از علاقه مندان به فعالیت در حوزه های مختلف خبری دعوت به همکاری می نماید

کد خبر : 74060

76 بازدید

به گزارش خطرنگار، از مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، سورنا ستاری در آیین آغاز همکاری این معاونت و وزارت حفاظت محیط زیست آلمان با هدف توسعه اقتصاد کم‌کربن که با حضور سفیر آلمان در ایران برگزار شد، افزود: منابع غنی زیرزمینی و نیروی انسانی خلاق و توانمند دو مزیت سرزمینی […]

به گزارش خطرنگار، از مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، سورنا ستاری در آیین آغاز همکاری این معاونت و وزارت حفاظت محیط زیست آلمان با هدف توسعه اقتصاد کم‌کربن که با حضور سفیر آلمان در ایران برگزار شد، افزود: منابع غنی زیرزمینی و نیروی انسانی خلاق و توانمند دو مزیت سرزمینی ایران برای توسعه پایدار فناوری‌های انرژی و زیست محیطی است.
وی ادامه داد: مزیت های سرزمینی و ساختاری کشورمان در حوزه انرژی دو ویژگی مهم ایران است که به عنوان نخستین دارنده ذخایر هیدروکربنی جهان و سومین تولید کننده گاز دنیا بخش قابل توجهی از ظرفیت جهانی در حوزه انرژی و محیط زیست را به خود اختصاص داده‌ایم.
ستاری با بیان اینکه توانمندی ایران در حوزه نیروی انسانی خلاق قابل توجه است، گفت: ایران با دارا بودن بیش از ۴ میلیون دانش آموخته، همپای پیشرفته ترین کشورهای جهان فارغ التحصیل مهندسی تربیت می کند. این ظرفیت از دانشگاه ها که شامل جامعه و بازار کار می ‌شود، فرصت بالقوه قابل توجهی را برای کسب و کارهای دانش بنیان و خلاق حوزه انرژی در اختیار ایران قرار می دهد.

*** رونق بازار انرژی و محیط زیست‌ با ورود دانش‌بنیان‌ها
رئیس بنیاد ملی نخبگان با تأکید بر ضرورت کسب و کارهای دانش بنیان فناور برای شکوفایی ظرفیت عظیم ایران در حوزه انرژی، محیط زیست و رونق بازار این حوزه‌ها گفت: انرژی دارای مشکلات متعددی است که پرداخت یارانه ‌های هنگفت توسط دولت، قیمت انرژی را کاهش داده و زمینه سوء استفاده و قاچاق این ظرفیت ارزنده را فراهم آورده است؛ غافل نیستیم و باید با ایجاد ساز و کارهای جدید زمینه حضور شرکت های دانش بنیان و فناور در حوزه انرژی فراهم شود.
وی پیشرفت ایران در رونق کسب و کارهای دانش بنیان و استارتاپ ها را یادآور شد و افزود: ایران در حوزه استارتاپ ها گام‌های بلندی پیموده است و بزرگ ترین کسب و کارهای فناور در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات و شرکت های دانش ‌بنیان حوزه فناوری های پیشرفته منطقه، متعلق به ایران است که این توانمندی می تواند در خدمت خلق ارزش افزوده و اشتغال با توسعه کسب و کارهای دانش بنیان و فناور قرار بگیرد.
معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری ضمن ابراز امیدواری به توسعه همکاری مشترک میان ایران و آلمان و رونق کسب و کارهای فناور و دانش بنیان انرژی و محیط زیست گفت: معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری عزم خود را برای حمایت از روند همکاری های مشترک جزم کرده است و امیدواریم با همکاری طرف آلمانی به پیشرفت‌های قابل توجهی در این حوزه دست پیدا کنیم.

