از علاقه مندان به فعالیت در حوزه های مختلف خبری دعوت به همکاری می نماید

کد خبر : 21525

75 بازدید

به گزارش بامداد چهارشنبه خطرنگار، حسین جابری انصاری دستیار ارشد وزیر خارجه در امور ویژه سیاسی که برای دیدار با مسئولان سوریه به دمشق سفر کرده بود، بامداد دوشنبه در راس هیاتی خود را به سوچی رساندوی در بدو ورود با لاورنتیف نماینده ویژه پوتین رئیس جمهور روسیه در امور سوریه دیدار و در خصوص […]

به گزارش بامداد چهارشنبه خطرنگار، حسین جابری انصاری دستیار ارشد وزیر خارجه در امور ویژه سیاسی که برای دیدار با مسئولان سوریه به دمشق سفر کرده بود، بامداد دوشنبه در راس هیاتی خود را به سوچی رساند
وی در بدو ورود با لاورنتیف نماینده ویژه پوتین رئیس جمهور روسیه در امور سوریه دیدار و در خصوص آخرین تحولات مربوط به کنفرانس گفتگوی ملی سوریه رایزنی و تبادل نظر کرد.
جابری انصاری سپس در نشست سه جانبه کشور های ضامن روند آستانه، شرکت کرد و به نخستین روز سفر خود به سوچی پایان داد.
وی در دومین روز (سه شنبه ) با سرگی لاوروف وزیر خارجه روسیه، استفان دی میستورا نماینده دبیرکل سازمان ملل در امور سوریه، لاورنتیف و اونال نمایندگان روسیه و ترکیه دیدار کرد.
پس از این دیدار، نماینده کشورمان به مانند نمایندگان سایر کشورها در آیین گشایش نشست گفت وگوهای ملی سوریه شرکت کرد و پس از آن نشست های سوری – سوری آغاز شد.
در میانه نوبت صبح و بعد ازظهر نشست گفت وگوهای سوریه ، جابری انصاری و شیه شیائو یوان نماینده ویژه چین در امور سوریه، دیدار دو جانبه ای با هم داشتند.
طرفین در این دیدار ضمن بررسی روند تحولات سوریه و کنگره گفتگوی ملی سوریه در سوچی، بر ضرورت همکاری ایران و چین برای پایان بحران سوریه و مبارزه موثر با تروریسم تاکید کردند.
وی بلافاصله نشست دوجانبه ای با استفان دی میستورا داشت و دراین دیدار نیز طرفین ضمن بررسی روند فعالیت کنگره گفت وگوهای ملی سوریه در سوچی و همچنین اقدامات و برنامه های آتی نماینده سازمان ملل در امور سوریه، بر ضرورت استمرار رایزنی ها و همکاری ها برای پایان دادن به بحران سوریه تاکید کردند.
جابری انصاری سپس به جمع خبرنگاران آمد و نخست به پرسش خبرنگاران ایرانی اعزامی به سوچی پاسخ داد و بعد از آن پاسخگوی پرسش های رسانه های خارجی شد.
وی در ساعات پایانی سه شنبه شب، بار دیگر در نشست چند جانبه وزیر خارجه روسیه، نماینده سازمان ملل در امور روسیه، نماینده پوتین در سوریه و نماینده ترکیه در سوریه شرکت کرد.
دیدارها و گفت وگوهای جداگانه با هیثم مناع رئیس جریان قمح (قیم، مواطنه، حقوق: ارزش ها، شهروندی، حقوق)، الیان مسعد (یکی از رهبران معارضه داخل)، لوی حسین (رئیس جریان بناء الدوله: سازندگی کشور) و خانم رنده قسیس (رئیس مجموعه آستانه و جنبش جامعه متکثر)، میس الکریدی (از رهبران مجموعه اقدام ملی دمکراتیک)، منا غانم (معاون دبیر کل جریان بناء الدوله) و اسماء کفتارو (عضو شورای مشورتی زنان نماینده دبیرکل سازمان ملل در امور سوریه) از دیگر برنامه های نماینده ویژه کشورمان در نشست گفت وگوهای ملی سوریه در سوچی بود.
وی در این دیدارها ضمن بررسی روند فعالیت کنگره گفت وگوی ملی سوریه، در خصوص تلاش ها برای اعاده صلح و ثبات در سوریه تبادل نظر کرد.
این نشست در ساعاتی در حال برگزاری بود که گفته می شد توافق بر سر بیانیه پایانی به مراحل پایانی خود رسیده است.
ساعاتی پس از پایان این نشست، استفان دی میستورا نماینده سازمان ملل متحد در امور روسیه در نشست گفت وگوها ملی سوریه سخنرانی کرد و خبر از انتقال دستاوردهای این نشست به سازمان ملل متحد داد.
دقایقی بعد در حالی که نشست خبری نماینده پوتین در مدیا سنتر در حال برگزاری بود، نسخه انگلیسی بیانیه پایانی نشست گفت وگوهای ملی سوریه در اختیار خبرنگاران قرار گرفت.
براساس گزارش میزبان، یک هزار و ۵۱۱ نفر از اقشار مختلف مردم سوریه در این کنگره شرکت داشتند.
حدود ۱۱۰ نفر از نمایندگان گروه های معارض سوری مقیم خارج از سوریه نیز در این کنگره شرکت کردند.
تعدادی از نمایندگان معارض دولت سوریه نیز در واپسین لحظات با وجودی که وارد سوچی شده بودند اما به بهانه پرچم رسمی کشورشان (سوریه) بر در و دیوارها و نماد برگزاری این نشست، از حضور در آن خودداری و روسیه را ترک کردند.
همین مساله باعث شد نشست صبح روز سه شنبه با دو ساعت تاخیر برگزار شود.
به گزارش خطرنگار، توافق درباره برگزاری کنگره مذاکرات ملی سوریه در سوچی، در جریان نشست سران ایران، روسیه و ترکیه که نوامبر ۲۰۱۷ (آذرماه امسال) در سوچی برگزار شد، به دست آمد.
برای دریافت تازه ترین خبرهای بین المللی از ایران و جهان با استفاده از لینک زیر وارد کانال تلگرام ما شوید.
شبد ** ۱۳۴۶** ۹۱۲۲
رحمت الله خدادادی*انتشار دهنده: مهدی نعمتی

انتهای پیام /*


سیاسی


سوریه


روسیه


ایران ترکیه سوچی

نظرات بسته شده است.