از علاقه مندان به فعالیت در حوزه های مختلف خبری دعوت به همکاری می نماید

کد خبر : 79406

94 بازدید

به گزارش روز دوشنبه گروه علمی خطرنگار، از معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری، تانک‌های قدیمی، تجهیزات نظامی و ادوات جنگی ساکن و بی حرکت در این باغ سرسبز جاخوش کرده است. اما کمی آن‌سوتر و در سالن نمایشگاه باغ‌موزه دفاع مقدس، غوغایی برپاست، این سو نمایانگر هشت سال افتخار آفرینی یک برهه از زمان ایران […]

به گزارش روز دوشنبه گروه علمی خطرنگار، از معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری، تانک‌های قدیمی، تجهیزات نظامی و ادوات جنگی ساکن و بی حرکت در این باغ سرسبز جاخوش کرده است. اما کمی آن‌سوتر و در سالن نمایشگاه باغ‌موزه دفاع مقدس، غوغایی برپاست، این سو نمایانگر هشت سال افتخار آفرینی یک برهه از زمان ایران است و کمی آن‌سوتر، نمایشی از افتخاراتی پر تلألو از زمان اکنون.
تلاش برای حفظ و صیانت از غرورمان، افتخار و توانمان به ثمر نشسته است و امروز درخت امیدبخش انقلاب اسلامی با بذر تلاش، یادآوری و درس‌آموزی گذشته میوه شیرین‌اش را پیشکش جامعه کرده است. نمایشگاه دستاوردهای چهل ساله انقلاب اسلامی در کنار تمامی رخ‌نمایی‌ها و افتخارآفرینی‌ها میزبان یک بخش ویژه است، شرکت‌های دانش‌بنیان، سپهر اقتصاد کشور را روشن‌تر کرده‌اند و تعدادی از پرشمارشان، دستاوردهایشان را به این نمایشگاه آورده‌اند.
سال‌های محدودیت و محرومیت‌های مغرضانه راه را برای پیشرفت فناوری و دانشی اگرچه ناهموار، اما سد نکرده است روند تجهیزات آزمایش گاهی دانش‌بنیان که نشان ایران‌ساخت دارند، گواه این حقیقت. جمعی از شرکت‌های دانش‌بنیان سازنده این تجهیزات، ساخته‌هایشان را در این نمایشگاه که به همت ستاد فرهنگسازی اقتصاد دانش بنیان بر پا شده است عرضه می‌کنند.

**گام گذاشتن در صنعت حرارت
آترا حرارت‌سازان شرکت دانش‌بنیانی است که با تجهیزاتی چون کوره‌های آسانسوری، به این نمایشگاه آمده است. به گفته فریدون کاویانی مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان، تجهیزات آزمایشگاهی حرارتی نیاز عمده صنایع گوناگون است و ضرورت ساخت داخلی تجهیزات این حوزه حیاتی محسوب می‌شود.
این فعال فناور عنوان می‌کند محصولات این شرکت ‌دانش‌بنیان در حیطه تجهیزات حرارتی محدود به دستگاه‌های آزمایشگاهی نیست و تجهیزات دقیق‌سازی(کالیبراسیون)، آون‌های وکیوم حرارتی کوره‌های صنعتی بخشی از محصولاتی است که تعدادی از آن‌ها در معرض دید بازدیدکنندگان نمایشگاه قرار دارد.

**بومی سازی دستگاه اندازه گیر کیفی و کمی
نادر شکوفی فعال فناور دیگری است که محصولات دانش‌بنیان شرکت‌اش را به این نمایشگاه آورده است. او درباره این محصول دانش‌بنیان می‌گوید: دستگاه‌های آنالیز طیف سنجی بخش قابل توجهی از نیاز آزمایشگاهی به شمار می‌رود و دانشگاه‌ها، مراکز تحقیقاتی و پژوهشی و همچنین دانشگاه مشتری عمده این محصولات هستند.
شکوفی با بیان این‌که آشکارسازها در اشکال ماوراء بنفش و مرئی، اکنون با تکیه به نانوفناوری و توسط این شرکت دانش‌بنیان تولید می‌شود، افزود: نمونه ماوراء بنفش (UV) این دستگاه، با اندازه گرفتن میزان جذب الکترومغناطیسی آن ماده آنالیز را انجام می‌دهد. به طور کلی این دستگاه در اندازه گرفتن کیفی و کمی بازه وسیعی از مواد کاربرد دارد و اکنون در کشورمان بومی‌سازی شده است.

**یک دستگاه اشعه ایکس بومی برای نخستین بار
نوید نجات‌بخش فعال فناور که با دستگاه اشعه ایکس کامیونی در نمایشگاه دستاوردهای چهل‌ساله انقلاب اسلامی حضور دارد درخصوص اهمیت این دستگاه ایران‌ساخت می‌گوید: جلوگیری از قاچاق کالا برای حفظ اقتصاد کشور از آسیب‌ها و کمک به تولید داخلی اهمیت غیرقابل انکاری است، از این رو دستگاهی ساختیم تا بررسی و اسکن کالاها و کانتینرهای ورودی گمرک را با کیفیتی بالا انجام دهد.
به گفته این فعال دانش‌بنیان، در حالی که واردات هر نمونه از این دستگاه که دانش فنی و زیر و بم آن تا پیش از این در اختیار خارجی‌ها بود، بالغ بر ۴۰ میلیارد تومان هزینه داشت، اما اکنون با توید این دستگاه در داخل کشور، ضمن جلوگیری خروج ارز و تولید با کیفیتی هم‌پای نمونه خارجی، زمینه صادرات و ارزآوری نیز وجود دارد.
بیش از ۴۰ شرکت و محصول دانش‌بنیان با دستاوردهای خود در باغ موزه دفاع مقدس حضور دارند. حضور این فعالان در باغ موزه دفاع مقدس، ترکیب خاص و بدیع است از نهال نوپای انقلاب که به قیّم فداکارای‌های جوانان تلاش‌کر به درختی تنومند و پربار بدل شده، میوه‌های نوبرانه و شیرین‌اش را به مدد نسل تازه‌ای از این جوانان و در قالب دستاوردهای دانش‌بنیان عرضه داشته است.
دستاوردهای علمی و فناوری چهل ساله انقلاب اسلامی به همت معاونت علمی و کمیته کشوری علم و فناوری ستاد بزرگداشت چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی در باغ موزه دفاع مقدس در معرض دید عموم درآمد. این نمایشگاه تا ۲۲ بهمن ماه سال جاری پذیرای علاقمندان است.
علمی ** ۱۸۳۶ **

انتهای پیام /*


علمی آموزشی


نمایشگاه دستاوردهای دانش بنیان


باغ موزه دفاع مقدس


چهل سالگی انقلاب

نظرات بسته شده است.