /*


علمی آموزشی


اینترنت اشیا


IOT


منابع انرژی

نظرات بسته شده است.