از علاقه مندان به فعالیت در حوزه های مختلف خبری دعوت به همکاری می نماید

کد خبر : 79706

66 بازدید

رئیس سازمان فضایی امروز یکشنبه و همزمان با روز ملی فناوری فضایی در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات از انتخاب ایران به مدت یک سال به عنوان هماهنگ کننده موضوعات فضایی گروه ۷۷ یا به نوعی نماینده این گروه در کمیته استفاده صلح آمیز از فضای سازمان ملل متحد (کوپوس/Committee on a Peaceful Uses of […]

رئیس سازمان فضایی امروز یکشنبه و همزمان با روز ملی فناوری فضایی در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات از انتخاب ایران به مدت یک سال به عنوان هماهنگ کننده موضوعات فضایی گروه ۷۷ یا به نوعی نماینده این گروه در کمیته استفاده صلح آمیز از فضای سازمان ملل متحد (کوپوس/Committee on a Peaceful Uses of Outer Space: 2019) خبر داد.
مرتضی براری با اشاره به پیشرفت های ایران در سال های اخیر در زمینه فضایی گفت: این اولین بار است که پس از پیروزی انقلاب اسلامی، جمهوری اسلامی ایران این وظیفه را برعهده می گیرد.
به گزارش خطرنگار، گروه ۷۷ که امروز ۱۳۴ کشور در حال توسعه را دربر می گیرد، یکی از ائتلاف ها در سازمان ملل متحد است. این گروه با هدف تقویت منافع اقتصادی جمعی کشورهای عضو و ایجاد ظرفیتی برای گفت وگو با حضور ۷۷ کشور در سال ۱۹۶۴ تشکیل شد و بر اساس اطلاعات پایگاه اطلاع رسانی این گروه، از نوامبر ۲۰۱۳ مشتمل بر ۱۳۴ عضو به علاوه چین بوده است. مقر آن در نیویورک قرار دارد، فلسطین ریاست دوره را برعهده دارد و ایران نیز عضو این گروه است.
کمیته استفاده صلح آمیز از فضا یا کوپوس نیز در سال ۱۹۵۹ و کمی بعد از پرتاب ماهواره روسی اسپوتنیک تاسیس شد. این کمیته از ابتدا به عنوان واحدی تخصصی در دبیرخانه سازمان ملل متحد و بر اساس قطعنامه ۱۴۷۹ مجمع عمومی در ۱۳ دسامبر ۱۹۵۸ تشکیل شد.
هدف از تاسیس این کمیته بازبینی و بررسی محدوده همکاری های بین المللی در استفاده صلح آمیز از فضا، طراحی برنامه ها در این زمینه و تشویق انجام تحقیقات مستمر، همچنین اطلاع رسانی در زمینه موضوعات فضایی و بررسی و ارائه راه حل برای مشکلات حقوقی ناشی از تحقیقات و کشف ها در فضاست.
دفتر امور فضا در سازمان ملل متحد (UNOOSA) دبیرخانه این کمیته است، همه مدارک مرتبط با کمیته و زیرکمیته ها، همچنین کمیته های فرعی و زیرکمیته های علمی و فنی و حقوقی را می توان در نشانی اینترنی http://www.unoosa.org این دفتر یافت که در وین واقع شده است.
براری همزمان با روز ملی فناوری فضایی با تاکید بر اهمیت پیشرفت در زمینه فضا و ادامه تحقیقات گفت: مراکز تحقیقاتی ما از دهه ۷۰ شکل گرفتند و ساخت ماهواره از اواسط دهه ۷۰ آغاز شد. امروز با افتخار اعلام می کنم که رتبه اول منطقه در حوزه هوا فضا هستیم. مهم ترین برنامه ما در چهل سالگی انقلاب این است که بتوانیم این چرخه را در راستای حل مشکلات کشور به کار بگیریم.
علمی**۹۱۵۷**۱۴۴۰

انتهای پیام /*


علمی آموزشی


علم و فناوری ایران


فناوری فضایی


کوپوس

نظرات بسته شده است.