از علاقه مندان به فعالیت در حوزه های مختلف خبری دعوت به همکاری می نماید

کد خبر : 12947

20 بازدید

به گزارش روز یکشنبه خطرنگار، از روابط عمومی ششمین جشنواره تئاتر شهر، در متن پیام محمود صلاحی آمده است: همه‌ هنرمندان جهان، خاصه هنرمندان ایران اسلامی عزیز، مجهز و معطر به آموزه‌های دینی و فرهنگ زیبای ایرانی هستند و بنای استوار هنر خود را بر این پایه‌های عظیم بنا کرده‌اند. این اندیشه و نگرش نقطه […]

به گزارش روز یکشنبه خطرنگار، از روابط عمومی ششمین جشنواره تئاتر شهر، در متن پیام محمود صلاحی آمده است: همه‌ هنرمندان جهان، خاصه هنرمندان ایران اسلامی عزیز، مجهز و معطر به آموزه‌های دینی و فرهنگ زیبای ایرانی هستند و بنای استوار هنر خود را بر این پایه‌های عظیم بنا کرده‌اند. این اندیشه و نگرش نقطه مشترکی است که هنرمندان را زیر چتر خود می‌آورد.
در ادامه این پیام آمده؛ از سویی دیگر این همان دغدغه و اندیشه‌ای است که متولیان فرهنگی کشور نیز با خود دارند و می‌کوشند تا با بهره‌گیری و تقویت هویت اسلامی و ایرانی، زندگی هدفمندتر و پربارتری را برای همه‌ هموطنان رقم بزنند.
صلاحی در این پیام بیان کرده؛ سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران نیز همسو و همراستا با نهادهای فرهنگی، چنین باور و دغدغه و خواسته‌ای داشته و دارد. از همین روی است که شعار «تهران، تکریم زندگی» را برای ششمین جشنواره تئاتر شهر برگزیده است تا از یک سوی، همپای هنرمندان به تجلیل از زیستنی شایسته در این شهر بپردازد و از سویی دیگر، ارزش‌ها و داشته‌های پایتخت ایران اسلامی را یادآور شود و به نمایش بگذارد.
در ادامه این پیام آمده؛ بی‌تردید در این مسیر دشوار، مجموعه‌ای سختکوش از سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، در کنار هنرمندان قرار گرفته‌اند تا باری دیگر، هم جشنواره‌ای اثرگذار و جذاب را برگزار کنند و هم با بهره‌گیری از هنر نمایش، نشاط و امید را در زندگی شهروندان این کلانشهر افزایش دهند.
صلاحی در این پیام از خداوند متعال برای همکاران خود در معاونت هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و همه هنرمندان و دست‌اندرکاران و آنانی که در شکل‌گیری و به ثمر رسیدن ششمین جشنواره‌ تئاتر شهر و اهدافش کوشیده‌اند، تندرستی و توفیق خواستار شده و ابراز امیدواری کرده در مسیر روشنی که آغاز کرده‌اند، همواره پویا و پیروز باشند.

*انتشار کتاب «نقد صحنه»
کتاب «نقد صحنه» که به صورت ویژه نامه ششمین جشنواره تئاتر شهر و با حضور منتقدان تئاتر در حال تالیف و تدوین است، به زودی منتشر می شود.
شهرام کرمی مدیر مسئول و بهزاد صدیقی سردبیر کتاب نقد صحنه هستند که این کتاب با حضور نویسندگان و منتقدانی همچون رامین فناییان، مصطفی محمودی، فرهاد امینی، هومن نجفیان، احسان زیور عالم، وحید خانه ساز و کامبیز جهانگیری آماده می شود.
دبیر تحریریه این کتاب را رامین فناییان، مدیر هنری ابراهیم حسینی و شورای نقد بهزاد صدیقی، مصطفی محمودی و رامین فناییان تشکیل می دهند.
شکیبا فدایی، حسن پور گل محمدی، کیانوش احمدی، منیژه فریدی(ویراستار) و حسام رستمیان(نمونه خوان) و رضا موسوی(دبیر عکس) از دیگر همکاران انتشار و آماده سازی این کتاب هستند.
کتاب «نقد صحنه» شامل نقد نمایش های بخش مسابقه و کودک و نوجوان ششمین جشنواره تئاتر شهر خواهد بود که روز پایانی جشنواره به صورت رنگی در قطع وزیری منتشر می شود.

