از علاقه مندان به فعالیت در حوزه های مختلف خبری دعوت به همکاری می نماید

کد خبر : 74484

22 بازدید

به گزارش روز جمعه خبرنگار گروه دانشگاه خطرنگار، ، این اظهارات درنشست میزگرد اقتصادی اقتصادی با موضوع ریشه‌های بحران اقتصادی در ایران و راه‌های برون رفت از آن مطرح شد .سخنران اول این مراسم حسین راغفر اقتصاددان و عضو هیأت علمی دانشگاه الزهرا بود. وی گفت : همان طوری که مطلع هستید بازار های دیگر […]

به گزارش روز جمعه خبرنگار گروه دانشگاه خطرنگار، ، این اظهارات درنشست میزگرد اقتصادی اقتصادی با موضوع ریشه‌های بحران اقتصادی در ایران و راه‌های برون رفت از آن مطرح شد .
سخنران اول این مراسم حسین راغفر اقتصاددان و عضو هیأت علمی دانشگاه الزهرا بود. وی گفت : همان طوری که مطلع هستید بازار های دیگر جذابیت بیشتری نسبت به بخش صنعت و تولید پیدا کرده و همین مسئله باعث شده که رواج دلالی ارز و سکه و ربا خواری تحت عنوان سود های بانکی بسیار جذاب باشد.
وی افزود: وقتی چارت‌ها و نمودارهای موجود را بررسی می‌کنیم نسبتی که بخش خدماتی به بخش صنعتی دارد این امر را نشان می‌دهد که در مورد رواج صنعت و پرداخت به مسئله صنعت بسیار ضعیف عمل می‌کنیم و عملاً بخش تولیدی به بخش کار آمدی در کشور ما تبدیل نشده است.
این اقتصاددان در ادامه گفت: ولی به چارت هایی که میانگین تورم نسبت به رشد قیمت های مسکن و زمین و همین طور اجاره را می بینیم از سال ۱۳۸۴ تا۱۳۹۵ تورم حدود ۳۹ برابری، قیمت زمین رشد ۱۰۷ برابری، مسکن رشد ۷۴ برابری و اجاره رشد ۶۳ برابری داشته است. یعنی زمینی که هیچ گونه فعالیت اضافی بر روی آن انجام نشده تنها با سفته‌بازی و دلالی رشد قیمت بیشتری را حتی نسبت به روند مسکن که خود یک فعالیت حداقلی تولیدی دارد، نشان می‌‌دهد.
این استاد دانشگاه ادامه داد: فقط حوزه مسکن این مشکل را نشان‌ نمی‌دهد بلکه همه بازار های فرعی این اصل را نشان می‌دهند که جذابیت بیشتری نسبت به جذب پول برای صنعت دارند. همین مسئله باعث شده کشور از لحاظ صنعتی عقب بماند.
راغفر مشکل دیگر را این گونه عنوان کرد: فعالیت هایی است که بر پایه دانش و تکنولورژی و دارای سود هنگفت برای بخش صنعت است. همان طور که می‌دانید شرکت های تراز اول جهان در عصر حاضر در این زمینه های کاری فعالیت می‌کنند چرا که مواد مصرفی برای تولید قطعاتی که تولید می‌کنند اساساً زیر ۳٫۲ درصد از سهم قیمت نهایی را که‌ به مشتری عرضه می‌شود، داراست و اغلب پولی که دریافت می‌کنند بابت دانشی و تکنولوژی است که به کار می‌برند.
این اقتصاددان در پایان صحبت‌های خود خاطرنشان کرد: دانش بنیان نبودن کشور باعث شده با وجود نیروی کار ارزان و همچنین فراوانی منابع مختلف در کشور، نتوانیم در زمینه تکنولوژی هم فعالیت خاصی انجام بدهیم.

** چالش های اقتصادی کشور
سخنرانی بعدی این میزگرد پرویز صداقت اقتصاددان و پژوهشگر اقتصادی بود ، وی گفت: چالش‌های اقتصادی پیش روی ما کاملاً به این مسئله ربط دارد که ما قوانین محکمی در مقابل فسادهای دلالی و زمین‌خواری نداریم چرا که در واقع نمایندگان مجلس هر بار که قوانینی در این زمینه به رای گذاشته شده به دلیل آنکه خود در این قوانین ذی نفع بوده‌اند وضع مالیاتی سنگین در مقابل این دلالی‌ها را رد کرده‌اند؛ در حالی که اکثریت جامعه موافق این حرکت بوده‌اند.
پرویز صداقت در ادامه به مثال‌هایی در این زمینه اشاره کرد و در باره راه حل ها گفت : زمین خواری‌ها، جنگل‌خواری‌ها و خیلی از این موارد که خیلی بارز در استان‌های گیلان و مازندران به صورت عینی می‌بینیم دسته‌ای از این موارد هستند و در صورت وجود قوانینی نظیر مالیات اضافه بر درآمد باعث می‌شد که خیلی از این مسائل و دلالی به کلی جمع شوند و ما شاهد این مسائل نباشیم.
این اقتصاددان در ادامه به مسئله خام‌فروشی نفت و مواد معدنی اشاره کرد و گفت: بحث دیگر خام فروشی مواد نفتی و حتی معدنی ما به کشور های دیگر است که ما این مواد خام را به کشورهای دیگر صادر می‌کنیم و دوباره فرآورده این مواد را چون احتیاج داریم وارد می‌کنیم که ضرر بسیار زیادی به بدنه اقتصاد کشور می‌زند در صورتی که اگر زیر ساخت لازم در کشور فراهم شود امکان دستیابی به این فراورده ها بسیار بالاست و با توجه به منابع بسیار زیاد در این بخش‌ها حتی می‌توان صادرات بسیار زیادتری در این بخش‌ها داشت.
وی در ادامه عنوان کرد: مسئله دیگر مقدار صادرات کشورهای مختلفی است که با آمریکا و ایران روابط اقتصادی دارند که نشان دهنده این موضوع است به هیچ وجه این موضوع و این اختلاف فاحش صادرات بین ایران و آمریکا قابل مقایسه نیست و هیچ کدام از کشورهای جهان حاضر به فدای حتی گوشه کوچکی از بازار خود برای ایران نیستند چرا که سهم ایران از این سفره بسیار اندک است.
صداقت در انتها خاطرنشان کرد: راه هایی که در واقع می‌توان در مورد این مسائل ارائه داد پیشرفت‌های دانش بنیان است که در توسعه اقتصادی کشور و همراهی بدنه کشور با این جریان می‌تواند باعث پیشرفت علمی و دانش تولیدی بشود تا هم با توجه به تحریم‌های آمریکا و عدم دسترسی به منابع خارجی به تولید ملی برسیم و هم اینکه دچار خام فروشی نشویم و بتوانیم با منابع سرشار خود سهم خوبی از بازار را به سمت بازار کشور خودمان وابسته کنیم.
یادآور می شود : دانشجویان در این مراسم با در دست داشتن پلاکاردهایی از معلمان و کارگران حمایت کردند.
**م .م **۱۶۰۱**

انتهای پیام /*


اقتصاد


اقتصاد


دانش بنیان


کارشناسان

نظرات بسته شده است.