از علاقه مندان به فعالیت در حوزه های مختلف خبری دعوت به همکاری می نماید

کد خبر : 74083

87 بازدید

محمد جواد دهقانی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه خطرنگار، به ارائه آماری از رقم مشارکت ایران در تحقیقات علمی با سایر کشورها پرداخت و ادامه داد: در ایران میزان بهره مندی از دیپلماسی علمی و دستاوردهای مشترک کشورهای دیگر حدود ۲۳ درصد است و ۷۷ درصد از تولیدات علمی توسط […]

محمد جواد دهقانی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه خطرنگار، به ارائه آماری از رقم مشارکت ایران در تحقیقات علمی با سایر کشورها پرداخت و ادامه داد: در ایران میزان بهره مندی از دیپلماسی علمی و دستاوردهای مشترک کشورهای دیگر حدود ۲۳ درصد است و ۷۷ درصد از تولیدات علمی توسط محققان کشورمان و به تنهایی انجام می شود.
وی در این باره توضیح داد و گفت: اگر محققان کشوری در تولید مقالات، صرفاً از نتایج و دستاوردهای پژوهشی خود بدون توجه به دستاوردهای سایر کشورها بهره ببرند، به این معنی است که هیچ ارتباط و شبکه علمی خاصی بین کشورها وجود ندارد.
دهقانی اظهار کرد: ممکن است درصد تولید مقالات در کشوری بدون همکاری با سایر کشورها ۷۰ درصد باشد که رقم خوبی به نظر نمی رسد؛ به عبارت دیگر تحقیقات پژوهشی با وابستگی ۷۰ درصدی سازمانیِ صرفاً یک کشور به سرانجام رسیده است.
سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام(ISC) میزان همکاری های مشترک علمی را در کشورهای پیشرفته دنیا بیان کرد و افزود: بیش از ۶۰ درصد تحقیقات پژوهشی و تولید مقاله در کشورهای پیشرفته با مشارکت دو کشور است.
رئیس مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علم و فناوری با تاکید بر اینکه شبکه علمی به معنای انسجام بخشی پژوهش و تحقیقات کشورها به صورت مشترک است، خاطرنشان کرد: مشارکت و دیپلماسی علمی در سند سیاست های کلان علم و فناوری، مورد توجه مسئولان این حوزه است.
دهقانی تاکید کرد: ایران به منظور مطابقت با استانداردهای دنیا، باید با تحقیقات مشترک و همکاری های بین المللیِ سایر کشورها همراه باشد.
**۹۴۹۲**۱۵۸۴

انتهای پیام /*


علمی آموزشی


شبکه علمی


تولید مقاله


محمد جواد دهقانی

نظرات بسته شده است.