از علاقه مندان به فعالیت در حوزه های مختلف خبری دعوت به همکاری می نماید

کد خبر : 80665

56 بازدید

به گزارش خطرنگار، پروژه دست اندازی به مرزهای ایران ۱۹ ماه پس از پیروزی انقلاب اسلامی آغاز شد. فکر تکه تکه شدن ایران از ذهن هر ایرانی که گذشت به پا خاست، تصمیم گرفت تا مقابل جنگی که به ایران تحمیل شده بود سینه سپر کند.پشتیبانی از جنگ کار بسیار سنگینی بود و بدون جهاد […]

به گزارش خطرنگار، پروژه دست اندازی به مرزهای ایران ۱۹ ماه پس از پیروزی انقلاب اسلامی آغاز شد. فکر تکه تکه شدن ایران از ذهن هر ایرانی که گذشت به پا خاست، تصمیم گرفت تا مقابل جنگی که به ایران تحمیل شده بود سینه سپر کند.
پشتیبانی از جنگ کار بسیار سنگینی بود و بدون جهاد و ایثار افراد پشت جبهه و حمایت های مردمی ممکن نبود. وزارتخانه های زیادی برای حضور در این دفاع مامور شدند، همگی کار سختی پیش رو داشتند. شاید بتوان گفت حلقه اتصال دستگاه ها، فرمانده ها و تمام کسانی که در جنگ حضور داشتند، «ارتباط» بود؛ ارتباطی که وزارت پست، تلگراف و تلفن سابق باید از آن حراست می کرد.
تنها راه ارتباطی نیروهای مردمی، انتظامی، بسیج، ارتش و سپاه که به جبهه ها اعزام می شدند با شهرهای دیگر و خانواده های شان، تلفن های ثابت بود.

**بیشترین آمار شهدا، جانبازان و ایثارگر بین سازمان ها
مدیرکل روابط عمومی و امور بین الملل شرکت مخابرات ایران روز جمعه در گفت و گوی اختصاصی با خطرنگار، با اشاره به نقش و اقدامات مخابرات در زمان جنگ گفت: آن سالها نیروهای مخابرات در قالب گروه های مختلف در فاصله های زمانی معین به جبهه اعزام می شدند. به همین دلیل است که مخابرات با آمار ۱۴ هزار و ۹۰۰ بیشترین میزان شهدا، جانبازان و ایثارگران کشور در سازمان های دولتی را به خود اختصاص داده است؛ بیشترین نیروهای ما در عملیات رمضان، مرصاد و کربلای ۵ به شهادت رسیدند.
محمدرضا بیدخام افزود: در دوران دفاع مقدس چند موضوع بود که باید آن ها را بر اساس اولویت ها مدنظر قرار می دادیم؛ اولویت نخست حفظ و پایداری خطوط ارتباطی بود. با توجه به حملات متعددی که از سوی دشمن انجام می شد، سایت های مخابرات به ویژه در استان های مرزی مانند خوزستان، ایلام و کرمانشاه به دفعات مورد حمله قرار می گرفت و از بین می رفت؛ در حالی که حفظ ارتباط در آن جا برای ما حیاتی بود.
وی ادامه داد: پرسنل مخابرات که در جبهه بودند به سرعت برای تعمیر و مناسب سازی زیرساخت های مخابراتی وارد محل های آسیب دیده می شدند و زیرساخت های مناسب برای برقراری ارتباط را مهیا می کردند، در بین مراکز مخابراتی بیشتر از همه سایت هایی که در آبادان، اهواز و دزفول قرار داشتند بیشتر مورد حمله هوایی و موشکی قرار گرفتند.

**تعمیر زیرساخت ها
بید خام گفت: بحث دیگر در کنار تعمیر سایت های مخابراتی، افزایش کانال های ارتباطی شهری بود. رزمندگان می خواستند با خانواده هایشان تماس بگیرند و نیاز بود که ارتباطات ارتقا پیدا کند. کانال های ارتباطی بین شهری ما مرتب آسیب می دید و تعمیر آن ها برعهده نیروهای مخابرات بود.
«یادم است گاهی صف های چند متری تشکیل می شد برای این که بتوانند تنها چند دقیقه با خانواده هایشان تماس بگیرند و حال شان را بپرسند. حال و هوای بچه های جنگ پس از این تماس ها دیدنی بود. دلتنگی ها رفع می شد. حفظ این ارتباط بود که به روحیه رزمنده ها و خانواده های شان کمک شایانی می کرد.»
وی افزود: علاوه بر سایت های اصلی و پرظرفیت، گاهی اوقات برای اینکه ارتباط رزمنده ها با خانواده و فرمانده ها با شهرهای دیگر قطع نشود، مراکزی را تحت عنوان مراکز «کم ظرفیت» در لایه های دوم و سوم جبهه راه اندازی می کردیم تا ارتباط آن ها قطع نشود.

