از علاقه مندان به فعالیت در حوزه های مختلف خبری دعوت به همکاری می نماید

کد خبر : 15404

29 بازدید

به گزارش خطرنگار، رامین مهمانپرست چهارشنبه در نشست بررسی دورنمای تحولات بین المللی در دانشگاه شهید چمران اهواز افزود: در خاورمیانه شاهد یکسری تغییرات هستیم؛ اتفاقات رخ داده در این منطقه بی سابقه است.وی ایجاد گروه های تروریستی را یکی از این اتفاقات عنوان کرد و یادآور شد: گروه های تروریستی با هدایت برخی کشورها […]

به گزارش خطرنگار، رامین مهمانپرست چهارشنبه در نشست بررسی دورنمای تحولات بین المللی در دانشگاه شهید چمران اهواز افزود: در خاورمیانه شاهد یکسری تغییرات هستیم؛ اتفاقات رخ داده در این منطقه بی سابقه است.
وی ایجاد گروه های تروریستی را یکی از این اتفاقات عنوان کرد و یادآور شد: گروه های تروریستی با هدایت برخی کشورها در داخل و خارج منطقه خاورمیانه شکل گرفته اند به طور نمونه گروه تروریستی داعش ظرف مدت کوتاهی دو سوم کشور عراق و بخش هایی از سوریه را فراگرفت.
مهمانپرست با اشاره به اینکه یک نیروی ساماندهی شده قوی پشت سر گروه ترویستی داعش بود اظهار کرد: این گروه ترویستی از نظر نیروی انسانی، دفاعی و سیستم های اطلاعاتی تقویت می شد. شکست خوردن در چنین پروژه ای برای این کشورهای حامی قابل پیش بینی نبود زیرا برای آن برنامه ریزی کرده بودند.
وی حضور نظام جمهوری اسلامی، ورود کشور روسیه برای جنگ با گروه های تروریستی، مقاومت کشورهای درگیر، تغییر جهت برخی کشورهای منطقه مانند قطر و ترکیه و اختلاف آنها با عربستان را از عوامل شکست گروه تروریستی دانست.
سفیر ایران در لهستان یادآور شد: در منطقه برنامه ریزی بسیاری شده بود تا با افزایش فشارها بر جمهوری اسلامی شاهد کاهش قدرت تاثیرگذاری ایران باشند. یکی از اهداف اصلی حضور و تقویت گروه تروریستی داعش ضربه زدن به کشور ما بود.
وی ادامه داد: شکست داعش در عراق و سوریه بحث را تغییر داد تا از ایران به عنوان یک کشور تاثیرگذار در منطقه یاد شود و هویت جدیدی از ما ارائه شد.
مهمانپرست خاطر نشان کرد: یک کشور برای تثبیت اقتدار خود باید در جنبه های مختلف بیرونی و درونی به نقاط خاصی دست یابد. ما در جنبه بیرونی در بعد دفاعی تا حدود زیادی تاثیرگذاری خود را نشان دادیم.
وی گفت: در بعد سیاست خارجه نیز با شکل گیری برجام، فضایی که علیه ما ایجاد شده بود تا حدود زیادی برطرف شد. ما با فضای جدید امکان توسعه روابط را پیدا کردیم که برای رقیبان ما در منطقه قابل تحمل نبود و از لحظه شکل گیری برجام و همچنین توفیقات دفاعی، توطئه ها پررنگ تر شد.
مهمانپرست تصریح کرد: کشورری مانند عربستان که داعیه رهبری جهان اسلام را دارد برای مقابله با یک کشور مسلمان دیگر، صراحتا از همکاری با رژیم صهیونیستی سخن می گویدو درواقع نیات پنهانی خود را علنی کرده اند.
وی افزود: نوع برخورد مسئولان عربستان سعودی در رابطه با کشور قطر را نشاندهنده ناپختگی آنها دانست و یادآور شد: آنها نخست وزیر کشور لبنان را مجبور به استعفا می کنند که یک رسوایی دیپلماتیک و سیاسی است. این رفتار نشان دهنده این است که کشور عربستان از شدت عصبانیت دست به اقدامات غیر معقول می زند.
وی ریشه این عصبانیت را شکست داعش در منطقه خواند و ادامه داد: با هر شکست این گروه تروریستی در منطقه شاهد عصبانیت بیشتر آنها بودیم. درحالی که شعار برخی کشورهای منطقه و آمریکا مقابله با تروریست است.
سفیر ایران در لهستان اظهار کرد: حضور ترامپ به عنوان رییس جمهور، فشار علنی وی برای از بین بردن برجام، مانع تراشی رییس جمهور آمریکا برای عدم دستیابی به دستاوردهای برجام را به خاطر ایجاد ترس در کشورهایی دانست که مایل به همکاری با ایران هستند.
وی افزود: در ۲ جبهه سیاسی ودفاعی در خارج مرزها به نقطه قابل قبولی دست یافته ایم اظهار کرد: شرط ادامه حضور و تاثیرگذاری این است که در داخل هم اقتدار خود را حفظ کنیم. ما به وحدت و انسجام، اقتدار اقتصادی و همراهی ملت با سیاست ها نیاز داریم.
مهمانپرست تصریح کرد: تمام طراحی های دشمنان برای برهم زدن این اقتدار در داخل کشور است زیرا نمی خواهند شاهد تاثیرگذاری ایران در منطقه باشند. لازمه خنثی کردن این اقدامات هم هوشیاری ما است.
وی افزود: اگر کشوری مانند عربستان با رژیم صهیونیستی و آمریکا متحد می شود نشان دهنده آنست که آنها برنامه ریزی جدی کرده اند تا برنامه های کشور ایران را بهم بریزند.