*اجرای «ماه و ژیار»‌ حمیدرضا نعیمی در جشنواره تئاتر شهر
نمایش «ماه و ژیار» به نویسندگی حمیدرضا نعیمی و کارگردانی سحر صفرپور در بخش کودک و نوجوان ششمین جشنواره تئاترشهر به روی صحنه می‌رود.
این نمایش‌نامه‌ سه شخصیت اصلی پلنگ، شاپرک و ژیار دارد، این سه به قله یک کوه می‌روند تا هر کدام آرزو و خواسته خود را به ماه بگویند که از قضا شب ابری است و ماه زیر ابرها پنهان، پس تصمیم می‌گیرند ماه را صدا بزنند. در این هنگام باد پدیدار می‌شود و به آنها می‌گوید امشب فقط یکی از شماها می‌تواند با ماه حرف بزند. هر کدام از شخصیت‌ها به نوعی از خود گذشتگی کرده و در آخر همه به نحوی به خواسته خود می‌رسند.
نمایش‌نامه «ماه و ژیار» به شیوه مینی‌مال اجرا می‌شود، این اثر با زبانی ساده با نوجوانان درباره فلسفه و وجود موجودات سخن می‌گوید.
محسن علی‌محمدی، تارا حیدری و پیمان کلانتری(بازیگران)، سحر صفرپور(طراح صحنه) و روشنک کریمی(طراح لباس) این نمایش هستند.
نمایش «ماه و ژیار» به مدت ۶۰ دقیقه، سه‌شنبه(پنجم دی ماه) در ۲سانس ۱۵ و ۱۸:۳۰ در سالن استاد مشایخی پردیس تئاتر تهران به روی صحنه می‌رود.

*نمایشی که از خودشناسی می‌گوید
نمایش «شاهزاده و خرس» نوشته ماندانا عبقری با طراحی و کارگردانی علیرضا دهقانی کاری از گروه تئاتر خنیا با بهره گیری از سیستم تئاتر پداگوژی (تئاتر آموزشی) در بخش کودک و نوجوان ششمین جشنواره تئاترشهر به روی صحنه می‌رود.
علیرضا دهقانی درباره این نمایش گفت: نمایش‌نامه «شاهزاده و خرس» به موضوعات متنابه نوجوانان همچون ترس، دروغ، غرور، بدقولی و بدجنسی می‌پردازد، این اثر در قالب‌ داستانی جادویی از شاهزاده خانومی که دچار طلسم غرور خود شده می‌گوید که در کنار بقیه شخصیت‌های نمایش به تحول و روشنایی باطن دست پیدا کرده و برای خودشناسی و انسان شناسی گام برمی‌دارد.
وی درباره تکنیک اجرایی نمایش «شاهزاده و خرس» اظهار کرد: سعی گروه در جهت رسیدن به اجرایی فانتزی و زیبایی‌شناسانه پیش رفته و نمایش در قالب استفاده از حرکت و فرم اجرا می‌شود، با توجه به مخاطب نوجوان، در به‌کارگیری دکور، نور، لباس و اکسسوار کلاسیک تلاش کردیم انتخاب مناسبی داشته باشیم.
به گفته دهقانی، مهم‌ترین ویژگی نمایش «شاهزاده و خرس» پرداختن به موضوع خانواده به عنوان منشا خوبی‌ها و تولد صفات نیکو در انسان‌ها به ویژه نوجوانان است.
نمایش «شاهزاده و خرس» قصه تووه پسری اسکیمویی است که روح بزرگ و قلب مهربانی دارد. از بد روزگار پدرش دچار حادثه‌ای شده و خانواده‌ او به سختی روزگار می‌گذرانند. شبی یک خرس قطبی در ازای پرداخت مقدار زیادی جواهر، از تووه می‌خواهد که به قصر او برود. خانواده تووه، او را وادار می‌کنند تا با خرس برود اما اتفاقاتی در پیش است.
ماندانا عبقری، حمیدرضا حسین‌علی، سعید عزیزی، الهام اصغری، پویا شش‌پری، راشین رضایی و احمد عباس‌زاده(بازیگران)، ماندانا عبقری(طراح صحنه)، رکسانه عبقری(طراح لباس) و عاطفه کریمی(عروسک‌گردان) از جمله عوامل این نمایش هستند.
نمایش «شاهزاده و خرس» چهارشنبه(ششم دی ماه) در ۲ سانس ۱۵ و ۱۷ در سالن استاد رشیدی پردیس تئاتر تهران به روی صحنه می‌رود.
ششمین جشنواره تئاترشهر با شعار «تهران، تکریم زندگی» توسط سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران به عنوان بزرگترین رویداد تئاتری شهر تهران در هشت بخش تئاتر صحنه ای، کودک و نوجوان، تئاتر دیگر(خیابانی، صحنه ای، پرفورمنس و سایر گونه های نمایشی)، نمایشنامه نویسی، عکاسی تئاتر، مدرسه تئاتر، نقد صحنه و بخش جنبی ۲۹ آذرماه تا هفتم دی ماه برگزار می شود.
در این جشنواره ۶۲ گروه نمایشی با ۱۴۵ اجرا حضور دارند که آثار نمایشی به صورت متمرکز در پردیس تئاتر تهران و فرهنگسرای خاوران اجرا می شود.
ششمین جشنواره تئاترشهر روز پنجشنبه(هفتم دی ماه) با برگزاری آیین اختتامیه و معرفی برگزیدگان به کار خود پایان می دهد.
*برای اطلاع از اخبار متنوع انتشار یافته در شبانه روز با کانال خطرنگار، استان تهران در تلگرام به نشانی IRNATEHRAN@ همراه شوید.
تنظیم کننده: معصومه جوان معبودی**انتشار: محمد آجورلو
تهرام/۷۲۴۵//۱۳۴۸

انتهای پیام /*


فرهنگی


رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران


جشنواره تئاتر شهر


محمود صلاحی

نظرات بسته شده است.