**نقش بیسیم چی ها در عملیات
بیدخام گفت: بیسیم چی ها جزو نیروهای بسیج، سپاه یا ارتش بودند، البته از همکاران مخابرات نیز در آن بخش حضور داشتند، اما زیرساخت های بیسیم ارتباطی با شرکت مخابرات نداشت آنها فرکانس هایی را می گرفتند و ارتباط شان را برقرار می کردند؛ در عملیات ها، نقش اصلی با بیسیم چی ها بود.
وی ادامه داد: ارتباط های محلی داخل یک خط، معمولا به وسیله بیسیم ها انجام می شد، اما به محض اینکه یک لایه از خط عقب می آمدی، حرف اول و آخر در برقراری ارتباط را مخابرات می زد و نقش خود را نشان می داد.
مدیرکل روابط عمومی و امور بین الملل شرکت مخابرات ایران گفت: تعداد زیادی از نیروهای فنی مخابراتی، در نقش یک بیسیم چی به خوبی ظاهر می شدند. چرا که با دیتابیس ها کاملا آشنا بودند.
وی تصریح کرد: در پادگان های نظامی ارتش، بسیج و سپاه کل ارتباطات با داخل و بیرون شهر از طریق مخابرات انجام می شد. حمایت آن ها تنها به خدمات مخابراتی محدود نمی شد، گاهی اوقات کارمندان ما چند روز حقوق خودشان را برای یاری رساندن به رزمنده ها در اختیار آن ها قرار می دادند.

** نگاهی به ۴۰ سال عملکرد شرکت مخابرات ایران
شرکت مخابرات ایران ضمن خدمت‌رسانی در حوزه‌‏های ثابت، سیار و دیتا به ده‌ها میلیون مشترک در دورترین نقاط میهن اسلامی، خود را موظف به بسترسازی برای توسعۀ ارتباطات مخابراتی کشور می‌داند و در طول ۴۰سال پس از انقلاب اسلامی، کوشیده ارتباط را به صورت فراگیر در تمام نقاط کشور گسترش دهد و در این راستا خدمات باکیفیتی به مخاطبان و مشتریان ارائه کرده که از جمله آنها به موارد زیر می توان اشاره کرد.
۱) پایداری ارتباطات در دوران دفاع مقدس
۲) تبدیل شبکه و زیرساخت آنالوگ به دیجیتال
۳) ۱۱۰ میلیون مشترک تلفن ثابت و همراه
۴) تعداد هفت میلیون مشترک اینترنت پرسرعت
۵) ایجاد شبکه ۱۶۰ هزار کیلومتری فیبر نوری (تانوما) و ظرفیت سازی برای ۱٫۷ میلیون مشترک
۶) دسترسی ۵۱ هزار روستا به تلفن ثابت و ۱۵ هزار روستا به اینترنت پرسرعت
۷) ارتقاء جایگاه شرکت مخابران ایران در فضای بین المللی
۸) حذف کدهای بین شهری در سال ۱۳۹۳ و کاهش تعرفه مکالمات
۹) ایجاد زیرساخت دولت الکترونیک و خدمات غیرحضوری
۱۰) همگامی با تکنولوژی دنیا
۱۱) توسعه زیرساخت های لازم برای ایجاد شبکه ملی اطلاعات
۱۲) تامین زیرساخت مورد نیاز اپراتورها و سازمان ها
علاوه بر این دستاوردها شرکت مخابرات در این سال ها توانست تقدیرنامه های بین المللی از ITU در توسعه ارتباطات روستایی و یونسکو در توسعه ارتباطات روستایی را دریافت و استاندارد ارزش آفرین برند ISO10668 را کسب کند.
از دیگر افتخارات شرکت ملی مخابرات می توان به کسب رتبه نخست گروه ارتباطات مخابرات در رتبه بندی IMI اشاره کرد. مدتی قبل مخابرات ایران به عنوان قدرتمندترین شرکت مخابرات غرب آسیا از طرف ITU انتخاب شد و مانند همیشه در حال گسترش فعالیت های مربوط به مسئولیت های اجتماعی مطابق با استانداردهای جهانی است.
**م.ش**۱۴۴۰

انتهای پیام /*


علمی آموزشی


چهل سالگی انقلاب


اداره مخابرات


جنگ تحمیلی

نظرات بسته شده است.