**انتظارات برای حماسه اقتصادی محقق نشده است
مهمانپرست اظهار کرد: بیش از ۱۰ سال است که مقام معظم رهبری بر رونق اقتصادی، عمل به اصل ۴۴ قانون اساسی و خصوصی سازی تاکید دارند. در سال های گذشته بارها به حمایت از تولید و اقتصاد مقاومتی اشاره داشتند.
وی ادامه داد: مقام معظم رهبری سال ۱۳۹۲ را حماسه سیاسی و اقتصادی نامیدند زیرا در آن سال یک انتخابات مهم پیش روی بود که می توانست وضعیت کشور را بحرانی و یا برعکس به سمت اقتدار ببرد. بسیاری برنامه ریزی کرده بودند تا آن انتخابات هم مانند سال ۱۳۸۸ به مشکل بر بخورد.
سفیر ایران در لهتسان با اشاره به نقش تاثیرگذار رهبری در برگزاری انتخابات حساس ۱۳۹۲ تصریح کرد: رهبری فرمودند حتی اگر کسی به نظام اعتقاد ندارد در تعیین سرنوشت کشور مشارکت کند. شعار سال ۱۳۹۲ مبنی بر حماسه سیاسی اتفاق افتاد اما انتظارات برای تحقق حماسه اقتصادی محقق نشد.
وی با تاکید بر اینکه بیش از نیمی از جمعیت کشور جوان است اظهار کرد: تمام برنامه ریزی های کشور باید برای تحقق نیازهای این قشر باشد که این امر جز با حماسه اقتصادی به سرانجام نمی رسد. برای رشد اقتصادی باید بدنه دولت کوچک شود و کار در اختیار بخش خصوصی قرار گیرد
مهمانپرست گفت: کار اقتصادی برای کشور را واجب ترین اقدام عنوان و جذب سرمایه گذار خارجی، ورود فناوری به کشور، ایجاد اشتغال و درآمد را راه اقتدار اقتصادی دانست.
وی با اشاره به نقش دانشگاه ها در رونق اقتصادی کشور اظهار کرد: یکی از ضعف ها ما قطع ارتباط دانشگاه و صنعت است. در بسیاری از کشورها شرکت های بزرگ موضوع پروژه های خود را به دانشگاه ها سفارش می دهند و دانشگاه ها نیز برای جذب دانشجو به دنبال شرکت ها هستند.