*** توسعه همکاری‌های فناورانه آلمان و ایران در حوزه انرژی
میکاییل کلور برشتولد سفیر آلمان در ایران، در این مراسم با اشاره به گسترش همکاری ‌های دو کشور در حوزه فناوری‌های بهینه ‌سازی انرژی و زیست ‌محیطی گفت: پس از برجام وزارت محیط زیست آلمان در ایران فعال شد و سفرهای متعهدی بین دو کشور انجام گرفت و این پروژه یکی از برنامه‌ها به شمار می‌رود.
سفیر کشور آلمان در ایران اظهار داشت: در راستای همکاری میان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و وزارت حفاظت محیط ‌زیست آلمان، این برنامه شکل گرفته است.
وی ادامه داد: تا سال ۲۰۲۱ بودجه ۳ و نیم میلیون یورویی برای این پروژه در نظر گرفته شده است.
برشتول، با اشاره به گام‌های جدی آلمان در توسعه فناوری ‌های بهینه‌ سازی انرژی گفت: موضوع بهینه سازی انرژی اهمیت بسیاری دارد. آلمان سال‌های زیادی تلاش هایی را برای بهینه سازی مصرف انرژی داشته است، مازاد انرژی مصرف نشده در ایران قابلیت مصرف دوباره و صادرات را دارد و بهینه سازی انرژی در آلمان سبب پایین آمدن مصرف انرژی و ایجاد روند جدید در مصرف انرژی شده است.
وی با اشاره به کاهش ۲۰ درصدی مصرف انرژی تا سال ۲۰۵۰ گفت: حمایت آلمان در رابطه با ایران با بهینه سازی مصرف انرژی بیان کننده برنامه توسعه مستمر سازمان ملل تا سال ۲۰۲۰ است و از ژانویه آینده آلمان عضو غیر ثابت در شورای سازمان ملل خواهد شد؛ زیرا حفظ محیط زیست برنامه اصلی ما در سازمان ملل است.
سفیر آلمان در ایران، روابط گسترده و مستحکم دو کشور را یادآور شد و گفت: آلمان به طور عمده در امضا شدن برجام دخیل بود؛ اطمینان می دهم که به ارزش بالای این معاهده ایمان داریم و تمام تلاش خود را برای ادامه‌ این معاهده مهم و بین‌المللی صرف می‌کنیم.
وی با ابراز تأسف نسبت به خروج آمریکا از معاهده برجام و انجام دوباره تحریم ها گفت: بر این باور هستیم که تحریم ثانویه آمریکا برخلاف قوانین بین المللی است. ایران وظایف خود را انجام داده و آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای، ۱۲ بار این موضوع را تاکید کرده است و آمریکا باید به برجام پایبند بماند.
برشتول به پایبندی کشورهای اتحادیه اروپا از جمله آلمان به برجام، اشاره کرد و افزود: هفته گذشته نشان مثبتی داشته ایم و پس از یک هفته از تحریم آمریکا هیئت متوسط و تعیین کننده به ایران سفر کرد و مدیریت آن را یک بعد سیاسی عمده برعهده داشت و اتحادیه اروپا نشان داد که در رابطه با برجام ثابت قدم است و به اتفاق ۲۸ کشور اروپا با یک پیام واحد داریم.
وی افزود: پیام ما مبنی بر اینکه به این معاهده پایبند می مانیم واضح است و در اروپا برای ایجاد ساختار جدید کار می‌کنیم تا تشکیلاتی که امنیت مالی را برقرار سازد، ایجاد کنیم.

*** انگیزه عمومی برای بهینه‌سازی انرژی بالا می‌رود
زینب حمیدزاده مدیر پروژه آغاز همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و وزارت حفاظت محیط زیست آلمان گفت: پیاده سازی طرح بازار بهینه سازی انرژی و محیط زیست پیاده سازی ساز و کارهای مناسب و کارآمد برای جذب مشارکت حداکثری مردم، نیروی انسانی جوان و تحصیل کرده، بخش خصوصی، شرکت های خدمات انرژی و دانش بنیان برای رفع چالش های مهم جامعه و مسائل مرتبط با انرژی، آب و محیط زیست در دستور کار معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری بوده و سازماندهی و مدیریت تلاش های ملی برای حل مسائل کلان و ابر چالشها از شروع کار دولت یازدهم پیگیری شده است.
وی به تنظیم آئین نامه بازار بهینه سازی انرژی و محیط زیست در معاونت علمی و فناوری و پیشنهاد آن به شورای عالی انرژی اشاره کرد و گفت: مصوبه این آیین‌نامه در اسفند ۱۳۹۶ ابلاغ شد که براساس این مصوبه انرژی صرفه جویی شده بر اثر اقدامات مصرف کننده و بخش خصوصی قابل فروش به بخش ها و مصرف کنندگان با تعرفه بالا خواهد بود.
حمیدزاده ادامه داد: اجرای این طرح سبب می‌شود توجیه اقتصادی طرح‌ها و پروژه های صرفه ‌جویی و بهینه سازی انرژی، افزایش یابد و انگیزه اقتصادی بالا برای مردم و بخش خصوصی شکل گیرد که براساس ساز و کار بازار و در چارچوب بازار بورس انرژی و در محیط شفاف و رقابتی خواهد بود.
علمی ۹۰۱۴**۱۵۸۴

انتهای پیام /*


علمی آموزشی


محیط زیست


معاونت علمی


انرژی

نظرات بسته شده است.