از علاقه مندان به فعالیت در حوزه های مختلف خبری دعوت به همکاری می نماید

کد خبر : 64072

58 بازدید

به گزارش روز سه شنبه خبرنگار گروه سیاسی خطرنگار، نخستین نشست اعضای شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان در سال ۹۷ شب گذشته و در حالی برگزار شد که گمانه زنی ها درباره ترکیب این شورا و تغییرات آن به اوج خود رسیده بود. در کنار این گمانه زنی ها اما میزان انتقادات از ساز و […]

به گزارش روز سه شنبه خبرنگار گروه سیاسی خطرنگار، نخستین نشست اعضای شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان در سال ۹۷ شب گذشته و در حالی برگزار شد که گمانه زنی ها درباره ترکیب این شورا و تغییرات آن به اوج خود رسیده بود. در کنار این گمانه زنی ها اما میزان انتقادات از ساز و کار، عملکرد و ریاست آن، گرچه موضوع تازه ای نبوده اما پر رنگ تر از همیشه مورد توجه است. با این حال به روال پیشین و البته با حضور چند چهره جوان و تازه ، نشست شورای سیاستگذاری اصلاح طلبان برگزار شد. احزاب اعتماد ملی، کارگزاران، اتحاد ملت، ندای ایرانیان، جمعیت زنان نواندیش در کنار شخصیت های حقیقی و قدیمی اصلاح طلب و همچنین چند چهره جوان و جدید در این نشست حضور داشتند.
در آستانه نخستین نشست شورا در سال ۹۷ برخی رسانه ها با طرح اسامی شماری از چهره های شاخص، از تغییرات بنیادین در ترکیب اعضای شورا خبر دادند. از دیگر سو برخی از اعضای کنونی شورای سیاستگذاری هم، درباره تغییرات سخن گفتند و این انتظارات از تغییرات را به بیشترین میزان رساند. این میان تکذیب حضور در شورا، از سوی اسامی مطرح شده، بر ابهامات افزود. سرانجام با برگزاری نشست شب گذشته مشخص شد که چهره ها و شخصیت های حاضر در نشست هیچ یک در فهرست شایع شده نبوده اند و تنها سه تن از چهره های نسل دوم اصلاحات در جلسه نخست سال ۹۷ حضور داشتند.

**ایده ای برای انسجام انتخاباتی
ایده تشکیل شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان در زمستان سال ۹۴ در حالی شکل گرفت که اصلاح طلبان در تکاپوی بازگشت به سطح نخست سیاست ورزی پس از رویدادهای سال ۸۸ بودند. البته دو سال پیشتر از این تکاپو یعنی در سال ۹۲ ، اعضای این شورا در انتخابات ریاست جمهوری یازدهم توانسته بود، چهره ای نزدیک به این جریان را در قوه مجریه مستقر کند و اکنون باید در قوه مقننه هم چنین مسیری طی می شد. لازمه موفقیت درعرصه انتخابات، وحدت نظر و عمل بود و ایده اشاره شده هم در جهت تحقق این وحدت در قامت شورای عالی سیاستگذاری اصلاحات نمود یافت.
اعضای این شورا را نمایندگان احزاب و چهره های حقیقی و حقوقی تشکیل دادند و قرعه ریاست به نام محمدرضا عارف معاون اول رییس دولت اصلاحات سید محمد خاتمی در دولت هشتم زده شد. اختلاف نظرها درباره این شورا از همان دوران تشکیل به گوش می رسید اما منتقدان ترجیح دادند بر آتش این شعله اختلاف ندمند تا بتوانند به پیروزی حداکثری در انتخابات مجلس امیدوار باشند. تاکتیکی که جواب داد و در تهران و بیشتر شهرها نامزدهای نزدیک به اصلاحات کرسی های بهارستان را در اختیار گرفتند. دو سال بعد نقش آفرینی این شورا به ویژه رهبر آن؛ در انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم توانست مطلوب اصلاحات را که حضور مجدد « حسن روحانی» در پاستور و اصلاح طلبان در شورای شهر بود، رقم زند.

