از علاقه مندان به فعالیت در حوزه های مختلف خبری دعوت به همکاری می نماید

کد خبر : 19902

206 بازدید

یک شبکه خبری کردی نزدیک به تشکیلات اقلیم کردستان عراق در این خصوص روز سه شنبه به نقل از سعدالله مسعودیان سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در سلیمانیه نوشت: سفر نیچروان بارزانی به تهران برگ جدیدی از روابط بین اربیل و تهران بازخواهد کرد.سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در سلیمانیه به این رسانه گفت: نیچروان بارزانی شخصیتی […]

یک شبکه خبری کردی نزدیک به تشکیلات اقلیم کردستان عراق در این خصوص روز سه شنبه به نقل از سعدالله مسعودیان سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در سلیمانیه نوشت: سفر نیچروان بارزانی به تهران برگ جدیدی از روابط بین اربیل و تهران بازخواهد کرد.
سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در سلیمانیه به این رسانه گفت: نیچروان بارزانی شخصیتی است که توانایی حل مشکلات اقلیم را دارد و شخصیت قابل اطمینانی است.
همزمان شبکه کردستان ۲۴ وابسته به مسرور بارزانی در گفتگو با اردشیر پشنگ کارشناس حوزه کردی در تهران اعلام کرد روابط کردها با ایران یک رابطه دو طرفه بوده و سفر هیات دولت اقلیم کردستان عراق به تهران زمینه ای فراهم کرد تا این روابط تحت تاثیر بازیگران منفی در کردستان عراق و منطقه قرار نگیرد.
عبدالله آکره ای مسئول روابط اقلیم کردستان عراق با جمهوری اسلامی ایران نیز روز سه شنبه در گفتگو با ارگان رسمی حزب دمکرات کردستان عراق در خصوص سفر نیچروان بارزانی به تهران گفت که ایرانی ها به هیات اقلیم کردستان عراق اعلام کردند برای حفاظت از روابط تاریخی کردها و شیعیان تمام تلاش خود را بکار خواهند بست.
وی افزود: سفر هیات اقلیم کردستان عراق به دعوت جمهوری اسلامی ایران بود و رئیس جمهوری اسلامی ایران در دیدار با نیچروان بارزانی اظهار داشت که آنها آماده همکاری کامل با کردستان عراق در تمامی زمینه ها بوده و می کوشند روابط بازرگانی دو طرف به وضعیت دو سال قبل بازگردد.
عبدالله آکره ای تاکید کرد مقامات ایرانی تصریح کردند که برای حل مشکلات اربیل با بغداد میانجیگری خواهند کرد تا براساس قانون اساسی عراق مشکلات دو طرف حل و فصل شود.
وی که یکی از اعضای حاضر در هیات اقلیم کردستان عراق در تمامی دیدارها در تهران بود اضافه کرد: برای ایران محافظت از مرزها بسیار حائز اهمیت بود به نحوی که استقرار و امنیت در مرزها منجر به توسعه روابط بازرگانی بین اقلیم و جمهوری اسلامی ایران گردد.
به گفته عبدالله آکره ای روابط جمهوری اسلامی ایران با کردستان عراق به حالت عادی خود برگشته و بزودی اختلافات اندک باقی مانده در خصوص مسائل مختلف نیز حل و فصل خواهد شد.
در خصوص نقش جمهوری اسلامی ایران در حل اختلافات اربیل و بغداد نیز ناظم دباغ نماینده رسمی دولت اقلیم کردستان عراق در تهران به آژانس خبری «آوینه» گفت: اگر میانجیگری ایران نبود نشست بین عبادی و نیچروان بارزانی روی نمی داد .
وی افزود: ایران مدتی است سرگرم میانجیگری بین اربیل و بغداد است و بعد از مدتی هم هیات اقلیم راهی تهران شد تا در زمینه توسعه روابط دو طرف به توافقاتی دست یابند.
ناظم دباغ تاکید کرد حضور کمیته های فنی بغداد در اربیل برای حل تمامی اختلافات اربیل و بغداد در راستای میانجیگری های جمهوری اسلامی برای حل این مشکلات است.
نیچروان بارزانی نخست وزیر منطقه کردستان عراق روز شنبه پس سفری چند ساعته به بغداد و دیدار با حیدر العبادی نخست وزیر در راس هیاتی راهی تهران شد و روز یکشنبه با رئیس جمهوری کشورمان و شمار دیگری از مقامات کشورمان دیدار کرد.
خاورم**۳۵۱**۳۸۰**

انتهای پیام /*


سیاسی


کردستان عراق


ایرا


سفر نیچروان بارزانی

نظرات بسته شده است.