از علاقه مندان به فعالیت در حوزه های مختلف خبری دعوت به همکاری می نماید

کد خبر : 53358

133 بازدید

به گزارش خطرنگار، با نگاهی گذرا به پارکها و تفرجگاهای شهر یاسوج خواهید دید که قلیان،زغال و تنباکو جزو جدایی ناپذیر تفریح جوانان و نوجوانانی است از جاه های دور و نزدیک که برای گذران اوقات فراغت خود را به طبیعت زیبا و سحر انگیز این شهر رسانده اند. قلیانی که در گذشته فقط در […]

به گزارش خطرنگار، با نگاهی گذرا به پارکها و تفرجگاهای شهر یاسوج خواهید دید که قلیان،زغال و تنباکو جزو جدایی ناپذیر تفریح جوانان و نوجوانانی است از جاه های دور و نزدیک که برای گذران اوقات فراغت خود را به طبیعت زیبا و سحر انگیز این شهر رسانده اند.
قلیانی که در گذشته فقط در قهوه خانه ها مصرف می شد هم اکنون در تفرجگاه ها دست به دست می چرخد که علاوه بر نابودی اکسیژن محیط زیستی که متعلق به همه افراد جامعه است، فضای فرهنگی- تفریحی خانواده ها به ویژه کودکان را زشت و نازیبا می کند.
اگرچه در قوانین جاری کشور استعمال دخانیات در اماکن عمومی منع شده و استفاده از آن به ویژه از سوی دختران در معرض دید عموم هنوز هم در بین جامعه ایرانی کاملا پذیرفته نیست اما این روزها کافیست سری به برخی مناطق گردشگری شهر یاسوج بزنید تا تعداد قابل توجهی از بانوان جوانان وحتی نوجوانان را در حال استعمال قلیان ببینید.

