از علاقه مندان به فعالیت در حوزه های مختلف خبری دعوت به همکاری می نماید

کد خبر : 21507

83 بازدید

به گزارش خبرنگار خطرنگار، «مسعود کرباسیان» که شامگاه سه شنبه در هفتاد و چهارمین نشست شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی در اتاق بازرگانی ایران سخن می گفت، در خصوص طرح اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران در خصوص ایجاد صندوق کارگشایی بخش خصوصی و دولت گفت: به جای تشکیل صندوق جدید، […]

به گزارش خبرنگار خطرنگار، «مسعود کرباسیان» که شامگاه سه شنبه در هفتاد و چهارمین نشست شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی در اتاق بازرگانی ایران سخن می گفت، در خصوص طرح اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران در خصوص ایجاد صندوق کارگشایی بخش خصوصی و دولت گفت: به جای تشکیل صندوق جدید، می توان با همکاری معاونت بانک و بیمه وزارت اقتصاد و سازمان بورس و تغییر اساسنامه بانک ایران و ونزوئلا، این بانک را فعال تر کرد.
کرباسیان همچنین با اشاره به بهبود رتبه اعتباری ایران از رتبه ۶ به ۵ در سطح بین المللی تاکید کرد: این بهبود رتبه علاوه بر کاهش ریسک، فضای سرمایه گذاری را بهبود می بخشد.
وزیر اقتصاد ضمن قدردانی از قوه مقننه و بویژه کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در بهبود فضای کسب و کار و بهبود رتبه اعتباری ایران، ابراز امیدواری کرد با حذف قوانین مزاحم، سال آینده جهش خوبی در بهبود این رتبه داشته باشیم.
کرباسیان همچنین از فعال شدن بخش خصوصی در زمینه جذب فاینانس بویژه در بخشهای «بهداشت و درمان» و «راه» ابراز خرسندی کرد و خواستار رفع مشکلات احتمالی در این بخش شد.
وزیر اقتصاد در خصوص درآمدهای حاصل از صرفه جویی در مصرف سوخت نیز گفت: در تبصره ماده ۱۹ بودجه تقدیمی به مجلس شورای اسلامی، در زمینه صرفه جویی در مصرف انرژی تاکید شد و نفت حاصل از صرفه جویی صادر و درآمد آن صرف جایگزینی خودروهای فرسوده می شود.
کرباسیان تاکید کرد: من بعنوان مسوول خزانه کشور اعلام می کنم برای درآمدهای مازاد حاصل از صرفه جویی سوخت، کیسه ای ندوخته ایم و تنها درآمد حاصل از فروش روزانه ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار بشکه نفت به خزانه واریز می شود.
بررسی موانع اجرای حکم ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر و ارائه پیشنهادات بخش خصوصی در راستای تحقق اجرای حکم قانون و نیز بررسی راهکارهای رفع چالش ها و موانع سرمایه گذاری در حوزه انرژی های تجدیدپذیر و پاک از طریق اصلاح قرارداد خرید تضمینی برق تجدیدپذیر (PPA) با رویکرد بانک پذیر شدن پروژه ها برای تامین مالی و اجرای تعهدات دولت در تخصیص وجوه حاصل از عوارض برق موضوع ماده ۵ قانون حمایت از صنعت برق کشور و بند ۳ ماده ۱۲ قانون اساسنامه «ساتبا» برای پرداخت بهای برق در قرارداد PPA از جمله دیگر موضوعات مطرح شده در هفتاد و چهارمین نشست شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی بود.
به گزارش خطرنگار، هفتاد و چهارمین جلسه شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی که محمد شریعتمداری وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز در آن حضور داشت، به نحوه اختصاص درآمد ناشی از صرفه جویی در مصرف حامل های انرژی باز می گشت.
نمایندگان بخش خصوصی حاضر در این شورا معتقدند از آنجا که درآمد شرکت های نفت و گاز و نیز پالایشگاه ها مستقیم به خزانه واریز می شود، راه استفاده بخش خصوصی در بهره گیری از منابع ناشی از صرفه جویی مصرف انرژی با موانعی رو به روست و بهتر است شرکت بهینه سازی مصرف سوخت با محاسبه دقیق این ارقام، آن را به حساب شرکت های پیمانکاری مرتبط واریز کند.
محمدرضا پورابراهیمی رییس کمیسیون اقتصادی مجلس نیز در این نشست توضیح داد: بر اساس قانون وزارت نفت مکلف است با درخواست سرمایه گذار درصدی از معادل ارزش سوخت صرفه جویی شده را به صورت نفت خام یا وجه نقد به واحد صرفه جویی کننده پرداخت کند و بقیه را صادر و برای وزارتخانه مصرف کند.
وی پیشنهاد کرد که با ایجاد یک حساب جداگانه برای وزارت نفت، مبلغ حاصل از صادرات سوخت صرفه جویی شده به آن واریز شود.
محمد شریعتمداری وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز در این نشست بر رفع ابهامات موجود در قانون تاکید کرد گفت: می توان مبلغ ناشی از صرفه جویی را به واحد صرفه جویی کننده اختصاص داد اما باید دید که آیا سازمان برنامه و بودجه و خزانه داری نیز چنین برداشتی دارند یا نه؛ از این رو لازم است ابهامات قانون برطرف شود.

**تاکید بر اصلاح رویه در خرید تضمینی برق
در ادامه این نشست رئیس کل سازمان سرمایه گذاری و کمک های فنی و اقتصادی ایران از روند خرید تضمینی برق در کشور انتقاد کرد و گفت: هشتاد پروژه مربوط به انرژی های تجدیدپذیر در میان پروژه مصوب سرمایه گذاری خارجی وجود دارد که ارزش آنها حدود ۴٫۵ میلیارد دلار است و برخی از آنها نیز افتتاح شده اند.
محمد خزاعی خواستار اصلاح نرخ خرید تضمینی برق شد و اظهار داشت: وزارت نیرو باید حدود ۱۱۰۰ میلیارد تومان بابت خرید برق بپردازد.
وی افزود: پرداخت نشدن پول تعدادی از سرمایه گذاران به دلیل واریز پول فروش برق به خزانه سبب شد تا این موضوع حیثیت ما را در خارج از کشور ببرد که البته این مشکل با کمک خزانه داری فعلاً حل شده است و بدهی ها تا پایان سال پرداخت می شود.
وی یادآور شد که در سرمایه گذاری های خارجی، خرید برق از سوی دولت تضمین می شود.

اخبار اقتصادی خطرنگار، در تلگرام: IRNAeco@
اقتصام**۹۱۸۶*۲۰۲۵
خبرنگار: هما همت خواه*انتشار دهنده : لیلا جودی

انتهای پیام /*


اقتصاد


شورای گفت و گو


کرباسیان


انرژِی

نظرات بسته شده است.