** منتقدان و محورهای انتقاد
هجمه انتقادات به شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان پس از انتخابات ریاست جمهوری در بهار ۹۶ فزونی گرفت. عملکرد فراکسیون اصلاح طلبان مجلس به ریاست عارف، در سه سال گذشته نتوانست آن گونه که باید امید آفرین باشد. در شیوه و ساز و کار فهرست بندی برای انتخابات شورای شهر هم اما و اگرهای فراوانی مطرح بود و بیشینه آن متوجه برخی چهره های شورا. در یک سال گذشته لابیگری، تند روی و تک روی های فردی، عدول از اصول و بنیان های اصیل اصلاحات در مقاطع مختلف و کمرنگ شدن نقش احزاب و تشکل ها در شورا از جمله انتقادهایی بود که از زبان شخصیت ها و در نوشته های رسانه های منتقد بیشترین تکرار را به خود اختصاص داده است.
در برابر هر یک از این محورهای انتقادی، اعضای شورای عالی یا پاسخی از جنس سکوت داشتند، یا مصلحت هایی را می ‌اندیشیدند که از منظر منتقدان قابل درک و پذیرش نبود و یا شرایط سیاسی کشور را مناسب فعالیت دیگری مانند پارلمان اصلاحات نمی دانستند. موافقان ساز و کار کنونی شورای عالی، مصرانه تاکید دارند که با توجه به موفقیت های شورای سیاستگذاری در انتخابات گذشته ادامه کار این شورا ضروری و به نفع جریان اصلاح طلبی است.

** نامه نسل دوم برای اصلاح نسل اول اصلاحات
انتظار از آینده شورای سیاستگذاری که به نوعی آینده اصلاحات هم ضمیمه موفقیت آن بود، سبب شد که مجموعه انتقادات اشاره شده به همراه راهکارهای رفع مشکلات، به منظور بهبود عملکرد شورای عالی اصلاح طلبان، خردادماه سال جاری در قالب نامه ای از سوی یکصد نفر از چهره های نسل دوم اصلاح طلب، خطاب به رئیس دولت اصلاحات نوشته شود. نامه ای که مهمترین محورهای آن را انتقادات مطرح شده و انتظارهای این جمع صد نفره بود.
پس از این نامه مطالبات بدنه اصلاحات به ویژه نسل جوان آن از تغییر اعضا و حتی ساختار بیش از پیش در محافل سیاسی و رسانه ای مطرح شد و چهره ها و ساز و کارهای مختلفی برای آن تغییرات پیشنهاد. سر انجام انتظارها در سال ۹۷ به سر آمد و شورای عالی سیاستگذاری اصلاحات شب گذشته تشکیل جلسه داد. در این جلسه که با حضور چند چهره جوان و جدید برگزار شد، رئیس دولت اصلاحات هم از نیاز اصلاحات به ساختاری تازه و دمکراتیک سخن گفت. با توجه به اظهارنظرهای موجود در شبکه های مجازی، به نظر می رسد مجموعه تغییرات و تمهیدات اندیشیده شده در مسیر اصلاح شورای عالی چندان مورد استقبال قرار نگرفته است.

** پارلمان اصلاحات ایده ای با موانع بسیار
سید محمد خاتمی رییس دولت اصلاحات دوشنبه شب در جریان برگزاری نشست شورای عالی سیاست گذاری اصلاح طلبان بار دیگر ایده پارلمان اصلاحات را مطرح کرده و آن را نزدیک به مسیر دموکراسی دانست. این ایده اما برای رسیدن به مرحله عمل با موانع بسیاری روبروست و شاید ساختار فعلی شورای عالی سیاستگذاری یکی از همین موانع باشد. تحلیلگران عدم وجود زیر ساخت های سیاسی و عقیم ماندن فعالیت های حزبی در کشور را یکی از مهمترین موانع تشکیل پارلمان اصلاحات می دانند. از دیگر سو بسیاری از چهره های شاخص اصلاحات پس از انتخابات ۸۸ همچنان با مشکلات بی شماری در فعالیت های حزبی و اجرایی مواجه هستند. در نهایت موفقیت این نهاد در جامعه و استقبال توده های مردم، با توجه به مشکلات عموما اقتصادی این روزهای کشور و نیز با در نظر گرفتن اهرم های اجرایی بسیار محدود چنین پارلمانی، همچنان موضوعات و ابهامات مطرح شده از سوی فعالان سیاسی و حزبی است.
‌سیام**۹۴۰۲**

انتهای پیام /*


سیاسی


شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان


سید محمد خاتمی


محمدرضا عارف

نظرات بسته شده است.