مضرات مصرف قلیان
به گفته متخصصان دود قلیان و سیگار تقریباً به تمام اعضای بدن فرد آسیب وارد می کنند به نحوی که براساس آمار های موجود مصرف قلیان و سیگار سالانه ۶۰ هزار ایرانی را به کام مرگ می کشانند.
یک متخصص بیماری های عفونی می گوید: قلیان نه تنها تمام چهار هزار ماده سمی و ۷۰ ماده سرطان زای موجود در سیگار را دارا است بلکه مونوکسید کربن بیشتری را نیز تولید می کند.
دکتر پروانه نیکبخت افزود: دود سیگار و قلیان عامل ۱۵ نوع سرطان است و پنج میلیون و ۳۰۰ هزار نفر در کشور روزانه آن را به کام خود فرو می برند .
وی بیان کرد: تحقیقات علمی نشان داده است که مصرف قلیان تاثیرات مضری بر دو عضو حیاتی ریه‌ها و قلب دارد. سرطان ریه، سرطان مری، بیماری انسدادی ریوی مزمن، آمفیزم، پایین بودن وزن هنگام تولد نوزاد، افزایش حملات آسم و ذات‌الریه از بیماری های مرتبط با کشیدن قلیان است.
نیکبخت عنوان کرد: برغم تصور عام دود قلیان به همان اندازه دود سیگار مضر و حاوی نیکوتین است به طوری که در یک جلسه ۶۰ دقیقه‌ای مصرف قلیان، فرد در معرض حجم دودی ۱۰۰ تا ۲۰۰ مرتبه بیشتر از یک سیگار قرار می‌گیرد.
وی اظهار کرد: دود تنباکو حتی بعد از اینکه از آب رد می‌شود حاوی سطح بالایی از ترکیبات سمی مثل مونوکسیدکربن، قلزات سنگین و موادشیمیایی سرطان‌زاست.
امروزه تصورهای غلطی در مورد قلیان در بین خانواده ها وجود دارد که با یکی دوبار قلیان کشیدن فرد دچار اعتیاد نمی شود اما غافلند از اینکه پس از چندبار استفاده از قلیان معتاد به نیکوتین می شوند و برای تامین آن به سیگار کشیدن که در دسترس تر است روی می آورند.
یکی از گردشگرانی برای فرار از گرمای بالای شهرهای جنوب به آبشار یاسوج آمده است می گوید: در بین خانواده های ما مرسوم بود که کشیدن یکی دوتا قلیان در روز کسی به قلیان معتاد نمی شود، ولی بعد از گذشت چند سال حالا من به مصرف قلیان اعتیاد پیدا کرده ام.
این بانوی ۴۵ ساله ادامه داد: مصرف قلیان بخش زیادی از وقت خانواده مرا به خود اختصاص داده و جزو کارهای روزمره ما شده است.
اما آنچه در این میان نگران کننده است مصرف بیش از حد قلیان بین نوجوانان و جوانان ور از بین رفتن قبح این عمل مضر سلامتی بین خانواده هاست.
مدیر سلامت محیط کار معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج از افزایش مصرف قلیان در بین خانواده ها و جوانان استان کهگیلویه و بویراحمد اظهار نگرانی کرد.
محمدرضا قلعه گلاب گفت: قرارگرفتن کهگیلویه و بویراحمد در همسایگی استان های جنوبی مانند بوشهر و خوزستان یکی از عوامل دسترسی آسان به انواع دخانیات است.
وی با بیان اینکه دانشگاه علوم پزشکی یاسوج هیچگونه مجوزی برای فعالیت مغازه های قلیان فروشی صادر نکرده است، اظهار کرد: براساس قانون هر مغازه ای که بخواهد قلیان بفروشد و مجوز کسب داشته باشد باید اقدام به تبلیغ ممنوع بودن مصرف دخانیات بکند.
قلعه گلاب افزود: اغلب مغازه های قلیان فروشی درکهگیلویه و بویراحمد مجوز های لازم را ندارند.
معاون سیاسی و امنتی استاندار کهگیلویه و بویراحمد در این خصوص گفت: متاسفانه قلیان به صورت خانوادگی در اماکن عمومی این استان استعمال می شود.
محمد کاظم نظری افزود: استفاده از قلیان در اماکن عمومی علاوه بر آسیب زدن به دیگر افراد، باعث روی آوردن جوانان به این ناهنجاری اجتماعی خواهد شد .
وی با بیان اینکه جمع آوری قلیان از سطح مغازه ها و جلوگیری از عرضه آن در مکان های عمومی در شورای سلامت کهگیلویه و بویراحمد به تصویب رسید،افزود: دستگاه های مربوطه در این زمینه با متخلفان برخورد جدی و قانونی خواهند کرد.
نظری اظهار کرد: مصوبات شورای سلامت کهگیلویه و بویراحمد برای اجرا به دستگاه های مربوطه شامل دانشگاه علوم پزشکی و نیروی انتظامی و سایر نهادها اعلام و تاکنون اقدامات مطلوبی در مناطق مختلف استان انجام شده است.
وی عنوان کرد: مجوز مغازه هایی که در گذشته برای عرضه قلیان صادر شده باشد از سوی دستگاه اجرایی مربوطه باطل و چنانچه در کنار کسب و کار دیگری نسبت به فروش قلیان اقدام کنند پس از دادن تذکر پلمپ خواهند شد.
مواد دخانی قلیان از بی کیفیت ترین و خطرناک ترین انواع توتون و تنباکو ها بوده ضمن اینکه اسانس مواد معطر استفاده شده در تنباکو های میوه ای حاوی هزاران ماده سمی و کشنده است و آسیب های جیران ناپذیری به ریه و دستگاه تنفس انسان وارد می کند.
اما با این حال چرا خانواده ها و بخصوص جوانان با وجود اطلاع از مضرات این ماده سمی بر کشیدن قلیان و سیگار اصرار دارند؟
یکی از جوانانی که بوی دود و صدای غرغر قلیانش اطرافیانش را به ستوه آورده در این خصوص می گوید: بیش از پنج سال است که مداوم قلیان می کشم و حالا دیگر ترکش برایم سخت است.
م. ع افزود: بیکاری، نبود تفریح وکمبود فضاهای ورزشی سبب روی آوردن جوانان به سمت قلیان شده است.
این جوان که دارای تحصیلات دانشگاهی است ادامه داد: ازران و در دسترس بودن قلیان موجب گرایش روز افزون قشر جوان به مصرف این ماده مخدر شده است.
اگر چه بیشتر افراد بیکاری را عامل اصلی گرایش خود به مصرف قلیان می دانند، اما هستند افرادی که هم داری وضع اقصادی مناسب و هم شغل آبرومند هستند و به قول خودشان عشقی قلیان مصرف می کنند.
س.الف در این باره می گوید: بیکاری بهانه است مردم از کشیدن قلیان لذت می برند و جزئی از زندگی مردم شده است.
او می گوید: خانواده ها دید بدی نسبت به قلیان ندارند و مصرف آنرا به عنوان رفتاری ناپسند نپذیرفته اند و لوله قلیان حتی به دست کودکانی می افتد که ریه هایشان هنوز برای ورود به هوای دنیای بزرگترها کامل نشده است.
باتوجه به شرایط موجود به نظر می رسد قبل از اجرای هر قانونی مسئولان باید با متخصصان این امر مشورت کنند اینکه قلیان بدون مطالعه وکار کارشناسی به یک باره جمع شود چندان خوب نیست چرا که بعد از مدتی تبدیل به شیوه های زیرزمینی و خلاف های بیشتر می شود.
مهمترین راهکار برای آگاه سازی جامعه تبلیغات مناسب فرهنگی و اطلاع رسانی عمومی از مضرات یک ناهجاری احتماعی است که موجب آسیب های جدی و زمینه ساز مرضی بزرگ مثل اعتیاد است..
فرهنگ سازی امری بلند مدت است که نیازمند یک کار گروهی است امید است مسولان برای آگاه سازی خانواده ها در بحث ناههنجاری های اجتماعی و فرهنگی بیشتر تلاش کنند.
۷۵۲۹/۱۶۶۲

انتهای پیام /*


اجتماعی


قلیان


تفریح


جوانان

نظرات بسته شده است.