**در اجرای سیاست های کشور دچار مشکل هستیم
سفیر ایران در لهستان اظهار کرد: انتظار داشتیم پس از برجام شاهد سرمایه گذاری شرکت ها باشیم اما در داخل کشور با موانعی رو به رو هستیم که باید آنها را حل کنیم.بسیاری از سیاست های کلی در کشور خوب است اما در اجرای آنها دچار مشکل هستیم.
وی افزود: هیات های مختلف خارجی وارد مرکز کشور می شدند که این سبب می شد به دلیل صحبت های کلی با مسئولان ارشد کشور و از سویی دیگر وجود سیستم بروکراتیک شاهد عدم نتیجه قاطع و مطلوب باشیم.
مهمانپرست با بیان اینکه تمرکز خود را بر ایجاد ارتباط بین هیات های خارجی و استان ها گذاشته ایم گفت: مدیران استانی انگیزه بیشتری برای ارتباط با هیات های خارجی دارند و از مشکلات و نیازهای خود هم آگاهی دارند.

**همکاری با شرکت لهستانی برای مدیریت پسماند
وی درخصوص لزوم ارتباط استان ها با هیات های لهستانی تاکید کرد: کشور لهستان با ۳۹ میلیون نفر جمعیت و ۳۱۲ هزار کیلومتر مربع، ششمین قدرت اقتصادی اروپا است که انگیزه های بالایی برای همکاری با ایران دارد.
مهمانپرست با اشاره به اینکه باید دست از کلی گویی برداریم خاطر نشان کرد: جوانان و خانواده های آنان منتظر ایجاد زمینه های اشتغال هستند.
وی با تاکید بر روابط خوب ایران و لهستان یادآورشد: بیش از ۵۵ سال است که ایران فرستاده ویژه رسمی در لهستان دارد و در این مدت هیچگاه نقطه منفی با آنها نداشته ایم.
سفیر ایران در لهستان گفت: بهمن ماه سال گذشته دعوتنامه رسمی از سوی یکی از استان های لهستان برای استاندار خوزستان فرستاده شد و یک هیات خوب از خوزستان وارد این کشور شد که درآن ملاقات های متعددی با شرکت های توانمند صورت گرفت. پس از آن نیز شاهد ایجاد یک تیم پیگیری توسط استاندار خوزستان در این خصوص بودیم.
وی ادامه داد: یکی از موضوعاتی که درحال تبدیل شدن به یک بحران جدی است مساله مدیریت پسماند است که سلامت مردم را به خطر می اندازد. از همین رو بین استان خوزستان و یک شرکت توانمند لهستانی مذاکراتی صورت گرفته تا در چهار نقطه خوزستان این پروژه اجرایی شود.
مهمانپرست خاطر نشان کرد: تاسیس نیروگاه های بادی و خورشیدی و بهره گیری از ظرفیت های منطقه آزاد اروند را از دیگر موارد مورد مذاکره عنوان و گفت: وجود ۲ شهر آبادان و خرمشهر در منطقه آزاد اروند یک فرصت بی نظیر برای ما است که باید از آن استفاده کنیم.
وی افزود: همکاری های دانشگاهی را یکی از موارد مورد توجه بین استان های ایران و لهستان خواند و اظهار کرد: برای نخستین بار در کشور دوره مشترک phd تحت نظارت وزرات علوم بین دانشگاه فردوسی مشهد و دانشگاه ورشو ایجاد شده است.
سفیر ایران در لهستان با تاکید بر افزایش همکاری بین خوزستان و لهستان درخصوص رشته های پزشکی گفت: برای دانشگاه شهید چمران اهواز نیز این آمادگی وجود دارد که یک دوره مشترک با یکی از دانشگاه های لهستان برگزار شود.
وی با اشاره به اینکه شرط این همکاری ها در نظر گرفتن ایجاد ثروت و مسائل اقتصادی است افزود: ارتباط بین دانشگاه و صنعت باید برقرار شود. درواقع هدف اصلی ما از سفر به خوزستان همین مورد است.
بنابراین گزارش، سفیر ایران در لهستان در سفر یکروزه خود به خوزستان با استاندار و جمعی از اساتید دانشگاه شهید چمران اهواز با محوریت پروژه های سرمایه گذاری بین خوزستان و لهستان دیدار کرد.
۶۰۰۲خبرنگار: ندا رضاپور**انتشار: کبری آقازری

انتهای پیام /*


سیاسی


ایران


منطقه


سفیر

نظرات بسته شده است.