از علاقه مندان به فعالیت در حوزه های مختلف خبری دعوت به همکاری می نماید

کد خبر : 46674

386 بازدید

به گزارش خطرنگار، لرد مالوک که اکنون ریاست پویش طرفدار ادامه حضور انگلیس در اتحادیه اروپا موسوم به «بهترین برای انگلیس» را بر عهده دارد روز چهارشنبه در گفت‌وگو با شبکه رادیویی بی.بی.سی تصریح کرد: انگلیس به‌عنوان کشوری در مجاورت قاره اروپا قادر نیست تا درهایش را به روی مشکلات این منطقه ببندد.او اظهار داشت […]

به گزارش خطرنگار، لرد مالوک که اکنون ریاست پویش طرفدار ادامه حضور انگلیس در اتحادیه اروپا موسوم به «بهترین برای انگلیس» را بر عهده دارد روز چهارشنبه در گفت‌وگو با شبکه رادیویی بی.بی.سی تصریح کرد: انگلیس به‌عنوان کشوری در مجاورت قاره اروپا قادر نیست تا درهایش را به روی مشکلات این منطقه ببندد.
او اظهار داشت که انگلیس دهه‌ها تحولات اروپا را نادیده گرفت و درنهایت، پیامدهای آن به این کشور سرایت کرد.
اشاره لرد مالوک به سیاست نویل چمبرلن نخست‌وزیر اسبق انگلیس در دهه ۳۰ میلادی است که برای جلوگیری از رویارویی نظامی با هیتلر، در ابتدا به سازش با او روی آورد. چمبرلن که جنگ پر تلفات جهانی اول را به چشم دیده بود، بر این باور بود که از طریق سازش با هیتلر می‌توان از بروز یک جنگ دیگر جلوگیری کرد.
برمبنای همین باور در ۲۹ سپتامبر ۱۹۳۸ توافقنامه مونیخ را با هیتلر امضاء کرد که به‌موجب آن انگلیس و فرانسه، در غیاب نمایندگان جمهوری چکسلواکی، پذیرفتند که منطقه سودتنلند چک به آلمان هیتلری واگذار شود.
وی با این کار می‌پنداشت که به صلح دست یافته‌است. با زیاده طلبی‌های هیتلر که اوج آن در تصرف باقی‌مانده چکسلواکی بود، او به‌اشتباه بودن سیاست مماشات پی برد؛ بنابراین پس از حمله آلمان به لهستان، خواهان دفاع انگلیس از لهستان و ورود به جنگ با آلمان نازی شد. پس از شکست متحدین در نروژ، در ۱۰ می ۱۹۴۰ از نخست‌وزیری کناره گرفت و وینستون چرچیل جایگزین وی شد.
انگلیس از سال ۲۰۱۳ میلادی به بهانه ورود انبوه آوارگان از سوی کشورهای جنگ‌زده از طریق مرزهای اروپا به این کشور، بحث خروج از اتحادیه اروپا را مطرح کرد. دیوید کامرون نخست‌وزیر وقت انگلیس از اروپا خواست تا در رابطه با اسکان آوارگان در این کشور استثناء قائل شود و انگلیس قادر باشد مطابق با ظرفیت‌های کشورش پناه‌جویان را پذیرش کند. او همچنین شروط دیگری را در رابطه با کاهش حقوق شهروندی اتباع اروپایی ساکن انگلیس مطرح کرد که پس از نزدیک به سه سال مذاکره مورد موافقت اروپا قرار گرفت.
بااین‌حال اکثر مردم انگلیس در همه‌پرسی سال ۲۰۱۶ میلادی به خروج از اتحادیه اروپا رأی داده و متعاقباً ترزا می نخست‌وزیر انگلیس یک سال بعد طی نامه‌ای به دونالد توسک رئیس شورای اروپا رسماً تمایل کشورش را به خروج از این اتحادیه اعلام کرد.
باگذشت ۲ سال از برگزاری این‌همه پرسی هم چنان گروه‌های طرفدار اتحادیه اروپا دست‌کم هفته‌ای یک‌بار مقابل دفتر نخست‌وزیری انگلیس تجمع کرده و خواستار توقف برگزیت می‌شوند.
آخرین نظرسنجی‌های صورت گرفته در انگلیس نیز حاکی از آن است که با نزدیک شدن به تاریخ خروج این کشور از اتحادیه اروپا و نوسانات اقتصادی ناشی از آن، دیدگاه مردم به ماندن در این اتحادیه گرایش بیشتری پیداکرده است.
«پیتر کلنر» مدیر اسبق موسسه نظرسنجی یوگو چندی پیش با انتشار یادداشتی در نشریه پروسپکت با اشاره به تغییرات بافت جمعیتی انگلیس و پیوستن جوانان به آمار رأی‌دهندگان در این کشور پیش‌بینی کرد که در صورت برگزاری مجدد همه‌پرسی برگزیت، طرفداران ماندن در اتحادیه اروپا پیروز خواهند شد.
وی اظهار داشت که از ۱۴ نظرسنجی صورت گرفته در یک سال گذشته نتایج ۱۳ نظرسنجی نشان می‌دهد که مردم انگلیس به ادامه حضور در اتحادیه اروپا گرایش پیدا کرده‌اند.
در همین راستا «جورج سوروس» میلیاردر و مدیر بنیاد سوروس آمریکا دیروز در اظهاراتی در اندیشکده روابط خارجی پاریس فاش کرد که اعتباری را معادل ۷۰۰ هزار پوند برای حمایت از پویش برگزاری مجدد همه‌پرسی برگزیت در انگلیس سرمایه‌گذاری کرده است.
سوروس اظهار داشت که تصمیم انگلیس برای خروج از اتحادیه اروپا پیامدهای مخربی را برای هر دو طرف به دنبال خواهد داشت.
وی با اشاره به اینکه انگلیس به‌طور قطعی تصمیم به خروج از اتحادیه اروپا نگرفته است ، افزود: درنهایت این مردم انگلیس هستند که بایستی درباره ادامه حضور در اتحادیه اروپا تصمیم‌گیری کنند اما بهتر است که این امر هرچه زودتر محقق شود.
بنا بر اعلام دولت انگلیس، این کشور رسماً در ماه مارس میلادی از اتحادیه اروپا خارج خواهد شد. دو طرف تلاش می‌کنند تا ماه اکتبر آینده درباره توافق برگزیت به تفاهم دست یابند تا پیش از خروج انگلیس از اتحادیه اروپا، این توافق را به تصویب پارلمان‌های اروپا و انگلیس برسانند.
سوروس در نظر دارد تا تبلیغات خود را برای برگزاری همه‌پرسی سراسری در انگلیس از هشتم ژوئن آغاز کند. او می‌خواهد پذیرش توافق برگزیت با اروپا و یا ماندن در اتحادیه اروپا را در این‌همه پرسی به رأی بگذارد.
شبد** هـ ن **۹۱۲۲

انتهای پیام /*


سیاسی


انگلیس


لرد مالوک


اتحادیه اروپا برگزیت

نظرات بسته شده است.