از علاقه مندان به فعالیت در حوزه های مختلف خبری دعوت به همکاری می نماید

کد خبر : 74033

134 بازدید

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خطرنگار، ، سیدرضا نقیب السادات روز چهارشنبه در روز دوم همایش «یکسال پس از زلزله کرمانشاه: تجربه ها و سیاست ها» درباره آسیب شناسی عملکرد رسانه ها اظهار کرد: تهدید، غافلگیری و فشار زمانی را سه ویژگی اصلی موقعیت بحران دانست.وی در این همایش که در دانشگاه علامه طباطبایی برگزار […]

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خطرنگار، ، سیدرضا نقیب السادات روز چهارشنبه در روز دوم همایش «یکسال پس از زلزله کرمانشاه: تجربه ها و سیاست ها» درباره آسیب شناسی عملکرد رسانه ها اظهار کرد: تهدید، غافلگیری و فشار زمانی را سه ویژگی اصلی موقعیت بحران دانست.
وی در این همایش که در دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد ، گفت : در زلزله سال گذشته کرمانشاه با وجود این ویژگی ها اما بازهم مردم غافلگیر شدند ، مصدوم و کشته های بسیاری برجای ماند اما رسانه های رسمی آن طور که باید به پوشش اخبار این مناطق اقدام نکردند.
نقیب السادات با اشاره به علاقه افراد برای مشاهده تصاویر اخبار در شرایط بحران یادآور شد: در حال حاضر یک چارچوب مشخص در خصوص اخبار بحران در حوزه روزنامه نگاری وجود ندارد.
وی افزود: رسانه ها باید چارچوب و مقررات مشخصی برای رفتار در شرایط بحرانی آماده کنند و توانایی خود برای ممقابله در شرایط بحرانی را به درستی بسنجند.
به گفته وی، نبود یکپارپکی در پوشش اخبار زلزله، فقدان مدیریت واحد در سازماندهی عملکرد رسانه در پوشش اخبار و ضعف همکاری مسئولان و نیروهای امدادی با رسانه های حاضر در صحنه از جمله ضعف های رسانه ها در پوشش اخبار زلزله کرمانشاه بود.
وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت : با توجه به احتمال وقوع مخاطرات طبیعی در کشور باید زمینه اطلاع رسانی به موقع و امکان سازماندهی خبرنگاران برای پاسخگویی به نیازهای آگاهی جامعه مهیا شود.
نقیب السادات افزود: رسانه ها در زلزله ۷٫۳ ریشتری کرمانشاه آن طور که باید اطلاع رسانی به موقع و جامع در حالی انجام ندادند که در تمامی ستادهای امداد و بحران یک ستاد خبری فعال است. پوشش اخبار زلزله کرمانشاه در واقع توسط شبکه های اجتماعی انجام شد.
این استاد دانشگاه ادامه داد: مردم بواسطه اخبار منتشره از احوال بازماندگان زلزله کرمانشاه لحظه ای مطلع شده و در جهت خدمات رسانی به این افراد اقدام می کردند.
نقیب السادات ، شبکه های اجتماعی را جایگزین رسانه های رسمی دانست و یادآور شد: با توجه به وارد شدن علایق شخصی افراد در اخبار و تحلیل های شبکه های مجازی نمی توان انتظار برآورده کردن وظایف یک رسانه رسمی را از فضای مجازی داشت.
نقیب السادات همچنین پیدایش شایعات در روزهای ابتدایی وقوع زلزله را ناشی از ضعف های رسمی دانست و گفت: شبکه های مجازی واقعیت ها را دستخوش تغییرات بسیاری می کنند و اگر رسانه های رسمی نتواند با این موضوعات مقابله کند مشروعیت عمل خود را زیر سوال می برند.
وی افزود: حضور نیافتن رسانه ها در صحنه، عدم پوشش دقیق رخدادها و نبود ارائه گزارش های کارشناسه در ساعات اولیه سبب شد که زمینه های شکل گیری بحران زلزله به درستی تشریح نشود.
**۹۴۹۱**۱۶۰۱**

انتهای پیام /*


علمی آموزشی


زلزله


همایش


سید رضا نقیب السادات

نظرات بسته شده است.